Annons

Bra porträtt - vägled en novis

Produkter
(logga in för att koppla)

tbergman

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att fota några porträtt, men har egentligen ingen vidare erfarenhet på området (ingen alls faktiskt).

Jag kommer att ha en Canon digital systemkamera med inbyggd blixt till mitt förfogande. Vidare har jag bara en vit vägg och vanlig hushållsbelysning att tillgå.

Har ni några idéer på hur jag kan undvika att trampa i de mest uppenbara nybörjarfällorna?
 
Använd inte blixten. Men försök hitta ett riktat ljus från en större ljuskälla.

En klassiker är att fotografera i ett tunnelvalv eller liknande. Med personen tittande mot himlen eller kanske mot en motstående solbelyst vägg så kan du få bra stuns i ansikte och ögon. Valvet gör också att du slipper ljuset som kommer uppifrån. Om tunneln är tillräckligt djup så kan du också få en riktigt mörk bakgrund.

Valvmetoden är ett ganska säkert framgångsrecept när du inte har något konstljus att tillgå. Och enkelt för nybörjare att hantera.
 
Fönsterljus funkar naturligtvis på samma sätt, men är svårare att bemästra eftersom det är mindre.

Viktigast är att du verkligen ser i sökaren vad som händer med ljuset när du varierar placeringen av objektet.
 
Ett förslag...

Jag tror att med inbyggda blixten har Du svårt att nå ett bra resultat. Försök att använda det naturliga ljuset från ett fönster, gärna som är vänt mot norr har du sedan tillgång till en reflexskärm som kan lätta upp ljuset från andra sidan så kan den göra underverk, har man ingen så går det bra med någon vit reflekterande yta tex frigolit eller något...använd stativ om tiderna blir för långa.
Misstänker att Du har Zoomobjektiv på kameran använd lite lagom tele.

Det kanske inte går för att det är mörkt ute...
 
Skit i blixten ibland

Den inbyggda blixten har du sällan nytta av, möjligtvis för dagsljusupplättning alternativt motljussituationer.I vissa fall kan inbyggd blixt användas med blandljusfunktionen påkopplad, blir ofta en mer jämn exponering. Med extern blixt kan du skapa fina porträtt där omgivningen behöver lyftas fram dvs inga ansiktsporträtt. Då är det också bra om du har en relativt kontrastrik omgivning, indirekt blixt är det bästa. För övrigt håller jag med föregående talare om att naturliga ljuskällor ofta ger det bästa resultatet.Fönster ljus och mjukt skymningsljus om somrarna är mina favoriter.
 
Tack för svaren.Till att börja med drar jag slutsatsen att jag inte ska använda den inbyggda blixten.

Fönsterljus är inga problem att fixa :))) och jag förstod det som att ljus från norr var att föredra.

Hur ska jag rikta andra ljuskällor, dvs vanliga lampor? Bör jag över huvud taget använda sådana?

Var placeras reflexskärmen i förhållande till fönsterljuset och objektet.

Jag har ett zoom-objektiv. Bilderna är i första hand till för att presenteras på en personallista för en hemsida, men bör jag ändå experimentera med skärpedjup? (Jag har ett f3,5-5,6-objektiv.)
 
Kanske inte världens bästa exempel men om du tittar på på min sida på de bilder som heter Anton och Linus så är de tagna med med ljuset infallande från vänster, på bordet framför dem ligger en reflexskärm som lättar upp skuggor i ansiktet. Den kan naturligtvis placeras på många fler sätt än så men huvud uppgiften är att lätta upp skuggorna. Tänk att fönstret är huvudbelysningen och reflexskärmen är fyllnadsljus. Inga andra ljuskällor

Vilken bländare Du väljer beror nog kanske på objektivet. om det behöver bländas ner något steg för att bli skarpt...annars kör på största bländaröppningen för att få så kort skärpdjup som möjligt.

Det var mina enkla små synpunkter
Lycka till!
 
Tänk på ansiktets storlek inom bildramen, ansiktsutrycket, bakgrund (eller frånvaro av), Ställ skärpan i ögat (det främre ögat i halvprofil), prova först att plåta rakt framifrån, sedan halv och helprofil. Olika perspektiv förmedlar olika känsla (grodperspektiv och fågelperspektiv). Kameran i midjehöjd brukar vara mest användbart.

Ljuset sätter stämmningen i bilden. Ett hårt ljus ger dramatik men är väldigt osmickrande. Molniga dagar brukar vara mycket givande. Tex:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=77457

(f/2 1/125, TMAX 100, Nikkor 85mm)
 
4080 skrev:
Kanske inte världens bästa exempel men om du tittar på på min sida på de bilder som heter Anton och Linus så är de tagna med med ljuset infallande från vänster, på bordet framför dem ligger en reflexskärm som lättar upp skuggor i ansiktet.

Hur gjorde du med bgr? Lyste inte fönstret upp bgr och vad är bgr gjord av?
Tyckte du fick till det väldigt fint.

Tack på förhand!
//Marie
 
Hej och tack själv!

Jag hängde en svart tygfond två meter bakom barnen sedan var det säkert minst 1-2 bländarsteg mörkarare vid fonden så den blev helt svart.
 
Jag kan ju hänga på ovanstående fråga med att undra om man ska ta några speciella hänsyn till en vit bakgrund. Bör ljussättningen vara annorlunda till exempel jämfört med en mörkare?
 
Njae...jag hängde det på en bokhylla med hjälp av minitvingar...jag är ingen expert på det här alls så några mer allmänna tips har inte jag.
Men det finns så många andra i forumet som är duktiga på allt möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.