Din länk leder inte till något som jag inte läst förut.
Nej, jag håller inte med dig angående att, deras "totalbedömning" är så lika för D3200 och 6D inte skulle vara anmärkningsvärd.
Deras score-resultat är naturligtvis resultatet av en ren beräkningsprocess baserad på vissa val. Att 2+2=4 är naturligtvis inte "förvånande eller konstigt". Men det går väldigt bra att diskutera om de valen var särskilt kloka. Problemet för DxO är ju naturligtvis att de måste hålla sig till samma process, för att kunna göra anspråk på att redovisade resultat, historiskt sett, är alls jämförbara.
Så du ser det som ett problem att de är konsekventa?
Men jag har svårt att se varför valen de gjort är speciellt konstiga. Vad tycker du de borde gjort annorlunda?
En verklig totalbedömning av D3200 och 6D ger knappast nåt likvärdigt omdöme.
Sett till sensorprestanda så är det inte så orimligt. Sedan är som alltid "totalbetyg" trubbiga och i mina ögon rätt ointressanta, men DxD redovisar ju även delbedömningarna så det är ganska lätt för människor med olika prioriteter att göra sina bedömningar. Skall jag till exempel ofta fotografera på höga iso har ju 6D en uppenbart lämpligare sensor för det än D3200. Men skall du i huvudsak ta bilder på låga iso har D3200 en mer ändamålsenlig sensor. Jag har svårt att se något konstigt i det.
Anledningen till DxO-scorens resultat, är i huvudsak att den dels är baserad på endast bästa mätvärdet, dels på att D3200 får dubbelt betalt i totalvärdet för dynamikområdet vid ISO 71, eftersom detta slår igenom igen i DxO's redovisning av "färgkänslighet". Just den höga värderingen av "färgkänslighet" är också tveksam, eftersom DxO faktiskt inte mäter detta, utan endast går på hur många bitar som skrivs in i råfilen, och detta är ju kopplat till dynamikområdet.
Som sagt, DxO är öppna med hur de mäter och hur de räknar vilket gör att var och en kan ta ställning till deras resultat.
Jag har testat och jämfört kameror i snart tio år och jag upplever att resultaten från DxO för det mesta stämmer bra med upplevda prestanda vid praktiskt fotografering. Plus att de sällan varierar från mätresultat som andra tar fram. Nu tittar jag nästan aldrig på DxO:s totalvärde, det känns rätt ointressant. Däremot är min erfarenhet att de olika delresultaten och redovisningen av dem ofta är mycket talande.