Annons

Brusreducerande program.

Produkter
(logga in för att koppla)
Choke skrev:
Larsa,
Skulle inte Du kunna vara bussig och ge oss nya användare av NI en kort lathund hur vi enklast kan göra våra egna profiler?
Choke

Här kan man dra hem testkartan som man använder.

http://www.neatimage.com/testtarget.html

När du dragit hem den så ska du avfotografera den endera på skärm eller papper, jag har gjort det från skärm men har en känsla av att det blir lite säkrare från papper. Risken för moire & dylikt är stor vid fotografering från skärm.

En mycket viktig sak när man avfotograferar kartan vid dom olika känsligheterna är att man ställer in kameran på oändligt, testkartan ska ligga ur fokus.

Efter avfotografering så öppnar du bilden i Ni samt går till fliken device noise profile, gör nu en markering (fyrkantsram) i den mittre rutan, tryck sedan på knappen under texten "rough noise analyser".

Efter detta sa ska varje ruta markeras en & en varefter man trycker på "fine tuning analyzer", om du inte gjort någon markering kommer där att stå "no selection" (knappen under reglarna).

När du analyserat alla rutor så ska alla röd, grön, blåa streck under reglarna vara ifyllda. Det är ingen katastrof om något av dem inte är färgade, testa dock & gör om analysen & se om det blir optimalt.

När du är klar så sparar du profilen & den är klar att användas. Jag har gjort profiler för dom känsligheter min kamera tillhandahåller, har funderat på att även göra profiler för långa tider & möjligtvis underexponering.

Man får testa & bedömma om man lyckats med sina profiler. Själva analysen är lätt att göra, det är vid fotograferingen man kan misslyckas.

Av dom färdiga profilerna som finns till D7i på Ni:s hemsida så har jag inte hittat några som fungerar bra, endera så gör dom för lite men faktiskt oftare för mycket. Du kan dock testa att dra hem profiler till just din kamera & pröva dem, känns dock roligt att göra dem själv också...

Ungefär så här ska kartan se ut efter fotografering, ur fokus alltså.

Larsa
 

Bilagor

  • 100 web.jpg
    100 web.jpg
    24.7 KB · Visningar: 917
Senast ändrad:
larsaz skrev:
När du är klar så sparar du profilen & den är klar att användas. Jag har gjort profiler för dom känsligheter min kamera tillhandahåller, har funderat på att även göra profiler för långa tider & möjligtvis underexponering.

Man får testa & bedömma om man lyckats med sina profiler. Själva analysen är lätt att göra, det är vid fotograferingen man kan misslyckas.

Larsa [/B]

Tack Larsa,

Jag ska försöka göra egna profiler.
En dum fråga till, när Du har profilerna klara ska man likväl markera olika områden och använda sig av "fine tune" eller hur gör Du?

Hälsningar
Choke
 
peter_wahlström skrev:
Kom på vad det var... "+"-versionen innehåller ett photoshop-plugin som gör att du kan köra NI som ett rent plugin.

Fördel om man har och använder photoshop som redigerare, annars är det bortkastade pengar.
..

Fungerar även med PaintShop Pro (Ver 6, 7 & 8) samt rimligen även andra program som har PS kompatibla plugin.
 
Choke skrev:
när Du har profilerna klara ska man likväl markera olika områden och använda sig av "fine tune" eller hur gör Du?

Hälsningar
Choke

När profilen är klar så sparar du den i Ni, "Device noise profile", "save device noise profile".

När du sedan öppnat en bild som ska reduceras så går du till fliken "Device noise profile", där väljer du lämplig profil som nu ska ligga i rullisten uppe till höger. Efter det så kan du gå direkt till fliken "output image" & trycka apply, programmet kör nu igång & behandlar bilden.

Du kan även under noise filter settingsfliken göra en markeringsruta i bilden, då kommer Ni att behandla det som finns i denna med vald profil så att du kan förhandsgranska resultatet, klicka & håll in med pekaren i rutan så ser du resultatet innan reducering.

