Advertisement

Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst fixar även jag en tusenlapp i månaden men vi är inte överens på definitionen att det skulle vara lite pengar.
Skrev visst ett förtydligande avseende den saken, tidigare i tråden, allt är relativt. För Prins Muhammad Bin Salman (Saudiarabien) är säkert tusen kronor lite pengar 😉.

Skall vi nu lämna definitionen av vad som är mycket eller lite pengar, I denna tråden !?
 
Senast ändrad:
Vi fotografer har det bra. Tänk på alla stackars gamers som köper dyrare skärmar som är utdaterade efter 3år. :)
 
Detta riktar sig framförallt till er som har en Canon Imagepro 1000;

Då har jag problem med min skrivare igen, det står fel när jag försöker skriva ut en testsida. Så s*t*ns tröttsamt att ha detta återkommande och behöva sitta och försöka lokalisera problemet 😠.

Kan kort nämna att jag hade sönder HDMI-kabeln som var kopplad mellan dator och skärm (när den fanns inkopplad, fungerade det), men jag har en display-port kabel kopplad. Vad jag har förstått, har vare sig HDMI eller display-port kabeln något med saken att göra, skrivaren är ju kopplad till själva datorn via USB. Har kört med felsökaren men inte lyckats få datorn attt kommunicera med datorn.

Om någon som kan detta med datorer (jag är som tidigare nämnts analfabet när det gäller datorer), så får vederbörande gärna komma med förslag på hur jag skall kunna lokalisera och åtgärda problemet;Skärmbild 2024-06-27 181219.png
 
Senast ändrad:
Detta riktar sig framförallt till er som har en Canon Imagepro 1000;

Då har jag problem med min skrivare igen, det står fel när jag försöker skriva ut en testsida. Så s*t*ns tröttsamt att ha detta återkommande och behöva sitta och försöka lokalisera problemet 😠.

Kan kort nämna att jag hade sönder HDMI-kabeln som var kopplad mellan dator och skärm (när den fanns inkopplad, fungerade det), men jag har en display-port kabel kopplad. Vad jag har förstått, har vare sig HDMI eller display-port kabeln något med saken att göra, skrivaren är ju kopplad till själva datorn via USB. Har kört med felsökaren men inte lyckats få datorn attt kommunicera med datorn.

Om någon som kan detta med datorer (jag är som tidigare nämnts analfabet när det gäller datorer), så får vederbörande gärna komma med förslag på hur jag skall kunna lokalisera och åtgärda problemet;Visa bilaga 174963

Avinstallera den och installera den igen. Håller med om att det inte borde spela någon roll vad du har för skärmkabel. Det enda jag kan tänka mig är att du råkade dra ut USB-kabeln när du bytte skärmkabel.
 
Stäng av dator och skrivare. Dra ur USB-kabelns kontakter ur både dator och skrivare. Anslut kabeln igen.
Om inte det hjälper, starta både dator och skrivare.
Om inte det hjälper, prova med en annan USB-kabel.
 
Stäng av dator och skrivare. Dra ur USB-kabelns kontakter ur både dator och skrivare. Anslut kabeln igen.
Om inte det hjälper, starta både dator och skrivare.
Om inte det hjälper, prova med en annan USB-kabel.

Första steget är ok, men han lär inte ha den minsta aning om det hjälpte innan han startat dator och skrivare igen.
 
Stäng av dator och skrivare. Dra ur USB-kabelns kontakter ur både dator och skrivanslut kabeln igen.
Det har jag gjort, hjälper inte.
Om inte det hjälper, starta både dator och skrivare.
Det har jag gjort, hjälper inte.
Om inte det hjälper, prova med en annan USB-kabel.
Det är samma USB-kabel som följde med skrivaren och som fungerade perfekt till helt nyligen, men efter det att jag hade sönder HDMI-kabeln (som inte på något sätt har med saken att göra), så fungerar det inte längre.

Att jag inte drivs till vansinne !

Skärmbild 2024-06-27 181219.png
 
Hur gick HDMI-kabeln sönder?
För att göra en lång historia kort; Den del av kabeln som satt i kontakten i datorn, drogs ur själva kontakten, så att alla små kablar blottlades, om det är begripligt vad jad avser.

Men som jag förstått det så skall det inte spela någon roll om jag har en HDMI-kabel eller Display-port kabel, för de gör i princip samma sak. Dessutom är det kommunikationen mellan skrivare och dator som inte fungerar, och det har väl knappast (?) något med skärmen att göra (kan jag tycka).
Har du kört över usb-kabeln och hdmi-kabeln med stolen?
Nej.
 
Det är samma USB-kabel som följde med skrivaren och som fungerade perfekt till helt nyligen, men efter det att jag hade sönder HDMI-kabeln (som inte på något sätt har med saken att göra), så fungerar det inte längre.
Icke desto mindre är det bra att prova med en annan, verifierat fungerande, USB-kabel. Vid felsökning ska man inte tro och anta något, man ska prova sig fram systematiskt.
 
Förstår det, men HDMI-porten i datorn har inget med USB-porten som är kopplad till skrivaren. Dessutom fungerar annat som är kopplat till USB-portar i miderkortet, så jag tror inte det är problemet.
Dom en kabel som sitter i dras sönder kan den kortslutas på sätt som kan förstöra moderkortet. Där är nog ditt problem.
 
Portar brukar ofta vara skärmade från resterande komponenter på moderkortet. Så det kan mycket väl vara så att många portar blivit grillade medans resten fungerar.
 
Portar brukar ofta vara skärmade från resterande komponenter på moderkortet. Så det kan mycket väl vara så att många portar blivit grillade medans resten fungerar.
Förklara då det här ;
Skärmbild 2024-06-27 201209.png

Dessutom bytte jag USB-port, men det ändrade inget. Jag kan testa alla USB-portar med något annat än just kabeln till skrivaren. Om det då fungerar, håller inte din spekulation...
 
Då tog jag bort alla sladdar som var kopplade till någon USB-port på datorn och satte i enbart min ritplatta, i samtliga USB-portar längst bak på datorn, och det fungerade felfritt.

Sedan tog jag och kopplade in kalibratorn i samtliga USB-portar som finns upptill på datorn för att se om dessa fungerade och det gjorde dom, utan problem.

Därefter tog jag den USB-kabel som kom med Canon-skrivaren och kopplade den till min Samsung skrivare (det är samma typ av USB-kabel), och skrev ut ett pappersdokument på min Samsung-skrivare som jag köpte för 100 år sedan, fungerade felfritt.

Därmed kan man konstarera att problemet är inte någon av USB-portarna och inte heller är fel på den kabel som följde med Canon-skrivaren.
 
ANNONS