Ja, efter det att kalibreringen blivit rätt, kan man välja att ladda in den, alt. att göra om kalibreringen. Nu har jag upptäckt att jag behöver inte kalibrera om skärmen, utan jag återanvänder bara den profil som jag lyckats kalibrera till önskvärt resultat om och om igen.
Om man öppnar upp SpectraView profiler 5 och klickar på
avancerat och sedan vidare till
File (se skärmklipp) så kan man välja systemprofil;
Visa bilaga 174900
Och det är det jag gör;
Visa bilaga 174901
När profilen laddats in validerar jag skärmen för att kontrollera att skärmen blivit korrekt inställd;
Visa bilaga 174902
Och det är detta jag gör
varje gång jag öppnar upp denna datorn som är till för fotoredigering. På så sätt slipper jag den tidsödande processen att kalibrera om skärmen
varje gång, och så har jag gjort
även denna gång;
Visa bilaga 174903
Och så långt är allt frid och fröjd, nu kan jag börja "arbeta".
Men, så händer det, helt plötsligt, utan någon som helst yttre påverkan, att skärmen "ballar ur". Om jag då validerar skärmen, ser det helt plötsligt ut så här;
Visa bilaga 174904
Och när det väl blivit så här, hjälper det inte hur många försök jag gör för att ladda in den korrekta ICC-profilen igen, för det vill sig inte, utan jag får dessa märkliga resultat återkommande utan det enda är att stänga av datorn och låta den vara över natten som jag gjorde igår, och idag fungerar det alldeles utmärkt, (se valideringsprotokollet ovan, det med den gröna bocken).
Om det inte framgår av valideringsprotokollet ovan kan jag kort nämna att skärmen blir väldigt varm i färgtemperaturen, som en glödlampa eller som ett brinnande stearinljus.
Visst är det konstigt !?