Annons

Brus i alla bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Overkill dialog

Peter-L skrev:
Martin,

När du tittar på en bild,rakt upp och ner. Blåser du upp den på pixelnivå då??? Och även om det skulle vara artefakter, åter igen, är du nöjd med bildens kvalitet???? Jag är det inte.

När det gäller sanden, så kan jag inte avgöra om det har med bruset att göra. Men Hur har du en bild där skärpan är dålig i förgrunden, halvbra vid motivet och dåligt i bakgrunden??? Så, kanske har det inte med brus att göra. Men det kan väl ha att göra med att kameran eller optiken inte fungerar korrekt.

Och om du inte vet vad teckningen i en bild är så får du väl läsa på.

Teknikfnul är inte min grej. En kamera som D80 skall kunna och kan leverera bra bilder. Bilden som presenterats, oavsett storlek är av dålig kvalitet. Oavsett anledning. Därav min kommentar. Samtidigt som den utgår från min kunskap om foto.

Så mitt förslag kvarstår. Kolla manual och inställningar. Alternativt skicka in kamera och optik på översyn.

Önskar dig en trevlig helg! /PL

En systemkamera levererar bara så bra bilder som så bra fotografen bakom kameran är.

vill man inte veta av teknik , apartur iso etc så ska man ha en digicam eller bridgekamera.

Re: Re: Re: Overkill dialog

Peter-L skrev:
Martin,

När du tittar på en bild,rakt upp och ner. Blåser du upp den på pixelnivå då??? Och även om det skulle vara artefakter, åter igen, är du nöjd med bildens kvalitet???? Jag är det inte.
Artefakterna i det här fallet kommer från nedminskningen för att publicera bilden i tråden (med största sannolikhet, annars vore bilden katastrofalt dålig).

När det gäller sanden, så kan jag inte avgöra om det har med bruset att göra. Men Hur har du en bild där skärpan är dålig i förgrunden, halvbra vid motivet och dåligt i bakgrunden???
Det är inte ett dugg konstigt. Kort skärpedjup kallas det.

Så, kanske har det inte med brus att göra. Men det kan väl ha att göra med att kameran eller optiken inte fungerar korrekt.
Det tror jag inte. Optiken har ingenting med brus att göra för övrigt.

Och om du inte vet vad teckningen i en bild är så får du väl läsa på.
Jag vet vad det betyder, men förstår inte vad du syftar på i bilden. Att stocken är svart undertill? Finns det något att visa där tycker du?

Teknikfnul är inte min grej. En kamera som D80 skall kunna och kan leverera bra bilder. Bilden som presenterats, oavsett storlek är av dålig kvalitet. Oavsett anledning. Därav min kommentar. Samtidigt som den utgår från min kunskap om foto.
Men herregud, du kan ju inte döma ut kamera efter att ha sett en sönderkomprimerad bild för webvisning!

Så mitt förslag kvarstår. Kolla manual och inställningar. Alternativt skicka in kamera och optik på översyn.
Det håller jag med om. Men jag skulle definitivt inte skicka kameran någonstans innan det är säkerställt att det är något fel, vilket det antagligen inte är.

Önskar dig en trevlig helg! /PL
Trevlig helg själv:) Fast du kanske inte menade mig;-)

Re: Re: Re: Re: Overkill dialog

Makten skrev:
Artefakterna i det här fallet kommer från nedminskningen för att publicera bilden i tråden (med största sannolikhet, annars vore bilden katastrofalt dålig).

Det är inte ett dugg konstigt. Kort skärpedjup kallas det.

Det tror jag inte. Optiken har ingenting med brus att göra för övrigt.

Jag vet vad det betyder, men förstår inte vad du syftar på i bilden. Att stocken är svart undertill? Finns det något att visa där tycker du?

Men herregud, du kan ju inte döma ut kamera efter att ha sett en sönderkomprimerad bild för webvisning!

Det håller jag med om. Men jag skulle definitivt inte skicka kameran någonstans innan det är säkerställt att det är något fel, vilket det antagligen inte är.

Trevlig helg själv:) Fast du kanske inte menade mig;-)

Men Boys,

KRISTOFFER,
Om du är i Thailand, plåtar en bild på dagtid, vad skulle du köra för känslighet då????
Och om du läst, så kör jag med en D80, pressar känslighet till ISO 3200 vid tillfällen. Kör ISO 1600 med väldigt lite brus. Började plåta med Leica M2/3 samt Hasselblad för 30 år sedan.

