Annons

Brusigt med D7100

Produkter
(logga in för att koppla)
Din länk leder inte till något som jag inte läst förut.

Nej, jag håller inte med dig angående att, deras "totalbedömning" är så lika för D3200 och 6D inte skulle vara anmärkningsvärd.

Deras score-resultat är naturligtvis resultatet av en ren beräkningsprocess baserad på vissa val. Att 2+2=4 är naturligtvis inte "förvånande eller konstigt". Men det går väldigt bra att diskutera om de valen var särskilt kloka. Problemet för DxO är ju naturligtvis att de måste hålla sig till samma process, för att kunna göra anspråk på att redovisade resultat, historiskt sett, är alls jämförbara.

Så du ser det som ett problem att de är konsekventa? :)
Men jag har svårt att se varför valen de gjort är speciellt konstiga. Vad tycker du de borde gjort annorlunda?

En verklig totalbedömning av D3200 och 6D ger knappast nåt likvärdigt omdöme.

Sett till sensorprestanda så är det inte så orimligt. Sedan är som alltid "totalbetyg" trubbiga och i mina ögon rätt ointressanta, men DxD redovisar ju även delbedömningarna så det är ganska lätt för människor med olika prioriteter att göra sina bedömningar. Skall jag till exempel ofta fotografera på höga iso har ju 6D en uppenbart lämpligare sensor för det än D3200. Men skall du i huvudsak ta bilder på låga iso har D3200 en mer ändamålsenlig sensor. Jag har svårt att se något konstigt i det.

Anledningen till DxO-scorens resultat, är i huvudsak att den dels är baserad på endast bästa mätvärdet, dels på att D3200 får dubbelt betalt i totalvärdet för dynamikområdet vid ISO 71, eftersom detta slår igenom igen i DxO's redovisning av "färgkänslighet". Just den höga värderingen av "färgkänslighet" är också tveksam, eftersom DxO faktiskt inte mäter detta, utan endast går på hur många bitar som skrivs in i råfilen, och detta är ju kopplat till dynamikområdet.

Som sagt, DxO är öppna med hur de mäter och hur de räknar vilket gör att var och en kan ta ställning till deras resultat.

Jag har testat och jämfört kameror i snart tio år och jag upplever att resultaten från DxO för det mesta stämmer bra med upplevda prestanda vid praktiskt fotografering. Plus att de sällan varierar från mätresultat som andra tar fram. Nu tittar jag nästan aldrig på DxO:s totalvärde, det känns rätt ointressant. Däremot är min erfarenhet att de olika delresultaten och redovisningen av dem ofta är mycket talande.
 
Du kanske missförstod mig? Det var inget isolerat, övergripande uttalande. Min misstanke var att det inte kan fungera om det finns en utjämning i sensorn. Vilket det finns.

I övrigt är det ju normal signalbehandling, som du påpekar.

Man har som sagt mätt och räknat på det här med signal/brus i årtionden, i många fler sammanhang än kamerasensorer, så processen är inte precis okänd eller så vitt jag vet heller kontroversiell.

Kommentaren om att prata med någon som skriver råkonverteringsprogram var mest ett sätt att säga att de som verkligen är experter på att arbeta med och bedöma signal/brus från kamerasensorer inte verkar tycka att det är något konstigt med metoderna som du är skeptisk mot.
 
Man har som sagt mätt och räknat på det här med signal/brus i årtionden, i många fler sammanhang än kamerasensorer, så processen är inte precis okänd eller så vitt jag vet heller kontroversiell.

Kommentaren om att prata med någon som skriver råkonverteringsprogram var mest ett sätt att säga att de som verkligen är experter på att arbeta med och bedöma signal/brus från kamerasensorer inte verkar tycka att det är något konstigt med metoderna som du är skeptisk mot.

Jag förstår att du är kritisk mot mig, och att du på nåt vis vill övertyga mig om att jag inte vet vad jag pratar om.

Låt mig försöka förklara det bättre. Du kan mäta signal-brus enligt vad sensorn redovisar. Men kan du mäta vad sensorn borde ha redovisat?
Om det finns en utjämning, finns även en utjämning av signalen.

Det som är intressant för bildkvaliten, är bildregistreringen som lever mellan 'den verkliga signalen' (inte den utjämnade som lever i sensorn) och den försämrade registreringen. Sett på det här sättet, representerar utjämningen i själva verket mer brus. Det är en försämring av avståndet mellan den signal som man vill ha och den, inkl. brus, som är redovisad av sensorn, och därför en försämring av bildkvaliten. Men ett filtreringsförfarande kommer att registrera det som oförändrad signalnivå och lägre brus.

Men ser du bara själva närvaron av bruset i sig själv som en störning, så stämmer det ju förstås.
Jag för min del antar väl brusreducering som en självklarhet. Mitt intresse för signal-brus är helt fokuserat på hur bra bilden registreras. Den idealiserade uppfattningen om vad signal-brus är.

Det är möjligt att mät- och beräkningsmetoder på nåt sätt kanske tar hänsyn till de här invändningarna jag gör. Jag utesluter det inte. Men det här är nåt som gott kan tåla lite mer grävning och genomlysning. Jag vill definitivt förstå det bättre, även om du inte vill.

Min poäng är inte att det skulle finnas nåt bättre mätförfarande, eller något som ger annorlunda resultat. Jag vill veta vad det egentligen har för innebörd!

Varför? Jo därför att folk tenderar att bilda sig en förenklad uppfattning av det mesta. Även om t.ex. DxO till viss del redovisar hur de gör, bryr sig folk? Eller antar det första, missuppfattade intrycket?

Som du, t.ex. när du påstår, att om du huvudsakligen skall ta bilder i lågt ISO, "så har D3200 en mer ändamålsenlig sensor än 6D". Hur kan du säga nåt sånt? Har du ens tittat på DxOs mätkurvor? Eller antar du det bara?
 
Jag förstår att du är kritisk mot mig, och att du på nåt vis vill övertyga mig om att jag inte vet vad jag pratar om.

Om jag gett det intrycket får jag be om ursäkt - det jag är kritisk mot är mest det du i någon mån sammanfattade med den här meningen (klippt ur ett tidigare inlägg):

Så tills jag vet bättre, lutar jag nog åt att signal-brus mätningar kanske är mest relevanta i jämförelser mellan sensorer med samma teknik?

Jag vill nog hävda att signal/brus-mätningar kan vara väldigt relevanta också när man jämför sinsemellan olika sensorer. Där stödjer jag mig i huvudsak på att det verkar vara den vanliga synen bland dem som arbetar med sådant.

Som jag uppfattar det är helt enkelt inte de problemkällor du anför så speciellt problematiska. Som jag skrev tidigare, det är förmodligen enklare att jämföra likartade sensorer. Men problemen att jämföra lite olika implementeringar verkar inte ses som så stora.

Det är möjligt att mät- och beräkningsmetoder på nåt sätt kanske tar hänsyn till de här invändningarna jag gör. Jag utesluter det inte.

Det är ungefär så jag uppfattar det.

Men det här är nåt som gott kan tåla lite mer grävning och genomlysning. Jag vill definitivt förstå det bättre, även om du inte vill.

Jag önskar att jag förstod allting :) Men i en blandning av lättja och realism så nöjer jag mig ibland med det jag läser och hör från vad jag bedömer som trovärdiga källor.

Det här är frågor som diskuteras livligt och som har diskuterats intensivt i många år. Jag vet att Dpreview är lite av en djungel att navigera, men där finns guldkorn i form av mycket intressanta diskussioner med människor av allt att döma faktiskt vet mycket om sådant här. Just DxO:s mätmetoder och sätt att räkna hör nog till de mest hett debatterade ämnena på Dpreview de senaste 5-6 åren.


Varför? Jo därför att folk tenderar att bilda sig en förenklad uppfattning av det mesta. Även om t.ex. DxO till viss del redovisar hur de gör, bryr sig folk? Eller antar det första, missuppfattade intrycket?

Som du, t.ex. när du påstår, att om du huvudsakligen skall ta bilder i lågt ISO, "så har D3200 en mer ändamålsenlig sensor än 6D". Hur kan du säga nåt sånt? Har du ens tittat på DxOs mätkurvor? Eller antar du det bara?

Jag baserar det dels på mina egna erfarenheter av att fotografera med Eos 6D och D3200 - jag har använt bägge - och på andra kameror med likartade sensorer från Canon och Nikon samt andra. Sensorn i 6D har ju en hel del prestandamässiga likheter med andra Canon-sensorer och sensorn i D3200 påminner ju mycket om sensorerna i ett helt gäng kameror från Nikon, Pentax och Sony.

Och jodå, jag har även kikat på mätkurvorna från DxO. Som jag nämnde, jag upplever att de ofta stämmer rätt bra med mina praktiska upplevelser när jag kör olika kameror sida vid sida.

Nu är ju upplevelser alltid subjektiva. Ta trådskaparen i den här diskussionen, han föredrar ju på flera sätt bildkvaliteten hos D300 framför den hos D7100. Det är ju förstås helt ok, alla skall ju bilda sig sin egen uppfattning och olika människor föredrar olika saker. Men för den som inte har chansen att själv prova olika kameror sida vid sida kan man ju dels lita till vad olika testare säger (sådana där suspekta figurer som jag). Och sedan komplettera det med konsekvent utförda mätningar enligt kända principer - sådant som DxO gör.
 
Bandning i skuggor D7100

Ser ju inte så trevligt ut i skuggorna vid högre ISO med D7100. Även om DR är bra på bas-ISO. Syns denna 'artefakt' i några kurvor eller diagram...eller måste man titta på faktiska bilder. D7200an verkar ju tack och lov bättre :)

https://www.youtube.com/watch?v=erCZ5SRXwKI
 
Hej igen,
Mitt inlägg här blev till en ny tråd - ursprungligen var inlägget skrivet med anledning av att d7100 får en uppföljare, d7200, som naturligtvis får vissa förbättringar ( det är givet att en uppföljare förbättras ). Dock blir det en uppföljare som i princip har samma hus som föregångaren 7100. Det är svagheter i hanterlighet som jag upplever gör att d7100 mindre flexibel och snabb för olika inställningar - fokusval, exponeringsval, vitbalans, ISO m.m.

Jag har efter något års användande börjat ifrågasätta om bilder tagna med d7100 har någon synbar kvalitetsskillnad med tidigare bilder tagna med d300s. Jag kan inte se det. Det går nog att mäta att sensorn i d7100 har bättre prestanda. Men är det en skillnad som syns i verkliga bilder? Hur fungerar de båda kameramodellerna i andra avseenden? Mina kameror består av mer än en sensor. Kanske är det så att d300 är överlägsen i hanterlighet och det sätter spår även i bildresultaten?

Jag vill betona att bilderna från resp kamera ofta är till belåtenhet. Det är enligt min mening två bra kameror. Men den kvalitetskillnad i just brus som marknadsförts och testats ser jag inte i praktiken.

De inlägg som följt har varit i denna tråd har varit intressanta att följa. Jag har själv inte möjlighet att testa d300 mot d7100 med vetenskaplig noggrannhet. Dock tog jag av eget intresse när jag följt denna tråd och jämförde bilder tagna med båda kamerahusen med en enkel metod: fotograferade tidningssidor med fix placering på stativ och bara bytte kamerahus. Olika ASA - från 100 till 1600 ASA. Objektiv AF-S Nikor 50 mm/1,8, exp på bl 5,6 och 8. RAW-filer. Kan skönja en viss möjlig högre upplösning på bilderna med d7100. Den enda tydliga skillnaden mellan d300s o d7100 är till min förvåning att kontrasten är högre med d300s! Hur kan det komma sig? Har det med pixel-storleken att göra? När man pratar brushantering i samband med Nikons kameramodeller d600 o d800 så brukar just 600:ans bättre brushantering förklaras med pixelstorlek. Är det något som inte gäller för dx - eller varför nämner ingen av alla experter som yttrat sig här om detta? Jag är ingen expert men undrar.

Jag hade helt enkelt tänkt mig att det skulle kännas ett lyft att gå från d300s till d7100, men det lyftet har uteblivit (filmar gör jag inte). Att snabbt ändra inställningar när man följer ett motiv går utmärkt med d300 men tar massa tid med d7100. Med U1 o U2 kan man lagra några inställningar, men det räcker inte alltid. D300 är också ett stadigare kamerahus.

Så min slutsats är att för min del så får jag återgå till d300s för bilder där dx-formatet är värdefullt och ett proffshus möjliggör ett snabbt agerande och komplettera med en d610 när jag verkligen behöver bättre brusegenskaper. Har just lagt ut ett par nytagna bilder (d300s och makro o tele) med kort skärpedjup där ev snyggt brus kan vara värdefullt (beroende på hur stor bild man tänker göra) på min sida för den som vill kolla.

Med vänlig hälsning
Thomas H.
 
Vad du ser eller inte ser kan bero på en mängd anledningar och dina egna förväntningar.
fakta är att d7100 är en betydligt bättre kamera än din gamla 300s

har vi inte gått igenom detta tidigare

http://www.sensorgen.info/NikonD7100.html
http://www.sensorgen.info/NikonD300s.html


http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100/22
välj d300s och jämför upplösning/brus i olika iso med d7100, rättvist är också om d7100 bildfil räknas ner till d300s storlek så att båda visas lika på din skärm
 
Senast ändrad:
Den enda tydliga skillnaden mellan d300s o d7100 är till min förvåning att kontrasten är högre med d300s! Hur kan det komma sig?

Jag vet inte hur det är på D300, men D7100 har ett reglage för kontrast under Picture Control. Om du fotar JPEG alltså. Fotar du RAW så väljer du ju själv vilken kontrast du vill ha.
 
Jämför du fortfarande bilder i 100%? I så fall har du missat rätt många av poängerna som diskuterats här och i den andra tråden. D300(s) har ett välbyggt kamerahus med bra ergonomi, men har inga som helst förutsättningar att tekniskt sett ge bättre bilder än D7100 (eller kameror med motsvarande sensor).

Redan D7000 som har "bara" 16 megapixel har en sensor som presterar bättre på i princip alla plan (och det är också den sensorn Fuji använder till sina kameror som räknas till de bästa APS-C vad gäller prestanda - om än med eget färgfilter).

Det du verkar sakna är ergonomin hos D300 och där håller jag med om att Nikon inte har något bra alternativ idag, men sensorerna i de nya kamerorna är garanterat bättre på alla sätt t.o.m. i den billigaste instegskameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.