Annons

Budgetlaptop - vad ska man satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Evileda

Aktiv medlem
Hej!

Ska köpa en ny laptop (PC) för att redigera foton (PS elements), samt skapa fotoböcker (CEWE eller annan tjänst).

Jag kommer att ha en bra extern större skärm, tillgänglig ibland, men jag kommer allt som oftast att sitta vid köksbordet med enbart laptopen.

Därmed kommer det att bli laptop med minst 15'' skärm. Frågan är sedan vad som man ska satsa på i specen, vad är viktigt för snabb respons när man redigerar och laddar upp, och vad är viktigt när det gäller skärmen för att få en bra upplevelse och verklig färgåtergivning?

Det som jag har identifierat som viktigt är snabb processor, dedikerat grafikminne, IPS-skärm och skärmupplösning.
Låter det vettigt eller har jag missat något väsentligt?

Har därmed fastnat för denna med i5-processor: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2317455
 
SSD, minne, grafikkort, CPU.

Helt klart skall du skaffa en dator med SSD och inte en ”vanlig” hårddisk.
När du sedan jobbar med dina foton så skall du försöka ha så mycket som möjligt av det du jobbar med på datorns SSD. Exempelvis så skall du (om du använder Lightroom) ha dina previews och cache lokalt på disken, medans orginalfilerna kan ligga på en extern disk.

Skall du komma undan med en relativt billig dator så skulle jag prioritera i följande ordning.
SSD, minne, grafikkort, CPU. Dvs. hellre mer minne än snabbare CPU

Mvh


/Thomas
__________________________
http://www.tanisawa.se
 
i5 är snabb om du säkerställer att du får den senaste generation (4) Haswell.

Fokusera på CPU och grafikkort främst av den anledningen att ram-minne är enkelt och billigt att uppgradera. De två förstnämnda är du ju fast med det du köper i en laptopen. Även SSD kan du enkelt montera i efterhand, i takt med att du känner att kraften behövs.
 
Ok. Tack - ingen åsikt om IPS? Alltså bättre med minne och snabbhet snarare än en vassare skärm?
 
Ok. Tack - ingen åsikt om IPS? Alltså bättre med minne och snabbhet snarare än en vassare skärm?

Beror på vilken IPS version det är du får. Generellt sätt tror jag inte du hittar några skärmar i toppklass i den prisklassen, satsa gärna på en modell med full-hd samt nyare paneltyp, om det är värt pengarna mot att investera i en betydligt bättre extern skärm när tillfälle i plånkan ges. För laptopskärm är alltid en laptopskärm om man jämför med externa diton.
 
Beror på vilken IPS version det är du får. Generellt sätt tror jag inte du hittar några skärmar i toppklass i den prisklassen, satsa gärna på en modell med full-hd samt nyare paneltyp, om det är värt pengarna mot att investera i en betydligt bättre extern skärm när tillfälle i plånkan ges. För laptopskärm är alltid en laptopskärm om man jämför med externa diton.

Tack! Lite mer kött på benen :)
 
Beror på vilken IPS version det är du får. Generellt sätt tror jag inte du hittar några skärmar i toppklass i den prisklassen, satsa gärna på en modell med full-hd samt nyare paneltyp, om det är värt pengarna mot att investera i en betydligt bättre extern skärm när tillfälle i plånkan ges. För laptopskärm är alltid en laptopskärm om man jämför med externa diton.

Man hittar nog inte någon skärm i topklass på någon laptop, oavsett prisklass. Så helt klart bättre med bra extern skärm
 
Man hittar nog inte någon skärm i topklass på någon laptop, oavsett prisklass. Så helt klart bättre med bra extern skärm

Så rätt så rätt, men det finns fortfarande stora skillnader. I datorn I länken ovan har du med största sannolikhet samma typ av skärmar som sitter i datorer för 2990kr. Det man får för extra pengarna är ren prestanda men inte skärm. Det finns såklart laptops med betydligt bättre skärmar, tex retina macarna och motsvarande pc's.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
i5 är snabb om du säkerställer att du får den senaste generation (4) Haswell.
Jag har en starionär dator med i5 4-kärnor. 2 år gammal o att redigera video är lite trögt, rendering av HD tar lång tid.
Om jag har förstått rätt så har inga i5 möjlighet till multithread, mwn det kanske är ändrat med Haswell.
 

Tycker den verkar vara bra, mycket dator för pengarna om man tror den här recensionen:
http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V5-573G-54208G50aii-Notebook.99264.0.html

Hade jag velat ha en 15" så hade jag nog funderat på just denna också. Du kan uppgradera till SSD senare när du känner för det, kostar lite mer än 1000kr kanske. Den här datorn har en Haswell, alltså ca 5% snabbare än sin föregångare och en IPS som kanske inte är top-of-the-line men den verkar inte alls dålig.
 
Jag vet inte riktigt vad grafikkortet ska vara bra till i det här fallet. Har inte moderkorten på bärbara inbyggt grafikkort, med namn som liknar HD graphics 4000?

Haswell-processorerna har inbyggda grafikkretsar som fungerar bra. i5-4200U har HD4400. Men om det nu råkar sitta ytterligare en grafikkrets i burken som ändå är ganska billig så skadar det ju inte direkt.
 
Jag har en starionär dator med i5 4-kärnor. 2 år gammal o att redigera video är lite trögt, rendering av HD tar lång tid.
Om jag har förstått rätt så har inga i5 möjlighet till multithread, mwn det kanske är ändrat med Haswell.

Nu är det ju inte video som ska redigeras här. Du menar hyperthreading eller? Videoredigering, ja då kan ju HT vara gött kanske, annars vetefan. Finns på i5:eek:r också. Du verkar inte vara nöjd med din i5:a, är väl bara att byta då? Vilken modell är det?
 
Ok
Jag läste inte vad för grafikkort som var med men om TS skall köra med adobes program bör hon välja grafikkort med NVIDIA s chipset.
 
Jag vet inte riktigt vad grafikkortet ska vara bra till i det här fallet. Har inte moderkorten på bärbara inbyggt grafikkort, med namn som liknar HD graphics 4000?

Sedan några år tillbaka stödjer de olika redigerings programmen i mycket större utsträckning rendering via GPUn också, vilket i olika fall ger en väldigt stor prestanda skillnad. Det är inte bara stöd för nvidia gkort utan även AMD modeller. Dagens gkort är kraftfulla och mycket extra beräkningskraft finns att hämta där. För mer exakt info bör man besöka mjukvarans hemsida för att se vad som är aktuellt i specifika fall med just den hårdvaran man tänkt köpa.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.