MARTIN,
Jag vet inte om det handlar om artefect..... Och eftersom jag inte vet väljer jag att inte uttala mig om det. Men, är bilden tagen med JPEG (M) så borde det funka i mina ögon.

Åhhhh "Skärpedjup"...... Läser gärna hur du får skärpedjup i dagsljus med oskarp förgrund..... Skärpedjup baserat på ISO, slutartid och bländare känner jag till och vet hur det fungerar. Men förklara gärna. Fast du måste inte!!!

Vad gäller teckning i bilden, så handlar det om hela bilden!! Sanden, stocken, havet, bergen i bakgrunden..... Att stocken är svart undertill handlar inte om teckning, det handlar om exponering och är svårt med tanke på ljuset i hela bilden!!

Och till sist......Jag, har inte dömt ut kameran! Jag skriver "kolla inställningarna" och om de är rätt, skicka in den..... Som sagt, kör själv en D80 och är mer än nöjd...

Jag lämnar dialogen här och hoppas att tråden i stort givit Trådägaren något för att få bättre bilder.

Självklart önskar jag även dig en trevlig helg!!!

Trevlig helg!!
/PL ;-)

Re: Re: Re: Re: Re: Overkill dialog

Peter-L skrev:
Jag vet inte om det handlar om artefect..... Och eftersom jag inte vet väljer jag att inte uttala mig om det. Men, är bilden tagen med JPEG (M) så borde det funka i mina ögon.
Det var ju just det du gjorde.

Åhhhh "Skärpedjup"...... Läser gärna hur du får skärpedjup i dagsljus med oskarp förgrund.....
Hört talas om "teleobjektiv" nån gång, eller skämtar du?

Skärpedjup baserat på ISO, slutartid och bländare känner jag till och vet hur det fungerar. Men förklara gärna. Fast du måste inte!!!
ISO och slutartid påverkar inte skärpedjupet. Om du inte vet hur det funkar så föreslår jag denna artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Vad gäller teckning i bilden, så handlar det om hela bilden!! Sanden, stocken, havet, bergen i bakgrunden..... Att stocken är svart undertill handlar inte om teckning, det handlar om exponering och är svårt med tanke på ljuset i hela bilden!!
Förklara gärna vad du menar med "teckning i hela bilden". Vad är felet? Att stocken är svart handlar om teckning. Det finns ingen sådan där, nämligen.

Hej!
Min åsikt e att , Cecilia haft en ordentlig otur. Låter som de skulle kunna vara en hel hög med saker som kanske borde ha rättats till.

Att köra på på JPEG komprimering ''Normal'', kanske inte e nån höjdare. Detta tycker ja dock inte borde kunna göra sådana fula tecken i enfärgade ytor. Ser ut som sådant klassisk D80 brus (luminans), så ISO:t kan mycket väl ha varit för högt ställt. Så håller jag nog med om de där inlägget om att värmen i luften kanske kan spela in. Så, en kombination av detta kanske skulle kunna vara orsaken.

Blir dock lite fundersam angående skärpedjupet. har du kört på P läget, så tycker ja kameran borde ha ställt sig på en ganska liten bländare, om nu ISO:t var ställt för högt. Tycker klart skärpan i sådana fall borde ligga mer över hela bilden. Lite skumt. Objektiv fel kanske? En del objektiv tappar ju lite skärpa mot kanterna. Fel på filtret kanske?

Tror nog du ska gå in o kolla i Exif datan o se vad du kört på med för inställningar. Intressant för dig o veta borde va följande..

ISO
Bländare
Slutartid
Objektiv(märke, modell,brännvidd..)

Skriv gärna in svaren, hade vatt kul o veta--

Har själv D80 och har själv inte råkat ut för detta. Upplever den som att ha fullt tillräcklig kontoll över bruset

Tack för ordet! =)

Det är meningslöst att spekulera baserat på en JPG på 9 kilobyte utan Exif.

Cecilia, det är ju många som engagerar sig och om du har möjlighet att ladda upp originalbilden - helt oredigerad - för nedladdning vore det ju kul.

Har du inte den möjligheten lägg upp en kopia i ditt album i 1024 upplösning. Utgå från originalfilen och ändra bara storleken och välj spara som, se till att Exif data kommer med.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar