sb12
Aktiv medlem
Men Jonas, jag softproofar visst i Photolab . Men jag behöver inte göra det för precis varenda utskrift. Jag har testat detta många gånger med de papper jag använder och jag vet av erfarenhet när det finns skäl att göra detta. Som du vet är min JPEG-standard alltid sRGB 4K. Om jag vill printa i Adobe RGB nu med min nya skärm så är det nästan bara bilder i hudtoner jag bryr mig om att göra en virtuell kopia av i Photolab för att finlira med. Annars nöjer jag mig oftast med att se hur bilden tar sig ut i Adobe RGB och sRGB sida vid sida genom att köra en GamutDual på skärmen också. Det är enkelt att skapa en virtuell kopia och dra ned mättnaden om det blir för mycket "Verkligheten 2.0"-stuk för min smak.
Soft Proof i all ära Jonas, har man en skrivare så är utskriften facit och inte Soft Proof. Soft Proof är ett bra och säkert oumbärligt verktyg för de som skickar sina bilder till Crimson. Har jag dagsljus kollar jag i det då jag har ett stort fönster i arbetsrummet annars i kvällsljus har jag lampor i taket jag kan ändra färgtemperatuten upp till 5000K för en snabbkoll sedan har jag en dagsljuslampa på 6500K också. Profilerna jag använder nu är normalt Epson SemiGloss och Cansons för Etching Rag. Till matta testprintar har jag ett billigare matt papper(Epson Archival Matte) än Cansons (som väl annars kostar som ditt HM). Archival Matte är ett olyckligt namnval av Epson då det är ett enklare matt papper (189 gram, som förvisso är helt OK).
Det blir marginellt bättre att printa i Adobe RGB men skillnaden mot att göra det i sRGB som jag gjort länge är ofta mindre än många tror jag förstått. Det beror helt på hur motiven ser ut. Skillnaden med att nu hantera både dessa gamut är att jag nu behöver ha två flöden istället för ett och det är därför jag nu saknar en feed back från min konverterares bildhantering (PhotoLibrary) där jag enkelt kan se (antingen rent visuellt eller åtminstone i Image Properties eller som i Epson Photo Layout där man även kan hovra över bilderna och då i klartext få info om inbäddad ICC.
Visa bilaga 171140
Så här ser mina fyra testfiler ut i Windows Filhanterare som visar fyra filer med från vänster Adobe RGB, P3, Prophoto och till sist sRGB ut. Om jag ser på dessa med ARGB aktiverat i skärmen så är alla dess bilder klart ljusröda. Växlar jag till sRGB så får alla en mer violett ton. Så hur ni kommer se dessa bilder beror på den gamut er skärm råkar ha för det styr vad ni kommer se.
Även Windows bildvisare visar samtliga bilder på liknande sätt
Nu kommer det märkliga i Epson Print Layout. Bilderna visas i samma ordning. Om jag tittar på dessa bilder i EPL med ARGB-skärm vald, så är det inte Adobe RGB som får en klar ljus röd nyans utan sRGB-filen längst till höger alltså tvärtemot vad jag förväntade mig om jag jämför med det första exemplet ovan.
Byter jag till sRGB, så kommer alla bilder få ett mer blått inslag och gå mer mot violet dock är även i detta fall den bild som blir klart mest röd den med sRGB-profilen.
Visa bilaga 171144
I viewer-programmet XnView nedan hanteras färgerna på precis samma sätt som i EPL.
Visa bilaga 171142
Även där läser detta program bildernas ICC-profiler by default.
Så har vi till sist min konverterare DXO Photolab som visar alla bilder i samma nyans och där alla testbilder i detta exempel ser identiska ut med sin lila ton. Det är den ton de får på min skärm med sRGB alltså tvärtemot hur den ser ut i både XnView och EPL ovan där sRGB ger ljusast bild.
Visa bilaga 171145
Bilden från DXO Photolab som ni ser i detta exempel ser mer blått ut men så såg det inte ut när jag tog utsnittet från skärmen, för då var bilderna alla ljusröda som de blir i Photolab med ARGB-profil vald för skärmen. I Photolab blir bilderna mer lila med sRGB.
Till sist nedan så ser ni hur det ser ut i Capture One version 16.2.1
Visa bilaga 171146
... och Capture One beter sig exakt som Photolab d.v.s. läser inte ICC-profilerna från filerna utan visar dem med aktiv skärmprofilerings färger där Adobe RGB ger ljus rött och sRGB lila.
Det här anser jag är ett visst problem faktiskt även om det INTE påverkar mina flöden från skärm till utskrift via mina konverterare eftersom ju de helt styrs av den skärmprofilering som jag har aktiv. Spar jag bara ut i Adobe RGB när jag bildbehandlat i den gamuten, så är det fine och det samma gäller för om jag kör sRGB MEN, som ni ser så kan man behöva justera nyanserna för det fanns bara en verklighet, verkligheten 1.0 när bilden togs och jag som fotograf borde av det skälet ha en viss uppfattning om hur bilden bör hanteras med resp. skärminställning för bilderna ser faktiskt långtifrån identiska ut i mina konverterare om jag växlar mellan Adobe RGB och sRGB.
På samma sätt som mina hudtoner ofta måste korrigeras i Adobe RGB om jag utgår från hur jag processat dem för visning på skärm som standard. Det hindrar dock INTE att mina testbilder av den cyanfärgade Zanzibar-dörren ni kanske sett tidigare i mina exempel faktiskt kommer ut hyfsat nära i ton i Adobe RGB och sRGB men om jag spar ut samma fil i ProPhoto så kommer något mer blågrått ut i stället. Så hur det blir och ev. skiljer sig i ton beror ju som J O skrivit tidigare också på hur stor del av motivets färger som ligger utanför sRGB.
Sorry om jag soppade till er mentala rådande ordning, men det här är lite stökigt IRL och något man måste förhålla sig till eftersom de applikationer som finns där ute i vår absoluta närhet hanterar bildernas profiler och deras visning på skärm på ett inkonsistent sätt och det gäller även utskriftsfunktionerna i våra konverterare om vi exv. jämför dessa med hur det ser ut i Epson Print Layout och fungerar där.
Återigen, exemplet från xnview visar med all tydlighet att programmet INTE läser färgprofilen i fotot utan tolkar den som något annat, förmodligen som srgb.
i Photolab-exemplen, där de ser lika ut, läser appen givetvis in profilen som finns i filen och ger korrekt färger.
Om du upplever färgskiftningar i bilderna när du byter läge på skärmen så har du gjort fel någonstans.
Försök nu acceptera att hela idén med färgprofiler är behålla samma färger genom hela flödet. Om du upplever att det inte funkar så får man väl anta att du gör fel, inte resten av bildindustrin. Eller hur?