Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra och prisvärda blixtpaket...

Produkter
(logga in för att koppla)
Gip skrev:
En fråga till...vad köper jag för reflexskärm?

Det är en uppsjö...behöver man alla färger eller räcker det med vit + guls el. silver?

Är märket viktigt...det duger med frigolit så märket känns oviktigt när det gäller detta...

Jag vill inte ångra mig här heller och köpa nytt för att det gamla inte räcker.

Jag kommer framförallt fota hundar, men en och annan människa kommer nog också passera...

Här kan du nog däremot kolla in kaffebrus för att spara lite pengar. Jag själv kör med lastolite, men jag kommer nog komplettera med några stora reflektorer från kaffe. Finns "multireflektorer" alltså med 5 olika färger + diffusor. Räcker för de flesta... Vitt och svart + diffusor kommer man väldigt långt med.

Frigolit är suveränt sålänge man inte ska bära med sig det... =o)

Stora vitmålade skärmar går också att använda.

Mvh /Peter

Gip skrev:
Dom kommer "aldrig" användas utomlands, men vad menas med plus in blixtrrör?

Plugin gör det enkelt att byta blixtrör själv... Dock inget som överväger ett köp av BX tycker jag. Blixtröret håller väldigt länge... Tappar du inte blixten i backen väldigt ofta så behöver du inte oroa dig för blixtröret i närmsta framtiden.

//P

För min del blev det ett begagnat Hensel paket. Känns som det var bra grejjer. Har läst lite och det verkar vara kvalitetspryttlar. Fem blixtar (3x 500w och 2x 250w), extra blixtrör, paraplyer, softboxar etc.

Dessutom RIKTIGA manfrottostativ (har sett många andra som är riktigt jingliga och klena) samt de väskorna man fick med (halvdana) och en extra rejäl väska till att ha sakerna i. Blev dessutom en ljusmätare å så. Grejjerna känns kanon och var i nästintill nyskick.

- Johan

mr_rockster skrev:
För min del blev det ett begagnat Hensel paket. Känns som det var bra grejjer. Har läst lite och det verkar vara kvalitetspryttlar. Fem blixtar (3x 500w och 2x 250w), extra blixtrör, paraplyer, softboxar etc.

Dessutom RIKTIGA manfrottostativ (har sett många andra som är riktigt jingliga och klena) samt de väskorna man fick med (halvdana) och en extra rejäl väska till att ha sakerna i. Blev dessutom en ljusmätare å så. Grejjerna känns kanon och var i nästintill nyskick.

- Johan

Grattis! Låter kanon. Det kommer du ha mycket roligt med... =o)

Bra med riktiga stativ...! Medföljande kit-stativ brukar vara ett skämt om man jämför. Till och med Profoto skickar med gingliga trams-stativ till deras sverigepaket... Som tur är så kostar inte nya stativ en månadslön =o)

Bra att du fick med en ljusmätare också. Blir så mycket roligare att jobba då....

//P

Japps! Det känns kanon och är nog ett paket så jag har lite att växa i. Dessutom tror jag jag fick rätt pris så värdet lär stå sig.

- Johan

Man ska ha tur att hitta begnagnat.

Jag har sökt lite, men inser att det får bli nytt om jag ska grejorna i närmsat framtiden.

Innebär det att man får lämna in den för att få det bytt...nån gång måste ju hända...verkar krångligt.

Ljusmätare har jag funderat på, men plånboken säger att jag ska coola ner mig lite...klarar man sig utan ett tag eller ska man bita ihop och införskaffa det också?

Gip skrev:

Ljusmätare har jag funderat på, men plånboken säger att jag ska coola ner mig lite...klarar man sig utan ett tag eller ska man bita ihop och införskaffa det också?

Plåtar du digitalt så har du ju en mycket bättre mätare i kameran...histogrammet!!

mvh.

/Janne

Billigast och snabbast är ju Tradera men det krävs lite tur!
Ljusmätare köper du lämpligast i utlandet.
De finns till oslagbara priser i England.
OK i USA kanske något billigare men då tillkommer moms och ev tull.
Jag har en "billig" ljusmätare från Sekonic modell L-308S för £119.95 = 1 596,65 SEK.
http://www.sekonic.com/Products/L-308S.htm
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1558892 = 2995,00 SEK

Jag köpte den från: Speed Graphic Mail Order Ltd
Unit 2 Old Aylesfield Buildings,
Froyle Rd, ALTON, GU34 4BY

Tel : +44 (0)1420 543366
08453 30 55 30
Fax : +44 (0) 1420 543544
www.speedgraphic.co.uk

3 dagars leveranstid!

Gip skrev:
Går det att hitta hela kit på begangantmarknaden?

Visst går det att hitta hela kit - finns åtminstone två annonser här på fotosidan med Elinchrom-prylar just nu. Har själv ett set med 2xFX400 och är väldigt nöjd, även om det ska utvidgas lite med raster och bouncers med tiden...

Ljusmätare är smidigt och man slipper testa sig fram om man har brådis å så. Dessutom så fick jag ge 500:- för den, så jag e nöjd med det...

Janne H skrev:
Plåtar du digitalt så har du ju en mycket bättre mätare i kameran...histogrammet!!

mvh.

