Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra telezoom till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter även jag i tele-tankar till min D200. Har kikat en hel del på alternativen och egentligen skulle jag vilja ha ett beg 70-200/4, men ett sånt finns ju inte till Nikon. Lite trist glapp mellan 70-300 för 5000 till 70-200 för 20000... Är du liksom jag och många andra kräsen med kvaliteten så är det bara 2,8:at som gäller vad jag förstår. Sigmas 70-200/2,8 ska vara bra men med VR (som är väldigt användbart) blir det dyrt, lika dyrt som ett bättre beg. Nikon 70-200/2,8 VR och då väljer i alla fall jag det senare. Vad gäller de nya gluggarna har jag faktiskt ingen aning vad jag ska tycka...

Ja, AF:en är lååååååååååångsam. Ett lätt kruppanfall kan hemsöka ens lekamen om kameran börjar jaga efter fokus. Så värst spattig kontrastmässigt vet jag dock inte om jag tycker att den är, men visst märks det att det inte är glas av senaste snitt i den. Den har vissa egenheter och passar definitivt inte allt och alla. Den har rätt bra närgräns för att vara en telezoom, om det nu råkar vara intressant. :)

Själva zoommanöveringen är mycket trevlig, men att fokusera manuellt är däremot helvidrigt eftersom fokusringen är smal och av hård plast, samt rör sig ut och in när man fokuserar.

Är inte fokusringen av metall? Den där pytte smala ringen längst fram på objektivet..... Det var några år sedan jag sålde mitt ex så jag kanske minns fel. Hur som helst så kan jag bara intyga att den är horribel att fokusera med.

Är inte fokusringen av metall? Den där pytte smala ringen längst fram på objektivet..... Det var några år sedan jag sålde mitt ex så jag kanske minns fel. Hur som helst så kan jag bara intyga att den är horribel att fokusera med.

Möjligt... Jag kan minnas fel då jag skyr den som pesten och suget efter att se efter är just nu negativt. Oavsett vilket så gör det som sagt ingen skillnad för den är smal, hård och räfflad - eller på ren svenska - usel. :)

Men snälla nån, nu får du väl ändå lägga ner. Jag har inte skrivit eller avsett något specifikt.

Dessutom är det sådär lagom snyggt att börja klippa i andras meningar. Vad jag skrev var:

"Nu har jag iofs inte prövat med polfilter så det kanske ser ut som f-n, vad vet jag. :)"
Ja, inte blir jag klokare av dina svar, så jag lyder ditt råd att lägga ner.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar