Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv till analog Canon EOS5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aristoteles1

Ny medlem
Hej alla!
Jag skulle behöva lite hjälp med vilka objektiv som passar bra till min nya analoga EOS5a.
Helst något som är lagom stort och bra att ha på kameran när man har den med på resor.

Jag undrar dessutom hur det fungerar med fisheyeobjektiv till den analoga EOS5an.
Finns det att få tag på? Och vad heter sorten isf?

MVH Aristoteles ^^

Hej alla!
Jag skulle behöva lite hjälp med vilka objektiv som passar bra till min nya analoga EOS5a.
Helst något som är lagom stort och bra att ha på kameran när man har den med på resor.

Jag undrar dessutom hur det fungerar med fisheyeobjektiv till den analoga EOS5an.
Finns det att få tag på? Och vad heter sorten isf?

MVH Aristoteles ^^

Alla EF-objektiv (inte EF-S) passar till din ES5:a. Allt från fisheye till 1200mm. Vilket eller vilka beror i stor grad på din budget. Ett bra tredjepartsobjektiv till rimliga pengar är Tamrons 28-75/2,8. Ett dyrare alternativ är Canons 24-105/4. Vill du har större zoomområde på bekostnad av bildkvalitet så finns det ex vis Canons 28-135. Det finns fisheye men de är rätt dyra.

Vilken Canonglugg som helst(*) som heter EF passar på din EOS 5 (Eller EOS 3, eller 1, eller...). Liten, smidig och billig är EF 50/1.8. Ganska stor och dyr men riktigt användbar till nästan allt är EF 24-105/4 L IS USM.

Själv har jag funderingar på EF 28/1.8 till småbild (både digital och filmbaserad), men jag har inte bestämt mig för om jag ska tro på de som tycker den är bra eller de som tycker den är sådär ännu. ;)

(*) Med reservation för eventuella specialfall jag inte känner till.

Tamrons 28-75/2,8 är perfekt universalobjketiv till en EOS 5. Utomhus körde jag en del med Sigma 70mm macro och tyckte att det fungerade bra - dock så fungerar alla Ef objetkiv - så bara att köra på!

Vilken Canonglugg som helst(*) som heter EF passar på din EOS 5 (Eller EOS 3, eller 1, eller...). Liten, smidig och billig är EF 50/1.8. Ganska stor och dyr men riktigt användbar till nästan allt är EF 24-105/4 L IS USM.

Själv har jag funderingar på EF 28/1.8 till småbild (både digital och filmbaserad), men jag har inte bestämt mig för om jag ska tro på de som tycker den är bra eller de som tycker den är sådär ännu. ;)

(*) Med reservation för eventuella specialfall jag inte känner till.

Jag vågar säga att det inte finns några specialfall. Heter objektivet något med EF (eller TS-E eller MP-E) så passar det.

Det här är i mångt och mycket en smaksak. Jag åker till London om ett par veckor. Det enda som kommer ligga i min fotoväska är en 5D och ett 50/1.8II.

Veckan innan det kommer jag vara i Storlien. Det enda som kommer vara med i väskan då är ett billigt 70-300/4-5.6 (det är bra om man vet hur man (inte) ska använda det) och ett 8/3.5 fisköga.

Jag får erkänna att jag gjort en helomvändning. Stryk ovanstående och ersätt med samtlig utrustning med Yashica GX 40/1.7 samt en digitalkompakt utan zoom.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto