ANNONS
Annons

Bryter ni fotoreglerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ofta berömmt i mina kommentarer här på fotosidan då fotografen har hållt sig inom fotografins ramar, tex horisonten ska INTE vara mitt i och man ska använda sig av diagonaler och gyllenen snitt. Jag har också tagit många kort enligt dessa regler och jag kan förstå att man som fotograf kan genom dessa linjer hjälpa blicken att se de objekt som man tycker är viktiga i bilden. Men jag börjar faktiskt tröttna på att alla bilder ser nästan likadana ut. Det känns nästan som om när man står där vid vattnet så tänker man att:
Jaha, nu måste jag lägga horisonten längt ner eller högt upp för att de flesta ska bli nöjda och om jag lägger den mitt i så kommer de flesta bara tro att jag inte kan fotografi (fast sådana kommentarer ska man kanske inte bry sig om då man vet att man gör "rätt").

Nu undrar jag om ni också medvetet bryter dessa regler och i så fall förstår era betraktare det eller klagar de på att bilden inte är "rätt"?

/ Marcus

Det tycker jag självklart att man får göra. Det är ju som i ett språk. Bara du vet hur det ska vara på riktigt så får du "leka och ändra" hur mycket du vill. Det tycker jag är själva meningen med fotograferingen.

Det är klart att man bryter mot dom ibland! Ofta tycker jag att det är jag själv som sätter käppar i hjulet på mig själv. Jag är så drillad i att man skall inte placera fok i mitten av bilden, utan skapa "spänning" genom att ha mer luft på nån sida, att jag gör det på automatik.

Kanske att jag automatiskt följer vissa regler, som att inte hålla fingrarna framför linsen när man fotar o.s.v. I övrigt så försåker jag hitta på så mycket regler som möjligt för att på så sätt begränsa mig till vissa saker. Det är lättare att följa regler än att bryta dem. Sen när man tycker att det blir tråkigt så kan man bara ändra de regler man inte tycker om.

Jag tänker inte ens på dessa "regler" utan försöker att hitta mitt egna bildseende och gör bilder för min egen skull..vill att det mer ska sitta i ryggraden vad jag vill se och visa...........men kritik är bra ibland är man ju blind och tappat all känsla ;-))

Tycker faktiskt att dessa "regler" är bra, iaf när man som nybörjare skall ta sina första steg in i fotografinsvärld. Man lär sig grunden, man lär sig hur kompositionsreglerna ser ut.

Därefter när man anser att man behärskar dessa, då kan man bryta dom. För då bryter man dom medvetet, och ser sig om efter nya sett att bygga upp sin bild.

Kanske lite grand som att man bör kunna måla innan man börjar måla abstrakt...

Hej!

Jag är nybörjare, och har inte brytt mig om några fotograferingsregler. Följaktligen håller mina bilder lägre kvalite än era isf. Men jag tar bilder för att det är roligt, ser jag en "bild" som ser fin ut, så tar jag ett kort.

Tråkigt har jag på jobbet, när jag är ledig så vill ja ha roligt.

MVH

Alexander

Jag komponerar varje bild jag tar efter vilken komposition som ger bäst resultat vid varje givet tillfälle (enligt min mening) oavsätt regler..ibland ger en centrering bäst komposition och ibland ger 50/50 bäst komposition..det varierar efter motiv och vad jag vill framhäva i bilden...vilken känsla jag vill förmedla.

Slutsats..välj den komposition som är bäst för tillfället helt enkelt oavsätt "regler"...så ser jag på det.

Det viktiga är (tycker jag) är att man tänker på att komponera..att man ser hur olika kompositioner fungerar...vilken effekt det har...sen är det bara att göra som man vill.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar