Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag låter LR konsekvent hantera färgerna. När det inte finns färg gör jag som i filmen ovan som J O delar. Såg den innan jag köpte min P900.
Nu har jag under några dagar testat hur skrivaren hanterar färger. Allt med mediainställning ”Epson glossy paper” och samma skrivarpapper.

1. Jag förde över två filer av samma raw-fil och konverterade ena till sRGB och den andra till aRGB i PS och tog sedan tillbaka dom till LR. Gorde en utskrift som jag brukar med rätt mediainställning och icc-profil för pappret. LR hanterar färgerna.

IMG_0891.jpeg

Allt fungerar som förväntat. Kanske går det att se skillnaden även för er i det röda. aRGB ger en livfullare färg.

2. Samma fil fast nu hanterar skrivaren färgerna i läge Epson standard sRGB. Epson skriver själva att extra kontrast läggs på i detta läge.

IMG_0892.jpeg

Allt som förväntat. Mer tryck i färgerna pga ökade kontrasten och båda filerna ser likadana ut eftersom de är hanterade med sRGB profil.(Tillägg i efterhand, jag är inte helt säker på att färgerna ser 100% likadana ut. Trycket i färgerna förvillar lite men i flera lägen tycker jag mig nu se lite skillnad trots allt?).

3. Nu gör jag som i exempel 2 men ändrar till läge aRGB i skrivardrivrutinen. Jag förväntar mig nu en utskrift som i exempel 2 men med nyansskillnader mellan bilderna som i exempel 1. Istället kommer det här ut.

IMG_0893.jpeg
Det finns skillnader i färgerna mellan de två filerna som förväntat men varför så blaskigt? Jag har bilderna i LR som har ProphotoRGB som färgrymd men nu hanterar ju skrivaren färgerna och ska läsa färgprofilen i filerna.
Jag provar från och med nu massa saker. Både sådant jag tror kan påverka och även lite annat.

Först en utskrift nedan som referens där varken skrivare eller LR hanterar färger.


IMG_0895.jpeg

Jag testar i steg 2 med att bara använda filen som är konverterad till aRGB men med samma resultat. Jag för sedan över filen till PS och hanterar utskriften exakt likadant, dvs skivaren hanterar färgerna i läge aRGB. Nu ser utskriften riktig ut med lyster i färgerna. Det spelar ingen roll vilken arbetsfärgrymd jag väljer i PS för båda fungerar(testar Prophoto och aRGB). Photoshop och skrivaren fungerar Mao ihop i detta läget oavsett arbetsfärgrymd, men inte skrivaren tillsammans med LR.


Nu sparar jag ut jpg från PS både i aRGB och sRGB och importerar tillbaka till LR. Fortfarande samma dåliga resultat.

Jag utesluter nu PS konverteringar i ekvationen och tar en jpg med kameran ställd i aRGB läge. Nu fungerar det även i LR😅. Jag kan även föra över kamerans jpg och konvertera om den till sRGB. Nedan ser ni utskriften med båda versionerna i bilden.

IMG_0896.jpeg

Inte lätt att se men aRGB ger även här bättre färger. Skillnaden syns tydligt på krukans högdagerparti i utskriften.

Finns det någon som vet varför det blir så här eller åtminstone har en gissning?

Jag konstaterar att Epson standard sRGB fungerar riktigt bra för de som inte vill hålla på med softproof och profiler. Samma profil för pappret som jag använder i LR finns för övrigt i mediainställningen och används när skrivaren hanterar färgerna. Det är i stort bara kontrastökningen som skiljer vilket ofta kan vara bra.
 
