ANNONS
Annons

Budapest 23-30 juli!

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Japp..som rubriken lyder, 23-30 juli kommer jag befinna mig i Budapest.. i närmare 35-40 graders värme som det verkar just nu.
Vad måste man se, vad vill man inte missa?

Få höra era erfarenheter om denna stad!

Att se i budapest

Ja, riktigt varmt e det där nu...skulle nog rekomendera att börja med en bussrundtur den startar på Andrassy-avenyn, nere mot gatan "Bajszy zilinszky". Ger en bra uppfattning av staden och guidning på alla språk ink. svenska.

Slottsberget med gamla stan (ät inte här väldigt mkt dyrare än övriga Bp) är fantastiskt särskilt kvällstid. fin kvällsvy över broar och stad. Här ligger även medeltids-katedralen "Mattias kyrkan" samt fiskarbastiljonen.

Stefansbasilikan (med den utmärkta baren och restaurangen Negro på torget framför).

Hjältarnas torg(Hösök ter)och hela stadsparken som ligger bakom, här ligger även den berömda restaurangen Gundel, ett "slott" samt Zoo och en fantastisk badanläggning av gammal stil.Även konstmuseet, transportmusset och Agrikulturmuseet ligger här.

Magrit ön, med sitt gamla vattentorn,(här finns även ett vattenland).

Stora saluhallen (missa inte under och övervåningen), Promenadgatan Vaci (turistgata, håll i plånboken!!!) som går hela vägen från det vackra torgen vörösmarty ter till just stora saluhallen. (Rest. For Sale utanför saluhallen e mkt trevlig!)

Missa inte den vackra ganska nybyggda nationalteatern, (följ vattnet nedströms från boraros ter) särskilt vackert på kvällen.

Missa inte heller terror museet på Andrassy avenyn, ett fantastiskt museum! (lägg märke till skuggan på fasaden) samt operahuset på samma gata(trevliga guidade turer dock fotoförbud om jag minns rätt).

Synagogan är ju också en vacker byggnad, missa inte Wallenbergmonumentet samt "Silverpilen" på innegården.

"Grottkloster kyrkan" e ju oxå fin, vid foten av Gellert berget, där även det berömda hotell Gellert ligger.(Mkt trevlig Brunch).

Restaurang-gatan raday utca vid Kalvin ter är väldigt trevlig här ligger också nationalmuseet stax brevid (Soul cafe-på raday-mkt trevliga biffar).

Det berömda Lizst ference ter med alla sina rest. och barer, vid oktagon (Karma-god Chicken tikka).

Köpcentrat Westend(Nyigati) e stort och fint( missa inte den vackra tågstationen strax brevid)

Szimpla kert om man vill ta en öl och fota lite genuin bakgårdspub väl värt ett besök (ta taxi ligger mitt i stan men lite lurigt att hitta) Taxi tel 003612000000 bra bolag, pratar engelska och luras inte, men ring ALLTID ta ALDRIG taxi på gatan!!!! Eller Holdudvar, samma stuk.

Sist men inte minst Restaurant Sir lancelot e väl värd ett besök http://www.sirlancelot.hu

Ja...lite rörigt och det finns 1000 ställen att besöka och saker att se men hoppas det e till någon hjälp, maila mig gärna om du har några funderingar...

David

en sak till...

e det party som gäller nån kväll så finns Zöld pardon en fantasktiskt utomhusnattklubb med ös!!

Buddabar e oxå ett mkt trevligt utomhusställe längst vattnet, lite lungnare...men jättemysigt!!! fantastisk utsikt!!!

Glömde...

Glömde en sak: Ta en dag och åk till Szentendre! ligger några mil uppströms budapest, en jättefin liten stad där man bla kan se när dom målar det kända Hered? porslinet och besöka det jättehäftiga marsipanmuseet!
Ta röd metro till första stoppet på budasidan byt till det gröna HEV tåget(typ pendeltåg)(missa inte att titta ut genom föntret för att se aquintium och en gammal aquedukt från rommartiden, älsta delen av Bp) och efter runt 45 min så e du där, sen tar ni båten som avgår från Szentende till budapest på vägen hem. (kolla med turistinformationen om båtbiljett).

Rekommenderas!!!

Låter intressant!

Tänkte köpa 7 dagarsbiljett för kollektivtrafiken vet du om den gäller även på HEV tågen? Blir inte riktigt klok på det när jag läser..

Aquintium har jag läst lite om, är det något du tycker är värt ett besök i sig?

Tummen upp för david som nästan har skrivit en hel guidebok om Budapest här. Kommer väl till pass senare i höst (när det inte är så varmt).
Tack!

HEV tåg...

Nej, jag tror inte det kortet gäller på HEV tågen, man köper nog separat biljett(kostar inte många kronor)...men jag är inte säker..biljettkassa finns vid avgångsstationen.

Aquintium...Jag var inte så imponerad...men om man gillar ruiner så kanske, jag tycker personligen det är mer intressant att läsa historien om det än att se dessa små framgrävda tingestar...men man kan ju alltid hoppa av tågetr och sen ta nästa vidare...det är ju trots allt på vägen...

David

Ja verkligen jättebra tips!
Lite varmt verkar de bli ja.. återstår ju att se hur man klarar av det.. =) jag är ju ingen älskare av värme......

Ingen orsak...

Curt L skrev:
Tummen upp för david som nästan har skrivit en hel guidebok om Budapest här. Kommer väl till pass senare i höst (när det inte är så varmt).
Tack!

Kul att det upskattas...kan inte så mkt foto än så man får försöka hjälpa till men det man har hyffsad koll på...
Som sagt, det e bara maila om ni undrar något...

David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar