Annons

budgetutrustning till tonåring

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
I min närhet finns en tonåring som utvecklat stort intresse för foto.
Det finns inget utrymme för inköp av prylar egentligen och som vi alla vet är det här ett område som gärna springer iväg kostnadsmässigt.
Själv kör jag sen flera år med Nikon d600/d750 och har dålig koll på andra kameror.
Funderar över hur jag ska kunna hjälpa honom att få tag i vettig instegsutrustning för en, om möjligt, ringa kostnad. Utrustning han kan ha roligt med och lära sig mycket med.
Om jag kikar på begagnatmarknaden - vad tycker ni jag ska inrikta mig mot?

Beror ju lite på vad han fotar samt budget, men nån instegskamera med kitobjektiv är ju alltid en bra början för att lära sig allt. Sen kan man ju t.ex skaffa nåt billigt fast ljusstarkt 35 eller 50mm objektiv då dessa oftast har bra bildkvalité sett till priset samt är användbara till mycket.

Det finns inget utrymme för inköp av prylar egentligen och som vi alla vet är det här ett område som gärna springer iväg kostnadsmässigt.
Själv kör jag sen flera år med Nikon d600/d750 och har dålig koll på andra kameror.
Funderar över hur jag ska kunna hjälpa honom att få tag i vettig instegsutrustning för en, om möjligt, ringa kostnad. Utrustning han kan ha roligt med och lära sig mycket med.

Begagnad pro eller semipro. Billigt, prisvärt och utrymme för att utvecklas.
Instegskameror må vara billiga men är en återvändsgränd.
Själv började jag med en Nikon d2x, som kan köpas för en "spottstyver" idag. Kompatibel med i stort sett all optik som Nikon tillverkat. D300 har jag aldrig haft, men den kan vara bra. Åtminstone lättare att bära. En AF 50/1,8 är bra och billig (7-800kr). Min första af-zoom var en 35-70 (inte f2,8) som man ofta kan hitta för 2-300 kr. Hyfsad men inte "super".

Väljer du en Nikon så kan hen låna objektiv av dig.
Det är väl bara o titta på blocket o se vad som är billigt o samtidigt inte allt för gammalt o litet o välja något.
En billig kamera har ju fördelen att det inte skär alltför djupa sår i hjärtat om man skulle ha otur.

I början vill man ju testa olika saker, så angående märke rekommenderar jag det som ger mest möjligheter att låna olika objektiv, stativ, blixtar, extenders etc så att hen kan utforska sitt nya intresse.

Tack alla för input.

Funderar på att skaffa just ett 50 mm 1,8 till honom, de kostar inte mkt.
Har ett själv som länge legat oanvänt men som nu ett av mina egna barn använder.
Har varit väldigt nöjd med det.

Som ngn av er skriver, kör han på Nikon kan han låna blixtar och annan utrustning av mig och testa sig fram. Ska kika runt på blocket/andra köp-sälj och se vilka hus som man kan hitta.

På vilket sätt så?

Jag tycker att det självklara valet för TS borde vara en begagnad instegsmodell från Nikon, vilket borde gå att hitta för någon tusenlapp.

Nackdelen med instegsmodellerna, förutom sådant som sämre sökare och bara en ratt mm, är att man exkluderar objektiv med skruvdriven AF. Något som kanske ingår i befintlig utrustning eller kan vara intressant att köpa begagnat. En del kommer säkert tycka att det är en nackdel att de inte ger ljusmätning med manuella objektiv utan chip, dvs saknar AI-koppling, men det tycker jag är att ta i.

Just det nämnda AF 50/1,8(D) är ju skruvdrivet. Det nyare AF-S 50/1,8G är förvisso bättre, men också lite dyrare.

Nackdelen med instegsmodellerna, förutom sådant som sämre sökare och bara en ratt mm, är att man exkluderar objektiv med skruvdriven AF.
Visst finns det nackdelar med instegsmodeller. Jag förstår bara inte på vilket sätt de skulle vara en "återvändsgränd" för en ung, entusiastisk fotografs utveckling.