Senast ändrad:
Intressant.
Jag har inga kunskaper om hur LR hanterar färgerna eftersom jag enbart använder PS.
En tanke är att använda referensbilden nedan i TIFF ProPhotoRGB. Med alla färger och skalor.
Jobba i arbetsrymd prophotoRGB. Om man vill testa skillnaden mellan de olika rymderna i utskrift.
Om möjligt lägga in tre varianter i samma utskrift. Första orörd direkt i prophotoRGB, den andra konverterad till AdobeRGB och den tredje konverterad till sRGB.
Utan att blanda in PS.
Om det är möjligt att göra så annars göra tre separata utskrifter direkt från LR.
Givetvis med ICC-profil och låta LR hantera färgerna.

Att visa resultatet här med komprimerade och konverterade avfotograferingar av printar för utvärdering av färger känns ganska meningslöst.

Länk för nedladdning:https://web.archive.org/web/20100103025218/http://www.jirvana.com/printer_tests/

PrinterEvaluationImage_V002_sRGB_web720.jpg
 
Senast ändrad:
Intressant.
Jag har inga kunskaper om hur LR hanterar färgerna eftersom jag enbart använder PS.
En tanke är att använda referensbilden nedan i TIFF ProPhotoRGB. Med alla färger och skalor.
Jobba i arbetsrymd prophotoRGB. Om man vill testa skillnaden mellan de olika rymderna i utskrift.
Om möjligt lägga in tre varianter i samma utskrift. Första orörd direkt i prophotoRGB, den andra konverterad till AdobeRGB och den tredje konverterad till sRGB.
Utan att blanda in PS.
Om det är möjligt att göra så annars göra tre separata utskrifter direkt från LR.
Givetvis med ICC-profil och låta LR hantera färgerna.

Att visa resultatet här med komprimerade och konverterade avfotograferingar av printar för utvärdering av färger känns ganska meningslöst.

Länk för nedladdning:https://web.archive.org/web/20100103025218/http://www.jirvana.com/printer_tests/

Visa bilaga 170871
Det kan absolut vara intressant att utgå från en testbild som denna istället så skillnaden mellan Prophoto och adobeRGB blir tydligare. Kan nog bli att jag använder den istället i liknande test framöver.
Jag var i exemplet mest nyfiken på hur skrivaren hanterar färgerna och då dök konstigheterna upp som beskrivits. Ser inte du de små skillnaderna i det röda i mina bilder jag bifogat? Det är subtilt men jag ser det på min iPad. Iallafall borde skillnaden mellan Epson standard och aRGB i punkt två och 3 vara tydlig?

Bild 4 där varken skrivare eller LR hanterar färgerna tycker jag ger lite samma känsla som bilden du tyckte kom ut svart i dina exempel. Helt annat motiv visserligen så kanske svårt att jämföra.
 
Det kan absolut vara intressant att utgå från en testbild som denna istället så skillnaden mellan Prophoto och adobeRGB blir tydligare. Kan nog bli att jag använder den istället i liknande test framöver.
Jag var i exemplet mest nyfiken på hur skrivaren hanterar färgerna och då dök konstigheterna upp som beskrivits. Ser inte du de små skillnaderna i det röda i mina bilder jag bifogat? Det är subtilt men jag ser det på min iPad. Iallafall borde skillnaden mellan Epson standard och aRGB i punkt två och 3 vara tydlig?

Bild 4 där varken skrivare eller LR hanterar färgerna tycker jag ger lite samma känsla som bilden du tyckte kom ut svart i dina exempel. Helt annat motiv visserligen så kanske svårt att jämföra.
Jag ser ingen skillnad mellan den högra och den vänstra varianten i någon av de 5 bilderna.
Bild 1 och 2 är snarlika.
Bild 3 tappar i rött och glider över i orange.
Bild 4 är urvattnat brun.
Bild 5 ser absolut bäst ut

Jag tittar med mina två skärmar.
BenQ som är kalibrerad i Adobe RGB, och i fabriksinställd sRGB.
LG-skärm som ger ungefär samma visning som BenQ sRGB.
Tittar även på min mobiltelefon Moto.

Det kanske är så att Apple kör sitt race.
Och när man laddar upp hit så komprimeras bilden och konverteras till sRGB.
Men det är bara mina gissningar eftersom jag är okunnig.
 
Jag ser ingen skillnad mellan den högra och den vänstra varianten i någon av de 5 bilderna.
Bild 1 och 2 är snarlika.
Bild 3 tappar i rött och glider över i orange.
Bild 4 är urvattnat brun.
Bild 5 ser absolut bäst ut

Jag tittar med mina två skärmar.
BenQ som är kalibrerad i Adobe RGB, och i fabriksinställd sRGB.
LG-skärm som ger ungefär samma visning som BenQ sRGB.
Tittar även på min mobiltelefon Moto.

Det kanske är så att Apple kör sitt race.
Och när man laddar upp hit så komprimeras bilden och konverteras till sRGB.
Men det är bara mina gissningar eftersom jag är okunnig.

Bild 1 och 2 är klurigast att se men där finns en skillnad. På 1:ans print lät jag min fru köra blindtest. Jag sa bara att något skiljer i färgerna. Hon vecklade pannan i 10 sek men sen sa hon att aRGB bilden är klarare och snyggare i det röda.

Du ser iallafall det som skapar förvirring för mig och då gör nog övriga det också, vilket är viktigast. Tack för det. I övrigt får ni lita på att jag och frun ser rätt😃.

Jag har så många spår att undersöka just nu så passar nog gällande konverteringen, men inte omöjligt att det påverkar.

Båda trådarna som är igång skapar massa lust hos mig att testa och se med egna ögon vad som verkligen händer i olika scenarier. Det är uppenbart för mig att utan egna tester kommer både det som stämmer och inte stämmer i det andra säger vara svårt att skilja på.

Färghantering i och mellan olika enheter tillsammans med olika programvaror är lite som att lära matematik. När väl ljuset går upp kan man inte fatta varför det var så svårt från början😃. Det börjar skymta lite ljus över horisonten hos mig iallafall😉.

Jag är nöjd med att både utskrift från LR och PS fungerar enligt förväntan när programmen styr färgerna.
 
Senast ändrad:
Att man ser skillnad i själva utskrifterna är ju det väsentliga!
Att låta någon annan jämföra olika kopior tycker jag också är bra.
Särskilt min dotter har ett gott öga, hon reagerar direkt på skillnader.

Nu håller vi tummarna för att Sten-Åke blir nöjd med sin nya skärm.:cool:
 
Jag håller på att vänja mig vid Epsons färger som är annorlunda än Canons.
Vilket man kan tycka inte skulle behöva vara någon skillnad, men det finns ju tyvärr olika standard när det gäller rymder och profiler. Ungefär som att det skiljer mellan Canon, Nikon, Sony m.fl. när det gäller kamerans färgåtergivning.
Nu börjar i alla fall de svartvita utskrifterna bli som jag vill ha dem.
Epsons "avancerad sv/v" fungerar bra.
A2 formatet är något större än A3+ och är väl ofta tillräckligt stort för att visa hemma och även hänga på väggen.

Denna analoga bilden (tagen med Yashica-Mat 6x6 från 1957) behöver blåsas upp i format för att komma till sin rätt tycker jag.

Smedjan:
Smedjan web.jpgSmedjan.jpg
 
Jag håller på att vänja mig vid Epsons färger som är annorlunda än Canons.
Vilket man kan tycka inte skulle behöva vara någon skillnad, men det finns ju tyvärr olika standard när det gäller rymder och profiler. Ungefär som att det skiljer mellan Canon, Nikon, Sony m.fl. när det gäller kamerans färgåtergivning.
Nu börjar i alla fall de svartvita utskrifterna bli som jag vill ha dem.
Epsons "avancerad sv/v" fungerar bra.
A2 formatet är något större än A3+ och är väl ofta tillräckligt stort för att visa hemma och även hänga på väggen.

Denna analoga bilden (tagen med Yashica-Mat 6x6 från 1957) behöver blåsas upp i format för att komma till sin rätt tycker jag.

Smedjan:
Visa bilaga 170895Visa bilaga 170896
Tjusigt J O👍. Kul att du känner dig på gång ordentligt med P900.
 
Jag har kalibrerat min skärm och bytt från läge AdobeRGB till "Native panel" vid själva kalibreringen. Då uttnyttjar man skärmens maximala gamut. Färgomfånget blir större.
Det gör skillnad. Soft proofing i PS stämmer bättre överens med utskriften än tidigare.
Så nu börjar genomgången av bildarkivet där gamla bilder ligger och väntar. Bilder som länge har skrikit efter att få bli stora på papper.
 
Jag har kalibrerat min skärm och bytt från läge AdobeRGB till "Native panel" vid själva kalibreringen. Då uttnyttjar man skärmens maximala gamut. Färgomfånget blir större.
Det gör skillnad. Soft proofing i PS stämmer bättre överens med utskriften än tidigare.
Så nu börjar genomgången av bildarkivet där gamla bilder ligger och väntar. Bilder som länge har skrikit efter att få bli stora på papper.

Låter bra. Då har du fått ut något av alla diskussioner. För mig blir skillnaden att jag vet lite mer hur allt hänger ihop. Kan vara bra om något nytt program eller enhet tas in i ekvationen framöver.

Lite avundsjuk på att du verkar ha många bilder som ska skriva ut. Har min favorit från Kreta kvar som ska ut på papper men sen får jag nog försöka skapa lite nya foton igen. Det börjar dock bli fullt på väggarna och det mesta är så nytt att jag inte vill byta ut det ännu, kanske bäst att hålla igen på bläckslabbandet ett tag ändå. Fast det kan ju hamna i portfoliopärmen i väntan på väggyta istället 😃.

Jag funderar på att göra något detaljrikt makrofoto eller produktfoto som blir snyggt i utskrift men har inte lurat ut något bra motiv ännu. Har du eller någon annan tips som ni provat med framgång så tar jag tacksamt emot.

Räknade fram idag att jag gjort över 70 utskrifter sen jag köpte P900 och 2/3 av dom är a3, a3+ och a2. Bäst att inte räkna på kostnaden. Nu har en del varit på billigt papper visserligen men mer än hälften är utskrivet på art-papper. Det är lärorikt och ger en känsla för vad som passar bäst gällande motiv och pappersyta. Inte egentligen för att delge utan mest för att själv uppleva och skapa favoriter. Jag hamnar ofta i mina val bland de papper som har mycket textur och skiftningar i pappersytan. Inte nödvändigtvis matta men alternativen är ju fler. Med sidoljus och utskriften liggandes med motivet upp blir strukturen i pappret störande men på väggen där den ska vara ger det en lyxigare känsla.

Hade tänkt dela en bild på en fototavla som exempel där jag trots allt valt en slätare yta, men det ser ut som färgerna kräkts upp. Lampljus och IPad var inte lämpligt för det motivet😃
 
Låter bra. Då har du fått ut något av alla diskussioner. För mig blir skillnaden att jag vet lite mer hur allt hänger ihop. Kan vara bra om något nytt program eller enhet tas in i ekvationen framöver.

Lite avundsjuk på att du verkar ha många bilder som ska skriva ut. Har min favorit från Kreta kvar som ska ut på papper men sen får jag nog försöka skapa lite nya foton igen. Det börjar dock bli fullt på väggarna och det mesta är så nytt att jag inte vill byta ut det ännu, kanske bäst att hålla igen på bläckslabbandet ett tag ändå. Fast det kan ju hamna i portfoliopärmen i väntan på väggyta istället 😃.

Jag funderar på att göra något detaljrikt makrofoto eller produktfoto som blir snyggt i utskrift men har inte lurat ut något bra motiv ännu. Har du eller någon annan tips som ni provat med framgång så tar jag tacksamt emot.