/Janne

Nu kommer nästa dumma fråga, hur ska ett bra historigram se ut...

Jag fick förklarat för mig, men det har inte riktigt gått in...(det var under en stidiokurs så min hjärna var nog fullknökad med annan info just då)

Jag har inte förstått det där riktigt...finns det nån artikel eller om det går att förklara på ett bra sätt?

Ni som förespråkar kaffebrus har ni jobbat med Elinchrome, Profoto eller annan mer professionel utrustning? Själv har jag inte jobbat med varken eller men vet ju att man kan vara nöjd med skärpan i sitt sigma 28-105 f/4.5 tills man provar ett nikkor 60mm f/2.8 och inser att "Ja djävla var det SÅ HÄR det skulle vara"! Så min fråga är om det är någon som provats Kaffes OCH Elin eller Pros?

Janne H skrev:

mvh.

/Janne

Just det har jag hört många gånger, men aldrig fått svar på:
Hur mäter man förhållandet i EV mellan t.ex tre blixtar (infallande) om man vill ha full kontroll?

Äntligen ska jag få svar på frågan... (?)

Mvh /Peter

Clouseau skrev:
Ni som förespråkar kaffebrus har ni jobbat med Elinchrome, Profoto eller annan mer professionel utrustning? Själv har jag inte jobbat med varken eller men vet ju att man kan vara nöjd med skärpan i sitt sigma 28-105 f/4.5 tills man provar ett nikkor 60mm f/2.8 och inser att "Ja djävla var det SÅ HÄR det skulle vara"! Så min fråga är om det är någon som provats Kaffes OCH Elin eller Pros?

En bra fråga som jag också skulle vilja ha svar på, utan att verka provocerande.

Mvh /Peter

Gip skrev:
Nu kommer nästa dumma fråga, hur ska ett bra historigram se ut...

Jag fick förklarat för mig, men det har inte riktigt gått in...(det var under en stidiokurs så min hjärna var nog fullknökad med annan info just då)

Jag har inte förstått det där riktigt...finns det nån artikel eller om det går att förklara på ett bra sätt?

Här kommer lite nyttig läsning som ger dig svar på saken...
http://luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

peter_wahlström skrev:
En bra fråga som jag också skulle vilja ha svar på, utan att verka provocerande.

Mvh /Peter

Teoretiskt sett så skulle det ju räcka om det är en tredjedel så bra!
Men jag tycker mig inte se någon större skillnad på resultatet och det är ju det som räknas!
Vad gäller hållbarhet på grejorna så får väl tiden utvisa vad det går för!

Om man använder sina studioblixtar 8 timmar om dan i kommerciellt syfte
så krävs det förmodligen proffsgrejor, och det har man väl råd med då!
Om man tar lite bilder en gång i veckan och inte får betalt för det, så... ja vad säger man?

Maxieboy skrev:
Teoretiskt sett så skulle det ju räcka om det är en tredjedel så bra!

He he... ja om förhållandet priskvalité ändå såg ut så. Det är väl snarare så att man betalar dubbelt och får kanske en tredjedels kvalitetsökning när man börjar närma sig det som är i profssegmentet.

En sak att tänka på kan ju också vara andrahandsvärde. Elin och Pro kan du tänkas få pengar för om du vill byta upp dig eller sälja av, kaffes prylar... nja... kanske en bättre begagnad hamock men du kan nog inte hoppas på så mycket mer.

För och nackdelar som vanligt! :eek:)

Själv har jag bara använt befintligt ljus och eller en kameramonterad blixt på mina bilder så jag vet egentligen inte så mycket om studioblixtar.

Clouseau skrev:

Jag gick Janne Höglunds kurs där vi använde Elinchrome grejer.
Vad kan en blixt göra mer än att ge konsistent ljus varje gång och ladda upp snabbt?
Det gör både Elinchrome och kaffebrus StarFoto blixtar.
Hur dom sedan håller för långvarig och flitig användning är det alldeles för tidigt att svara på. Men så länge dom funkar är det likvärdigt att använda dom.

Maxieboy skrev:
Men jag tycker mig inte se någon större skillnad på resultatet och det är ju det som räknas!

Visst är det resultatet som räknas på sätt och vis. Jag har sett kanonresultat med bygglampor från Rusta också...

Men grejjerna ska ju hålla också, var lätta/snabba att använda och framförallt jobba på i samma tempo om man grillar dom 10 timmar per dag och släpar dom från plats till plats, år efter år... Då gäller det att det är bra grejjer. Men då pratar vi också om intensiv professionell användning. Då är blixtarna ett verktyg och inte en fråga om att ge mest för pengarna. Det ska bara funka!

Maxieboy skrev:
Om man tar lite bilder en gång i veckan och inte får betalt för det, så... ja vad säger man?

Precis... Här är det antagligen ganska omotiverat att springa och handla en Pro D4 med 4 blixthuvuden...
För de som fotograferar enligt ovanstående senaste citat så gör Kaffebrus livet mycket roligare att leva för många fotografer. Det kan jag absolut hålla med om och jag tror att de flesta håller med och är ganska överens.

Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar