Ja, jag kan ju inte låta bli att tjafsa lite till...
Joel Höglund skrev:
En stor skillnad mellan digitalt och analogt är att i den analoga världen så är filmen fysiskt mer känslig mot ljus vid högre ISO medan man i den digitala världen har samma ljuskänslighet från grunden men parerar med olika stark signal i efterhand.
Ja, digital ISO-inställning fungerar i princip på samma sätt som som pressning av film (samma känslighet för ljus, men man kramar ur mer av befintlig exponering på sensorn/filmen) snarare än som att använda film med olika känslighet, men jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra.
Digitalt så har du ändå betydligt mer kontroll; vid korrekt exponering och efterbehandling kan du få otroligt brusfria bilder från vilken modern DSLR som helst även vid 1600 ISO, men du kan också fläska på och underexponera och pressa ytterligare och få rejält brus om det är vad du vill, alternativt lägga på artificiellt korn i efterbehandlingen. Analogt har du inte samma kontroll, det finns ingen 1600-film som ger så lite korn, åtminstonde inte i småbildsformat. I fallet analogt är det bara att acceptera kornet vare sig man tycker att det är snyggt eller inte. Digitalt har du större valmöjligheter och mer kontroll.
Du kan dessutom utan problem ta en bild i 200 ISO, sedan en i 1600, ytterligare en i 1600 ISO pressad till 6400...allt på samma "rulle". Det kallar jag att ha kontroll.
Joel Höglund skrev:
Detta kan du inte påverka själv (förutom att byta modell/tillverkare).
Fotar man i RAW så får du bilden i princip obehandlad från sensorn, och du kan själv, i RAW-konvertering och övrig efterbehandling, påverka hur och hur mycket bruset ska påverkas i betydligt högre grad än vad du kan vid framkallning och kopiering av analog film.