Med andra ord så gör profilen allt åt dig!

Alla övriga finjusteringar som kan göras är inget jag brytt mig om, börja med min metod så kanske du kan fördjupa dig i finliret sedan...
 
Senast ändrad:
Har hittat några jämförelser mellan NI och Ninja. Priset för Ninja har tydligen även gått ner till 26 dollars.

Kolla länken om någon vill se skillnader mellan olika brusreducerings program.

http://www.michaelalmond.com/Articles/noise10.htm

Mer en test
http://www.michaelalmond.com/Articles/noise10.htm

Här är några proffs som diskuterar Ninja bla
http://www.robgalbraith.com/ubbthre...=182605&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Man kan spara bild även i demoversionen, när man är klar med brusreduceringen så väljer man ny bild då ber Ninja att Du måste spara första jobbet - någon programmarare har nog missat här.


Hälsningar
Choke
 
Verkar ju mycket bra detta Ninja, ska du slå till eller?

Ang. att det i Ninjas demo går att spara bild så går det även i Ni:s demo, dock bara i Jpeg.format.

En fördel med Ni jämtemot Ninja kan kanske vara att man kan få mycket hjälp har på Fs när man kört fast, vet inte hur många som använder Ninja?

Nu var det dock så billigt så att om det verkligen är så bra så är det väl ingen tvekan, kolla bara upp alla funktioner & jämför så att det inte saknar nåt vesäntligt jämfört med Ni.

Larsa
 
larsaz skrev:
Verkar ju mycket bra detta Ninja, ska du slå till eller?


Larsa

Hej Larsa,
Jag vet inte. Ska göra mig en profil efter din rekomendation först. Har just skrivit ut test-kartan här på jobbet så jag ska hem och labba ikväll.
Du har faktiskt rätt att man kan få mer hjälp med NI. Är faktiskt en fördel om man känner fler som kör på samma programvara.

Hälsningar
Choke
 
larsaz skrev:
När du analyserat alla rutor så ska alla röd, grön, blåa streck under reglarna vara ifyllda. Det är ingen katastrof om något av dem inte är färgade, testa dock & gör om analysen & se om det blir optimalt.


Larsa [/B]

Larsa,

Har nu gjort fyra provskott från en utskriven provkarta. Skrev ut den på jobbets laser så kvaliten är nog inte den bästa.
Jag får dock inte alla "reglagen" ifyllda. Behöver man göra något åt wb? Ska man anpassa efter ljuset? Jag knäppte bara rakt av, justerade bara focus till oändligt. Har Du mer tips så är jag tacksam.

Hälsningar
Choke
 
Choke skrev:
Larsa,

Har nu gjort fyra provskott från en utskriven provkarta. Skrev ut den på jobbets laser så kvaliten är nog inte den bästa.
Jag får dock inte alla "reglagen" ifyllda. Behöver man göra något åt wb? Ska man anpassa efter ljuset? Jag knäppte bara rakt av, justerade bara focus till oändligt. Har Du mer tips så är jag tacksam.

Hälsningar
Choke

Om du med wb menar vitbalans (?) så tror jag att det har en mycket liten inverkan, provkartan är ju i gråskala. Men det är klart att om du fått våldsamma färgstick i den så kanske det kan bli tokigt.

Jag tror dock att det beror mer på att du inte fått med hela omfånget på gråskalan. Det enklaste sättet att fota av ett papper är att göra det utomhus i skugga, om du inte har studiobelysning förstås. Kan även vara så att laserskrivarens omfång inte räcker till.

Annars så kan du testa att som jag fotografera av skärmen, det går faktiskt mycket bättre än jag trodde. Om det är möjligt så ställer du om din kamera till svartvitt, annars så kan du göra om bilden till gråskala i datorn.

På mina kartor som jag fotat av från skärm så blir alla färgfält ifyllda, har en känsla av att dina problem beror på lågt omfång i gråskalan på utskriften.

Larsa
 
larsaz skrev:
Om du med wb menar vitbalans (?) så tror jag att det har en mycket liten inverkan, provkartan är ju i gråskala. Men det är klart att om du fått våldsamma färgstick i den så kanske det kan bli tokigt.

Jag tror dock att det beror mer på att du inte fått med hela omfånget på gråskalan. Det enklaste sättet att fota av ett papper är att göra det utomhus i skugga, om du inte har studiobelysning förstås. Kan även vara så att laserskrivarens omfång inte räcker till.

Annars så kan du testa att som jag fotografera av skärmen, det går faktiskt mycket bättre än jag trodde. Om det är möjligt så ställer du om din kamera till svartvitt, annars så kan du göra om bilden till gråskala i datorn.

På mina kartor som jag fotat av från skärm så blir alla färgfält ifyllda, har en känsla av att dina problem beror på lågt omfång i gråskalan på utskriften.

Larsa

Tack Larsa,

Jag ska göra ett nytt försök imorgon. På grund av datakrasch så är jag tvungen att köra på en laptop men ska koppla in en riktig skärm och göra om försöket.
Du har helt rätt med wb menar jag vitbalans.

tack igen för din hjälp
Choke
 
Noisefixer

Noisefixer är en PS plugin som medföljde senaste numret av (Allt om) DIGITAL FOTO, den har den goda egenskapen att den även fungerar i Macmiljö. Gjorde en test.

1) ren o oförfalskad
2) noisefixad
3) noisefixad + focusfixad (ingår i samma pluginpaket)

Precis som i andra brusreduceringsprogram kan man ratta en mängd parametrar, så med lite övning går det kanske att få det bättre än så här. Synpunkter? Programmet kostar några tiotal dollar. Den version som följer med tidningen är begränsad i tid och antal användningar...
 

Bilagor

  • kyrktest.jpg
    kyrktest.jpg
    37.2 KB · Visningar: 486
Vilken känslighet är bilden tagen i? Jag ser att det finns brusrester kvar i den reducerade bilden, om det är en 800-Asabild så är det dock normalt, även med Ni.

EDIT. Efter en noggrannare titt så ser jag att det kanske är komprimeringeffekter jag ser, eller?
 
jag är böjd att hålla med dej Larsa, men den blå himlen ser jämnare ut på den fixade bilden... man kanske kan brusreducera på delar av bilden bara... t ex stora enfärgade fält o dyl
 
Neat Image senaste version är mer än dubbelt så snabb som tidigare versioner. Tycker ni som tidigare sagt att NI är ett sämre val än Ninja detta efter den nya versionen?

Vad talar idag för att välja Ninja?
 
Ser att jag höll med Larsa när jag menade Jim... *s* så kan det bli... iofs håller jag med Larsa också... men visst ser det utsmetat ut. Är det inte så brusreduceringsprogrammen jobbar? de försöker smeta ut så bruset ska bli mindre tydligt, sen kan det göras bättre eller sämre...
 
Hur programmen arbetar får någon annan uttala sig om men att det blir utsmetat om det inte görs rätt stämmer ju.

Himla svårt att uttala sig om programmet du testar, du får helt enkelt testa dig fram & se om du blir nöjd.

Hur går det för NI med deras version till Mac då? Har du kollat om Ninja finns?
 
massex skrev:
Neat Image senaste version är mer än dubbelt så snabb som tidigare versioner. Tycker ni som tidigare sagt att NI är ett sämre val än Ninja detta efter den nya versionen?

Ninja får någon annan uttala sig om men jag tycker att NI är fullständigt suveränt, uppsnabbningen är positiv men det jag tycker är häftigast med nya NI är dock att programmet själv väljer ut en av mina sparade profiler (den som är lämpligast) till dom bilder jag behandlar, funkar klockrent!

Jag batchar ganska så mycket & förrut så fick jag batcha dom olika känsligheterna var för sig, nu slipper jag det. En intressant sak är att NI väljer profil efter en analys av bilden, exif-data är alltså inte inblandat i det hela!

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.