Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har (mig veterligen) inte gjort endera...
Det hela verkar mystiskt, för det ger ju just den effekten (mycket varm färgtemperatur). Dock ser jag nu att valideringen verkar ha mätt upp högre ljusstyrka också?

Helmärkligt, för även om profilen "trillar ur" så brukar skärmar oftast i sig, om de drar åt något håll, snarare vara kalla än varma.
 
Det hela verkar mystiskt, för det ger ju just den effekten (mycket varm färgtemperatur). Dock ser jag nu att valideringen verkar ha mätt upp högre ljusstyrka också?

Helmärkligt, för även om profilen "trillar ur" så brukar skärmar oftast i sig, om de drar åt något håll, snarare vara kalla än varma.
Mycket konstigt faktiskt. Och nu sitter jag med samma problem igen och det spelar ingen roll hur många ggr jag försöker få skärmen att ladda in profilen igen, resultatet blir det samma.

Lösningen (på kort sikt) är att låta den stå (till nästa dag) och börja om på nytt. På lång sikt blir det att köpa en ny skärm, för jag tror att denna har gjort sitt, med tanke på hur den uppför sig.

Har som sagt haft den i tio år, så det kanske är läge att uppgradera...
 
Spectraview profiler, gjordes av ett företag som konkade för rätt många år sedan och har inte underhållits på flera år…
Jag gissar att den slutade fungera vid nån OS uppdatering.
Försökte se om xrite’s programvara har stöd för kalibrering av din skärm, men det är inte så enkelt att hitta den informationen på deras hemsida.
 
Ja, efter det att kalibreringen blivit rätt, kan man välja att ladda in den, alt. att göra om kalibreringen. Nu har jag upptäckt att jag behöver inte kalibrera om skärmen, utan jag återanvänder bara den profil som jag lyckats kalibrera till önskvärt resultat om och om igen.

Om man öppnar upp SpectraView profiler 5 och klickar på avancerat och sedan vidare till File (se skärmklipp) så kan man välja systemprofil;

Visa bilaga 174900

Och det är det jag gör;

Visa bilaga 174901
När profilen laddats in validerar jag skärmen för att kontrollera att skärmen blivit korrekt inställd;

Visa bilaga 174902

Och det är detta jag gör varje gång jag öppnar upp denna datorn som är till för fotoredigering. På så sätt slipper jag den tidsödande processen att kalibrera om skärmen varje gång, och så har jag gjort även denna gång;

Visa bilaga 174903


Och så långt är allt frid och fröjd, nu kan jag börja "arbeta".

Men, så händer det, helt plötsligt, utan någon som helst yttre påverkan, att skärmen "ballar ur". Om jag då validerar skärmen, ser det helt plötsligt ut så här;

Visa bilaga 174904

Och när det väl blivit så här, hjälper det inte hur många försök jag gör för att ladda in den korrekta ICC-profilen igen, för det vill sig inte, utan jag får dessa märkliga resultat återkommande utan det enda är att stänga av datorn och låta den vara över natten som jag gjorde igår, och idag fungerar det alldeles utmärkt, (se valideringsprotokollet ovan, det med den gröna bocken).

Om det inte framgår av valideringsprotokollet ovan kan jag kort nämna att skärmen blir väldigt varm i färgtemperaturen, som en glödlampa eller som ett brinnande stearinljus.

Visst är det konstigt !?

Ja det verkar konstigt.
Prova att kalibrera om och rör sen ingenting under några redigeringspass. Ändrar du inget så är det sista tillverkade färgprofil som är vald.
Håller sig skärmen till rätt läge då så är troligen inget fel.
Flippar skärmen av sig själv mitt i redigeringen och ändrar utseende så är det nog dags för en ny.

Jag är lite osäker på om validiering kan ersätta kalibrering trots att värdena ser bra ut. Ett verktyg kan ju validieras och visa på hög mätnogrannhet men ändå vara felkalibrerad. Tex en termometer kanske visar upp och nedgång i temperatur med hög noggrannhet medan visad temperatur stämmer dåligt med verkligheten så kalibrering krävs.

Mina korvören.
 
Jag gissar att den slutade fungera vid nån OS uppdatering.
Kunde vara sant, men sanningen är att programmet fungerar utmärkt, skärmen blir kalibrerad och profilerad så som det är tänkt. Problemet är (som påpekats) att skärmen helt plötsligt (utan yttre påverkan) "tappar" inställningen.

Skulle det vara ett mjukvarurelaterat problem, skulle Jonas ha samma problem (antar jag), för han har en likadan skärm som dessutom är ung. lika gammal.
 
Prova att kalibrera om och rör sen ingenting under några redigeringspass.
Har gjort det också, men problemet kvarstår, därför väljer jag att återanvända den ICC profil som är korrekt (enligt ovan) för att slippa den tidsödande processen att kalibrera skärmen återkommande.

Några redigeringspass hinner det aldrig bli, det räcker att jag sitter någon eller några timmar, tills dess att skärmen ballar ur. Så, det hinner inte gå flera dagar, inte 😂.
Ändrar du inget så är det sista tillverkade färgprofil som är vald.
Som jag nämnde återanvänder jag samma korrekta ICC- profil, av förekommen anledning.
Flippar skärmen av sig själv mitt i redigeringen och ändrar utseende
Det är precis det den gör.
så är det nog dags för en ny.
Det ligger nära till hands att tro det, ja. Kollade här på Fs om test på olika skärmar och föll för en Eizo. Billigaste var hos Rajala, men efter att ha läst om Rajala här på Fs, är jag tveksam att beställa därifrån...
Jag är lite osäker på om validiering kan ersätta kalibrering trots att värdena ser bra ut.
Nja, jag använder inte validering för att ersätta kalibrering, utan bara säkerställa att profilen som redan är korrekt har blivit rätt installerad, s a s. Och utskrifterna blir ju bra, som sagt.
 
Kunde vara sant, men sanningen är att programmet fungerar utmärkt, skärmen blir kalibrerad och profilerad så som det är tänkt. Problemet är (som påpekats) att skärmen helt plötsligt (utan yttre påverkan) "tappar" inställningen.

Skulle det vara ett mjukvarurelaterat problem, skulle Jonas ha samma problem (antar jag), för han har en likadan skärm som dessutom är ung. lika gammal.
Jag har kvar det programmet på min gamla redigeringsdator och eftersom hårdvaran inte förändras och kallibratorn har stöd i programmet så fungerar det fint.
 
Sitter och väger mellan en Eizo CS 2731 och CS 2740. Prisskillnaden är ju inte ovidkommande, och då tillkommer priset för en skärmkeps.

Fattar inte hur en skärmkeps kan kosta ~ 2 000 svenska pesetas, när skärmen ligger på ~ 11 500 - 16 000 svenska pesetas (beroende på vilken modell man väljer)
🤔.
 
Senast ändrad:
Jag har kvar det programmet på min gamla redigeringsdator och eftersom hårdvaran inte förändras och kallibratorn har stöd i programmet så fungerar det fint.
Jag har ny hårdvara, men det påverkar inte programvaran, så det är inte där problemet är. Tror (som redan påpekats) att det är skärmen som har kastat in handduken.

Tio år får väl ändå sägas vara fullt godkänt (även om den stått oanvänd under längre perioder).
 
Har gjort det också, men problemet kvarstår, därför väljer jag att återanvända den ICC profil som är korrekt (enligt ovan) för att slippa den tidsödande processen att kalibrera skärmen återkommande.

Några redigeringspass hinner det aldrig bli, det räcker att jag sitter någon eller några timmar, tills dess att skärmen ballar ur. Så, det hinner inte gå flera dagar, inte 😂.

Som jag nämnde återanvänder jag samma korrekta ICC- profil, av förekommen anledning.

Det är precis det den gör.

Det ligger nära till hands att tro det, ja. Kollade här på Fs om test på olika skärmar och föll för en Eizo. Billigaste var hos Rajala, men efter att ha läst om Rajala här på Fs, är jag tveksam att beställa därifrån...

Nja, jag använder inte validering för att ersätta kalibrering, utan bara säkerställa att profilen som redan är korrekt har blivit rätt installerad, s a s. Och utskrifterna blir ju bra, som sagt.
Vill du ha skärmen inom några dagar så bör du nog kolla med dom kring leveranstider, men annars är det nog inget problem. Support kan du säkert få bättre via Eizo om något strular.

Jag är inte avundsjuk på kostnaden men en bra Eizoskärm hade fungerat annars😉. Jag har ju en Nec reference 241 i reserv och fick den nya versionen av programvaran till den så klarar mig nog ett bra tag.
 
Jag har ny hårdvara, men det påverkar inte programvaran, så det är inte där problemet är. Tror (som redan påpekats) att det är skärmen som har kastat in handduken.

Tio år får väl ändå sägas vara fullt godkänt (även om den stått oanvänd under längre perioder).

Ja mycket tyder på det och 10 år är ok helt klart även om jag hoppas kunna klämma ut lite till ur mina skärmar😃För mig hade det blivit klurigt att föra över programmet eftersom jag slarvat bort nyckeln🙈.
 
Vill du ha skärmen inom några dagar så bör du nog kolla med dom kring leveranstider, men annars är det nog inget problem.
Bra förslag. Men frågan som söker sitt svar nu är vilken man skall satsa på; Ole, dole eller doff 🤔.
Jag är inte avundsjuk på kostnaden
Nä, det är väl inget att avundas, men om man slår ut kostnaden på ~10 år, blir den försumbar.
men en bra Eizoskärm hade fungerat annars😉. J
Det gör det säkert 😜.
Jag har ju en Nec reference 241 i reserv och fick den nya versionen av programvaran till den så klarar mig nog ett bra tag.
Om den står oanvänd, lär du klara dig överskådlig tid. Såvida inte hårdvaran blir sunkig av att stå oanvänd, s a s.
10 år är ok helt klart även om jag hoppas kunna klämma ut lite till ur mina skärmar😃
Ja du, om din (a) skärmar är i samma åldersspann som min, bli inte överraskad om du också får en påminnelse om att garantitiden har löpt ut (för längesedan) 😉.

För mig hade det blivit klurigt att föra över programmet eftersom jag slarvat bort nyckeln🙈
Vem f**n klarar av att hålla reda på alla dessa lösenord och nycklar som man skall ha i princip överallt !?
 
Bra förslag. Men frågan som söker sitt svar nu är vilken man skall satsa på; Ole, dole eller doff 🤔.

Nä, det är väl inget att avundas, men om man slår ut kostnaden på ~10 år, blir den försumbar.

Det gör det säkert 😜.

Om den står oanvänd, lär du klara dig överskådlig tid. Såvida inte hårdvaran blir sunkig av att stå oanvänd, s a s.

Ja du, om din (a) skärmar är i samma åldersspann som min, bli inte överraskad om du också får en påminnelse om att garantitiden har löpt ut (för längesedan) 😉.


Vem f**n klarar av att hålla reda på alla dessa lösenord och nycklar som man skall ha i princip överallt !?
Finns kulorna så är det inget att snåla på.

Jag använder båda och har beredskap för att minst en snart ger upp. Skärmen jag haft sen den var ny har gjort många timmar så den borde börja strula snart.

Jag brukar hålla ordning på viktiga koder men den har jag lyckats bli av med.
 
Finns kulorna så är det inget att snåla på.
Finns, men snålänningen gör sig påmind 😂. Dessutom skall jag till Japan på semester i två månader till hösten , och det lär inte kosta gratis, nä 😉.
Jag använder båda och har beredskap för att minst en snart ger upp.
Ja, om du har haft den lika länge som jag haft min, lär det komma en påminnelse förr eller senare. Förhoppningsvis senare😉.
Skärmen jag haft sen den var ny har gjort många timmar så den borde börja strula snart.
Bli inte förvånad om det inträffar 😜.
Jag brukar hålla ordning på viktiga koder men den har jag lyckats bli av med.
Imponerande !

Själv har jag teflonminne när det gäller lösenord och programnycklar m m .
 
Ja, foto är dyrt, men om man slår ut kostnaden över tid blir det inte så mycket per månad.

I detta sammanhanget talar jag enbart om kostnaden för skärmen för att vara övertydlig.

Det är bara att ta fram miniräknaren.
(Jag kan inte fotografera med skärmen)
Troligtvis minst en tusenlapp per månad.
Det tycker inte jag är lite.
Men skall vi bara räkna min nya skärmen,,, drygt 100kr/månad om man köper en per 10 år.
 
(Jag kan inte fotografera med skärmen)
Telefonskärmen 😁!?
Troligtvis minst en tusenlapp per månad.
Det tycker inte jag är lite.
Nä, det är mycket pengar, men allt är relativt. För mig är en lusentapp i månaden inga stora pengar i min nuvarande situation.

Dessutom är allt som jag äger inom det fotografiska betalt med kontanta medel, så jag har inga löpande kostnader om man bortser från bläck och papper.

Å andra sidan går jag inte på krogen, äter sällan ute och köper inga kläder (om det inte är nödvändigt).

Det hela kokar ner till vad man prioriterar, antar jag.
 
ANNONS