Intresset för foto balanserar mellan bild- och prylintresse.

Hur ställer han sig till dina två kameror. Är det alltid den dyrare han lånar blir han nog besviken med den billigare.
Men håller han tillgodo med den billigare är väl en egen sådan en bra start.

Är bildintresset större än prylintresset kan den billigare vara en sporre - vad kan man åstadkomma trots utrustningens begränsningar.

Intresset för foto balanserar mellan bild- och prylintresse.

Hur ställer han sig till dina två kameror. Är det alltid den dyrare han lånar blir han nog besviken med den billigare.
Men håller han tillgodo med den billigare är väl en egen sådan en bra start.

Är bildintresset större än prylintresset kan den billigare vara en sporre - vad kan man åstadkomma trots utrustningens begränsningar.

Beror ju på exakt vilka begränsningar man pratar om :) Det mesta av bildkvalitén ligger ju i objektivet så där spelar ju inte själva kameran ens så stor roll(annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång).

Visst finns det nackdelar med instegsmodeller. Jag förstår bara inte på vilket sätt de skulle vara en "återvändsgränd" för en ung, entusiastisk fotografs utveckling.

Med tanke på att TS kör fullformat är det nog bättre med någon begagnad FF kamera, då blir det enklare att dela objektiv. Dessutom är Nikons instegsmodeller ganska usla vad det gäller användarvänlighet, t.ex liten mörk sökare som gör det svårt att avgöra var skärpan finns och lite för mycket menyrotande för vanliga funktioner.

Är man en "entusiastisk fotograf" kommer man väldigt snart att upptäcka att det är kamerahuset som begränsar (för att inte säga avlivar) kreativiteten. Många om inte de flesta lägger i det läget eländet i byrålådan och fortsätter fota med mobilen. Annars är det ett annat kamerahus som gäller och varför då inte köpa det redan från början? Därav "återvändsgränd". :)

Jag har varit i ungefär samma situation.
Efter ett par "seriösa kompaktkameror" blev det en gammal proffskamera. En enklare kamera är ofta mycket svårare att hantera, men en toppmodell har i allmänhet gott om knappar så att man enkelt kan justera alla inställningar.
I mitt fall blev det en Olympus E-1. Den sitter som gjuten i näven, är byggd som en stridsvagn och var gammal och billig när jag köpte den. Motsvarande Nikon i dagsläget kanske är D200, som kostar runt en tusenlapp nu.

Bland programvaran finns det riktigt bra alternativ för noll kronor, till exempel Gimp, Lightzone, RawTherapee, Faststone Image Viewer, Digikam, ...

Recension (från 2017): https://www.youtube.com/watch?v=AIGgajQUl9Q

Det är ett rätt stort hopp sensortekniskt mellan D200 och D300(s), eller mellan de lite enklare D80 och D90, så jag skulle inte välja den förra av dem. D300(s) har dessutom mycket bättre AF än D200.

Det är ett rätt stort hopp sensortekniskt mellan D200 och D300(s), eller mellan de lite enklare D80 och D90, så jag skulle inte välja den förra av dem. D300(s) har dessutom mycket bättre AF än D200.

Man får nog titta på vad som ryms inom budget. Allt som är nyare är förstås något bättre men också dyrare. Det som användes av "de bästa" för 10 år sedan är troligen mer än tillräckligt för en entusiastisk nybörjare.

Man får nog titta på vad som ryms inom budget. Allt som är nyare är förstås något bättre men också dyrare. Det som användes av "de bästa" för 10 år sedan är troligen mer än tillräckligt för en entusiastisk nybörjare.

Ja, och då bör man inte bara stirra på att få de största rattarna och tjockaste metallen i huset. Man bör också fundera över vad som sitter inuti. D300 är för övrigt, nota bene, strax över tio år gammal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar