gamleJ
Aktiv medlem
Jag låter LR konsekvent hantera färgerna. När det inte finns färg gör jag som i filmen ovan som J O delar. Såg den innan jag köpte min P900.
Nu har jag under några dagar testat hur skrivaren hanterar färger. Allt med mediainställning ”Epson glossy paper” och samma skrivarpapper.
1. Jag förde över två filer av samma raw-fil och konverterade ena till sRGB och den andra till aRGB i PS och tog sedan tillbaka dom till LR. Gorde en utskrift som jag brukar med rätt mediainställning och icc-profil för pappret. LR hanterar färgerna.
Allt fungerar som förväntat. Kanske går det att se skillnaden även för er i det röda. aRGB ger en livfullare färg.
2. Samma fil fast nu hanterar skrivaren färgerna i läge Epson standard sRGB. Epson skriver själva att extra kontrast läggs på i detta läge.
Allt som förväntat. Mer tryck i färgerna pga ökade kontrasten och båda filerna ser likadana ut eftersom de är hanterade med sRGB profil.(Tillägg i efterhand, jag är inte helt säker på att färgerna ser 100% likadana ut. Trycket i färgerna förvillar lite men i flera lägen tycker jag mig nu se lite skillnad trots allt?).
3. Nu gör jag som i exempel 2 men ändrar till läge aRGB i skrivardrivrutinen. Jag förväntar mig nu en utskrift som i exempel 2 men med nyansskillnader mellan bilderna som i exempel 1. Istället kommer det här ut.
Det finns skillnader i färgerna mellan de två filerna som förväntat men varför så blaskigt? Jag har bilderna i LR som har ProphotoRGB som färgrymd men nu hanterar ju skrivaren färgerna och ska läsa färgprofilen i filerna.
Jag provar från och med nu massa saker. Både sådant jag tror kan påverka och även lite annat.
Först en utskrift nedan som referens där varken skrivare eller LR hanterar färger.
Jag testar i steg 2 med att bara använda filen som är konverterad till aRGB men med samma resultat. Jag för sedan över filen till PS och hanterar utskriften exakt likadant, dvs skivaren hanterar färgerna i läge aRGB. Nu ser utskriften riktig ut med lyster i färgerna. Det spelar ingen roll vilken arbetsfärgrymd jag väljer i PS för båda fungerar(testar Prophoto och aRGB). Photoshop och skrivaren fungerar Mao ihop i detta läget oavsett arbetsfärgrymd, men inte skrivaren tillsammans med LR.
Nu sparar jag ut jpg från PS både i aRGB och sRGB och importerar tillbaka till LR. Fortfarande samma dåliga resultat.
Jag utesluter nu PS konverteringar i ekvationen och tar en jpg med kameran ställd i aRGB läge. Nu fungerar det även i LR. Jag kan även föra över kamerans jpg och konvertera om den till sRGB. Nedan ser ni utskriften med båda versionerna i bilden.
Inte lätt att se men aRGB ger även här bättre färger. Skillnaden syns tydligt på krukans högdagerparti i utskriften.
Finns det någon som vet varför det blir så här eller åtminstone har en gissning?
Jag konstaterar att Epson standard sRGB fungerar riktigt bra för de som inte vill hålla på med softproof och profiler. Samma profil för pappret som jag använder i LR finns för övrigt i mediainställningen och används när skrivaren hanterar färgerna. Det är i stort bara kontrastökningen som skiljer vilket ofta kan vara bra.
Nu har jag under några dagar testat hur skrivaren hanterar färger. Allt med mediainställning ”Epson glossy paper” och samma skrivarpapper.
1. Jag förde över två filer av samma raw-fil och konverterade ena till sRGB och den andra till aRGB i PS och tog sedan tillbaka dom till LR. Gorde en utskrift som jag brukar med rätt mediainställning och icc-profil för pappret. LR hanterar färgerna.
Allt fungerar som förväntat. Kanske går det att se skillnaden även för er i det röda. aRGB ger en livfullare färg.
2. Samma fil fast nu hanterar skrivaren färgerna i läge Epson standard sRGB. Epson skriver själva att extra kontrast läggs på i detta läge.
Allt som förväntat. Mer tryck i färgerna pga ökade kontrasten och båda filerna ser likadana ut eftersom de är hanterade med sRGB profil.(Tillägg i efterhand, jag är inte helt säker på att färgerna ser 100% likadana ut. Trycket i färgerna förvillar lite men i flera lägen tycker jag mig nu se lite skillnad trots allt?).
3. Nu gör jag som i exempel 2 men ändrar till läge aRGB i skrivardrivrutinen. Jag förväntar mig nu en utskrift som i exempel 2 men med nyansskillnader mellan bilderna som i exempel 1. Istället kommer det här ut.
Det finns skillnader i färgerna mellan de två filerna som förväntat men varför så blaskigt? Jag har bilderna i LR som har ProphotoRGB som färgrymd men nu hanterar ju skrivaren färgerna och ska läsa färgprofilen i filerna.
Jag provar från och med nu massa saker. Både sådant jag tror kan påverka och även lite annat.
Först en utskrift nedan som referens där varken skrivare eller LR hanterar färger.
Jag testar i steg 2 med att bara använda filen som är konverterad till aRGB men med samma resultat. Jag för sedan över filen till PS och hanterar utskriften exakt likadant, dvs skivaren hanterar färgerna i läge aRGB. Nu ser utskriften riktig ut med lyster i färgerna. Det spelar ingen roll vilken arbetsfärgrymd jag väljer i PS för båda fungerar(testar Prophoto och aRGB). Photoshop och skrivaren fungerar Mao ihop i detta läget oavsett arbetsfärgrymd, men inte skrivaren tillsammans med LR.
Nu sparar jag ut jpg från PS både i aRGB och sRGB och importerar tillbaka till LR. Fortfarande samma dåliga resultat.
Jag utesluter nu PS konverteringar i ekvationen och tar en jpg med kameran ställd i aRGB läge. Nu fungerar det även i LR. Jag kan även föra över kamerans jpg och konvertera om den till sRGB. Nedan ser ni utskriften med båda versionerna i bilden.
Inte lätt att se men aRGB ger även här bättre färger. Skillnaden syns tydligt på krukans högdagerparti i utskriften.
Finns det någon som vet varför det blir så här eller åtminstone har en gissning?
Jag konstaterar att Epson standard sRGB fungerar riktigt bra för de som inte vill hålla på med softproof och profiler. Samma profil för pappret som jag använder i LR finns för övrigt i mediainställningen och används när skrivaren hanterar färgerna. Det är i stort bara kontrastökningen som skiljer vilket ofta kan vara bra.
Senast ändrad: