Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus a200 mot d5d

Produkter
(logga in för att koppla)

thewalrus

Aktiv medlem
Hej!

Har fortfarande kvar min d5d som jag iof trivs mycket bra med. Har dock sett att a200 gått ner ordentligt i pris. Begagnat kan man få den för 2500-3000kr.. Hur skiljer sig brusegenskaperna åt mellan dessa kameror? Är a200 lika "lätt" att arbeta med (knappar och rattar finns det ju gått om hos d5d).

I de flesta fallen är A200:an den bättre kameran, betydligt snabbare och säkrare AF, automatiska vitbalansen något säkrare och lite lite högre bildkvalitet.
D5D har i gengäld bättre ergonomi och känns mer genomtänkt och välbyggd.

Brus hmm jag tror att A200 har lite lite mindre brus, men, och det är ett stort men, D5D:s brus är på något sätt lättare att reducera, kanske är det förhållandet luminans/färgbrus det skiljer på mellan kamerorna?

Under ISO 800, då föredrar jag A200, över det väljer jag D5D.

När jag tittar på DxO marks siffror förefaller kamerornas uppmätta prestanda vara näst intill förväxling lika. Det finns dock en massa underligheter med KM D5D som gör att i valet och kvalet skulle jag satsa på en a200.

Ergonimin är dock helt annorlunda på a200 och de som har rötterna i analog-världen, har nog lättare för D5D, men det är bara en vanesak. Jag gillade min D7D och alla dess knappar och rattar ( det var ju en Minolta 7 med CCD-sensor ), men hade inga svårigheter att anpassa mig till a700 med dess annorlunda handhavande.

De bildjämförelser jag sett ger ett lite vassare brud i a200, men mängden förefaller vara ungefär lika.

Har inte provat a200 (eller a3XX). Dock har jag testat a700, som jag gillade skarpt. Är väl egentligen den jag vill ha, men det är få som är ute på begagnatmarknaden och priserna är fortfarande rätt höga.

Jag antar att priserna går ner när efterföljaren av a700 kommer. Borde väl ske ganska snart? Nu spårade jag ur från ämnet, ber om ursäkt för det! ;)

När jag tittar på DxO marks siffror förefaller kamerornas uppmätta prestanda vara näst intill förväxling lika. Det finns dock en massa underligheter med KM D5D som gör att i valet och kvalet skulle jag satsa på en a200.

Ergonimin är dock helt annorlunda på a200 och de som har rötterna i analog-världen, har nog lättare för D5D, men det är bara en vanesak. Jag gillade min D7D och alla dess knappar och rattar ( det var ju en Minolta 7 med CCD-sensor ), men hade inga svårigheter att anpassa mig till a700 med dess annorlunda handhavande.

De bildjämförelser jag sett ger ett lite vassare brud i a200, men mängden förefaller vara ungefär lika.

Hejsan Blev nyfiken på vad du menar med underligheter, angående KM5D. Äger själv den samma. En underlighet som jag finner lite märklig, är när jag kollar bilder på datorn, till att börja med upplever jag en bild som inte riktigt skarp, halvfigur 4meters avstånd. Jaha hur klarar denna om jag förstorar upp den, borde bli sämre och sämre när jag testar högre och högre förstoring. Men döm om min förvåning när bilden upplevs som mycke skarp. (till en viss gräns så klart men förvånansvärt långt) använde 50/1,7 vid dessa tillfällen. Är det min egen syn som spelar mig ett spratt. Kameran hamnar förvånansvärt högt på DXO ranking och matchar bla, Nya Canon 450. Vänl. Bengt

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto