Advertisement

Annons

budgetutrustning till tonåring

Produkter
(logga in för att koppla)
En åtminstone ungefärlig tänkt budget hade ju underlättat en del om man ska ge råd.

Man bör kanske ta ställning till om man vill satsa på FX på en gång eller om det är DX som är aktuellt.

En D700 med tex en Tamron 28-75/2.8 är, IMO, mycket kamera för pengen. Snabb kamera med mycket bra AF och även om den börjar bli rätt gammal levererar den fina bilder även om man kanske inte ska skruva upp ISO-talet allt för högt. Detta bör kunna hittas för under 6000kr. HAr man tur/tålamod kan man säkert kunna komma ner närmare 4000kr.

Billigare men NÄSTAN lika bra blir det ju med en D300 och någon normalzoom med f/2.8. Proffsig kamera med samma AF som D700.
Jag har kvar min gamla D300 som backupkamera och tycker fortfarande att den levererar fina bilder. Visst, den går inte att jämföra med min D750 men... D7000 får man även den för väldigt rimliga pengar.
En D300 får man för från 2000kr och uppåt. En normalzoom får man, beroende på modell och ljusstyrka för från strax under 1000-lappen och uppåt.
Jag såg detta paket som inte är så dumt (sett till innehåll och pris):
https://www.blocket.se/jamtland/Nikon_D300___NIKKOR_AF_S_DX_16_85_VR_nyskick_79578129.htm?ca=11&w=3
Visserligen inte så bra ljuustyrka på objektivet men det är annars ett bra objektiv och det kan vara trevligt med lite extra vidvinkel jämfört med de flesta andra normalzoomar. Stabilisering är ju inte heller dumt, även om det inte är någon dealbreaker, IMO.

Sensorerna i D300 och D700 och alla som är nyare tycker jag är okej men jag skulle kanske tänka efter en extra gång om jag skulle köpa något äldre än så. D700 är ju automatiskt lite bättre tack vare att sensorn är större...

Tycker du skulle ge hen en D7000/D7100/D7200 som liknar väldigt mycket din D750 fast i aps-c format. Vad jag förstår så är det väldigt likt dynamiskt omfång mellan d7200 och d750, men jpg är väl kanske det man börjar med. Alla dina fullformat optik kommer funka än om det får en annan utsnitt i bilden. Borde gå att hitta begagnat D7000 för en billig peng.

För något år sedan köpte jag ett begagnat Nikon D3000 instegskamera bara för att testa lite olika saker med, men den var såpass tråkig och kass känsla i så jag sålde den en månad senare för samma strunt summa jag köpte den för.

Nikon D60/D90/D200 kan fås billigt och räcker långt för att lära sig fotografering. Efter en tid intresserar man sig oftast för en viss typ av fotografering och då kan en kamera som passar området inhandlas.

Nikon D60/D90/D200 kan fås billigt och räcker långt för att lära sig fotografering. Efter en tid intresserar man sig oftast för en viss typ av fotografering och då kan en kamera som passar området inhandlas.

D200 kan vara den DSLR från Nikon som har allra sämst batteritid någonsin.

Man kan så klart vänta på dendär annonsen där någon verkligen vräker iväg grejerna nästan gratis eller så kan man ju försöka pruta men tittar man lite på vad folk begär så begär de flesta i stort sett lika mycket för D200 och D90 som för en D300 och då tänker jag att det inte är något svårt val eg. D300 är så mycket bättre på typ allt. Det är väl bara vad gäller bildkvalitet som D90 är i princip identisk.

D60 är ju märkbart sämre än D90/D300 vad gäller bildkvalitet men dem kan man ju få för neråt 1000-lappen med 18-55:an, så vill man verkligen pressa priset kan det ju vara ett bra alternativ. Jag såg till och med någon annons med D60 + 18-55 + 55-200 för typ 1500kr eller något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar