Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag håller på att vänja mig vid Epsons färger som är annorlunda än Canons.
Vilket man kan tycka inte skulle behöva vara någon skillnad, men det finns ju tyvärr olika standard när det gäller rymder och profiler. Ungefär som att det skiljer mellan Canon, Nikon, Sony m.fl. när det gäller kamerans färgåtergivning.
Nu börjar i alla fall de svartvita utskrifterna bli som jag vill ha dem.
Epsons "avancerad sv/v" fungerar bra.
A2 formatet är något större än A3+ och är väl ofta tillräckligt stort för att visa hemma och även hänga på väggen.
Denna analoga bilden (tagen med Yashica-Mat 6x6 från 1957) behöver blåsas upp i format för att komma till sin rätt tycker jag.
Smedjan:
Visa bilaga 170895Visa bilaga 170896
Jag kan ju ändå tycka det är lite konstigt att det ska vara någon större skillnad mellan Canons Prograph 1000 och P900 om man skickar samma fil med Adobe RGB-profil till varje skrivare och bilden är skapad med en Adobe RGB-kalibrerad skärm som ligger hyfsat med Delta E. (säg under 2) - ändå sägs Canon ge bilder med mer rött i sig. Jag utgår från att de som hävdar detta använt exakt samma papper och profiler från papperstillverkaren gjorda för resp. skrivare. Är det inte skrivarprofilerna som diffar då?? Kan de verkligen vara lika om dessa utskrifter diffar så pass??
Jag är tveksam till att du gör jämförelser mellan färgskillnaderna mellan Canons, Nikons och Sonys färger och skrivarutskrifterna. Jag tror inte man kan göra det. Det finns ingen gemensam nämnare mellan dessa tillverkares färghantering i kamerorna eller för den delen i de profiler som Adobe, DXO eller Capture One tagit fram i sina konverterare för det har jag verkligen testat i DXO Photolab. De skillnaderna är stora MEN i detta sammanhang så är Adobe RGB att betrakta som en gemensam standard som både skärm- och skrivartillverkarna faktiskt har att hålla sig till. Om det inte vore så skulle vi inte ha en chans att få synk mellan skärm och utskrifter.