Räknade fram idag att jag gjort över 70 utskrifter sen jag köpte P900 och 2/3 av dom är a3, a3+ och a2. Bäst att inte räkna på kostnaden. Nu har en del varit på billigt papper visserligen men mer än hälften är utskrivet på art-papper. Det är lärorikt och ger en känsla för vad som passar bäst gällande motiv och pappersyta. Inte egentligen för att delge utan mest för att själv uppleva och skapa favoriter. Jag hamnar ofta i mina val bland de papper som har mycket textur och skiftningar i pappersytan. Inte nödvändigtvis matta men alternativen är ju fler. Med sidoljus och utskriften liggandes med motivet upp blir strukturen i pappret störande men på väggen där den ska vara ger det en lyxigare känsla.

Hade tänkt dela en bild på en fototavla som exempel där jag trots allt valt en slätare yta, men det ser ut som färgerna kräkts upp. Lampljus och IPad var inte lämpligt för det motivet😃
Om du bläddrar lite i ditt arkiv och litar på magen så hittar du förmodligen alster som behöver komma ut. Magen är mer att lita på än hjärnan som är så lättlurad.
Känslan styr över förnuftet som tur är.
Eftersom du redan har över 70 stora utskrifter så har du jobbat på bra!
Att papper och bläck kostar en hel del är inte bara en nackdel, lite sparsamhet och kvalitetstänk skadar nog inte.

Att reproducera en tavla kräver ju en del. Du får ta fram dina softboxar, din riktiga kamera och gråkort så går det bättre. Eller kliva ut i dagsljuset om det är uppehåll mellan störtregnen.

Och, varför vara nöjd?
Att komma vidare är en viktig drivkraft. 24" är större än 17" men kostar naturligtvis skjortan och tar plats.
 
Om du bläddrar lite i ditt arkiv och litar på magen så hittar du förmodligen alster som behöver komma ut. Magen är mer att lita på än hjärnan som är så lättlurad.
Känslan styr över förnuftet som tur är.
Eftersom du redan har över 70 stora utskrifter så har du jobbat på bra!
Att papper och bläck kostar en hel del är inte bara en nackdel, lite sparsamhet och kvalitetstänk skadar nog inte.

Ja så är det nog. LR och PS har ju utvecklats under åren och förhoppningsvis även jag. Med annan typ av efterbehandling kan en gammal bild få nytt liv.
Tyvärr har jag inte 70 stora utskrifter för en del har förpassats till papperskorgen.


Att reproducera en tavla kräver ju en del. Du får ta fram dina softboxar, din riktiga kamera och gråkort så går det bättre. Eller kliva ut i dagsljuset om det är uppehåll mellan störtregnen.

Så viktigt var det inte att visa tavlan😃


Och, varför vara nöjd?
Att komma vidare är en viktig drivkraft. 24" är större än 17" men kostar naturligtvis skjortan och tar plats.

Det är det.

Ja och när jag sedan placerar utskriften i en 50x70 med passepartout går det åt ännu mer väggyta :).
 
Jag tänkte mest på att själva 24"- skrivaren är stor, klumpig och tar utrymme.
Prislappen avskräcker tyvärr. 💰;)
Just det 24” är ju a1😅. Visst skulle det vara häftigt men som du säger, stort och dyrt. Inte minst att köpa större hus också😉. Min svåger jobbade tidigare för Canon och han gjorde en a1 utskrift till mig när de ändå skulle göra några tester med en storformatskrivare. Go känsla att rulla ut den.
 
På tal om att skriva ut mycket... blir ju dyrt i längden!
Personligen är jag intresserad av Hahnemühles Photo Rag, Fotospeed NST Bright white eller liknande...
Är det någon som har bra tips på billiga kvalitetspapper?
 
Ja, knappast någon nyhet! Nu var det papper jag frågade efter 😉
Ska tex finnas noname papper som ska vara samma som de dyrare märkespapperna… eller?
 
Ja, knappast någon nyhet! Nu var det papper jag frågade efter 😉
Ska tex finnas noname papper som ska vara samma som de dyrare märkespapperna… eller?
Om det är hemlighetsmakeri eller rykten är svårt att reda ut. Det finns inte hur många tillverkare av fotopapper som helst.
Kvalitet finns det olika aspekter på. Bl.a förväntad hållbarhet utan att missfärgas eller blekas. Rag är gjort av bomull och helt utan cellulosa, ska hålla bästa möjliga kvalitet.
Vanliga "standard" fotopapper från de stora namnen håller ofta tillräckligt hög kvalitet för mina behov. Tjockare dyrare papper som baryta och rag eller Fine Art använder jag också för att lyxa till det.
Grafisk Handel har ett luster papper under egen flagg som är fint och prisvärt tycker jag. Med pigmentbläck så oroar jag mig inte för hållbarheten.
 
Ja så är det nog. LR och PS har ju utvecklats under åren och förhoppningsvis även jag. Med annan typ av efterbehandling kan en gammal bild få nytt liv.
Tyvärr har jag inte 70 stora utskrifter för en del har förpassats till papperskorgen.

Så viktigt var det inte att visa tavlan😃

Det är det.

Ja och när jag sedan placerar utskriften i en 50x70 med passepartout går det åt ännu mer väggyta :).

Vet ni vad jag börjat göra?

Jag har installerat två tavellister i mitt rum ovanför varann i mitt arbetsrum - båda 165cm långa. Det får gott och väl plats två A2 landscape eller tre fyra A3 i landscape eller tre A2 i Portrait eller fyra A3 åt samma håll.

Jag har dessutom skapat fyra A2 stora stöd av de plastskivor som man får med IKEAs ramar och förstärkt dessa på baksidan med elkabelrännor i båda riktningarna samt tejpat skarvarna med silvertape, så att de inte viker sig något.

Dessa stödskivor står nu i tavellisterna permanent och där lägger jag nu en eller fler utskrifter som jag vill kolla på ett tag utan nödvändig ambition att rama in dem. Ibland byter jag mellan de som ligger mot samma stöd om jag känner för det. Genom det får jag stor flexibilitet i visningen av en del bilder utan att behöva bry mig om inramniningarbetet. Utan dessa stödskivor kommer A2-printarna att bli konkava efter ett tag och det är inget man vill.

Detta är mest för att kunna byta bilder som jag vill utan en massa strul jag gjort detta. Jag är faktiskt jättenöjd med hur det funkar. Passepartout bryr jag mig alltså inte alls om i detta fall.
 
Vet ni vad jag börjat göra?

Jag har installerat två tavellister i mitt rum ovanför varann i mitt arbetsrum - båda 165cm långa. Det får gott och väl plats två A2 landscape eller tre fyra A3 i landscape eller tre A2 i Portrait eller fyra A3 åt samma håll.

Jag har dessutom skapat fyra A2 stora stöd av de plastskivor som man får med IKEAs ramar och förstärkt dessa på baksidan med elkabelrännor i båda riktningarna samt tejpat skarvarna med silvertape, så att de inte viker sig något.

Dessa stödskivor står nu i tavellisterna permanent och där lägger jag nu en eller fler utskrifter som jag vill kolla på ett tag utan nödvändig ambition att rama in dem. Ibland byter jag mellan de som ligger mot samma stöd om jag känner för det. Genom det får jag stor flexibilitet i visningen av en del bilder utan att behöva bry mig om inramniningarbetet. Utan dessa stödskivor kommer A2-printarna att bli konkava efter ett tag och det är inget man vill.

Detta är mest för att kunna byta bilder som jag vill utan en massa strul jag gjort detta. Jag är faktiskt jättenöjd med hur det funkar. Passepartout bryr jag mig alltså inte alls om i detta fall.
Kan du visa några bilder på detta arrangemang så fattar jag lättare hur det ser ut?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.