.Z.
Aktiv medlem
Choke skrev:
Larsa,
Skulle inte Du kunna vara bussig och ge oss nya användare av NI en kort lathund hur vi enklast kan göra våra egna profiler?
Choke
Här kan man dra hem testkartan som man använder.
http://www.neatimage.com/testtarget.html
När du dragit hem den så ska du avfotografera den endera på skärm eller papper, jag har gjort det från skärm men har en känsla av att det blir lite säkrare från papper. Risken för moire & dylikt är stor vid fotografering från skärm.
En mycket viktig sak när man avfotograferar kartan vid dom olika känsligheterna är att man ställer in kameran på oändligt, testkartan ska ligga ur fokus.
Efter avfotografering så öppnar du bilden i Ni samt går till fliken device noise profile, gör nu en markering (fyrkantsram) i den mittre rutan, tryck sedan på knappen under texten "rough noise analyser".
Efter detta sa ska varje ruta markeras en & en varefter man trycker på "fine tuning analyzer", om du inte gjort någon markering kommer där att stå "no selection" (knappen under reglarna).
När du analyserat alla rutor så ska alla röd, grön, blåa streck under reglarna vara ifyllda. Det är ingen katastrof om något av dem inte är färgade, testa dock & gör om analysen & se om det blir optimalt.
När du är klar så sparar du profilen & den är klar att användas. Jag har gjort profiler för dom känsligheter min kamera tillhandahåller, har funderat på att även göra profiler för långa tider & möjligtvis underexponering.
Man får testa & bedömma om man lyckats med sina profiler. Själva analysen är lätt att göra, det är vid fotograferingen man kan misslyckas.
Av dom färdiga profilerna som finns till D7i på Ni:s hemsida så har jag inte hittat några som fungerar bra, endera så gör dom för lite men faktiskt oftare för mycket. Du kan dock testa att dra hem profiler till just din kamera & pröva dem, känns dock roligt att göra dem själv också...
Ungefär så här ska kartan se ut efter fotografering, ur fokus alltså.
Larsa
Bilagor
Senast ändrad: