ANNONS
Annons

Bra nybörjarsystemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag läste att det var bättre att ha is men förstod inte riktigt varför. Jag hittade en med is för 3200kr så när jag hittade en med två objektiv för 3500 kr blev jag lite osäker på om det är så stor skillnad på is och utan is. Vad betyder 18-55 mm? Är det hur mycket det går att zooma eller vilket avstånd man kan ta bilder i från? Jag förstår inte riktigt.

Ja 18-55 mm är hur mycket det går att zooma. Den modellen brukar kallas normalzoom och passar för de flesta vardagssammanhang. 75-300 mm är en sk telezoom där du kommer närmare motivet. Kan passa på en djurpark t ex.

IS är jättebra - du får många mer bilder som är skarpa, gå på det!
 
Ohkej, jag tror inte jag kommer att ha så stor nytta av det andra objektivet då. Det är nog bättre att satsa på den med is :) Tack för hjälpen
 
Ohkej, jag tror inte jag kommer att ha så stor nytta av det andra objektivet då. Det är nog bättre att satsa på den med is :) Tack för hjälpen

Är du alldeles säker på att du ska ha en systemkamera? Om du köper en kamera med inbyggd objektiv så slipper du problemet med att välja sådant, och kan ändå få en kamera där du kan stå långt ifrån och ta bilder nära.

Jag tänker på en av den här typen: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX510 (Canon SX510)

Per.
 
Är du alldeles säker på att du ska ha en systemkamera? Om du köper en kamera med inbyggd objektiv så slipper du problemet med att välja sådant, och kan ändå få en kamera där du kan stå långt ifrån och ta bilder nära.

Jag tänker på en av den här typen: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX510 (Canon SX510)

Per.

"Jag vill lära mig att fotografera och planerar att köpa en systemkamera. Jag har tidigare använt endast kompakt kameror men känner att det inte är tillräckligt bra.."

Vad du sen föreslår är en stor kamera med lika liten sensor som en kompaktkamera, jätte-zoomområde (vi vet vad det betyder för optiken och ISOt i ytterlägen), allt-i-allo. till samma pris (ungefär) som den trevliga och billiga systemkamera hon tittat på.

Kul grunka det där. Lite som en smartphone. Leksak. Men jag tror nog trådskaparen uttrycker sig som om hon avser en rejält större sensor och något mer kompromisslös optik, för något mer kompromisslösa bilder?
 
Klart tjejen ska ha en systemkamera! Kompakter i all ära, men särskilt utvecklande är de ju inte. Hon säger ju att hon har använt kompakter förut och inte blivit nöjd. Visserligen finns det kompakter med sensorer i APS-storlek som kan ge samma bildkvalitét som en billig systemare, men lika utvecklande är de knappast. För även om Nathalie just nu tycker att en 18-55 duger bra så kommer hon, om hon utvecklas, snart att finna att det finns bättre objektiv för porträtt, blommor, insekter, vilda djur etc, etc.
 
Nathalie, beroende på vilket sätt man använder kameran kan man prioritera väldigt olika saker. Två saker som jag tror att du kommer att gilla oberoende på hur du använder kameran är stor tydlig sökare samt bildstabilisering(IS). Att försöka komponera en bild eller att se om bilden kommer att bli skarp är inte roligt i en liten smal "sugrörs-sökare". Jag vet inte, men misstänker att 1100D har en ganska liten sökare.
IS är bra till all optik, men speciellt till ljussvag optik som t.ex. den som du nämnt, 18-55mm F3,5-5,6. Då blir kameran mer förlåtande och bekväm att fota med vid svagare ljus som t.ex. inomhus eller i skogen.

Titta, kläm och känn på kameror utan att bry dig om priset, även proffskameror för 20-30 tusen. På så vis kan du bilda dig en uppfattning om vad du gillar. Sen kan du leta rätt på en kamera som passar din plånbok, förhoppningsvis med några av sakerna som du uppskattar.
 
Nathalie, jag hoppas att du läst på på egen hand och förstår att 1100D är den kanske sämsta systemkameran på marknaden? Iaf om man ser till de med spegel. Sämsta när det gäller sensor och en riktigt plastig känsla. Likt Nikons D3200 är den främst till för att med billigt pris locka in köpare till ett märke och efter något år få dem att köpa en till, dyrare kamera.

Om nu bildstabilisering är viktigt så varför inte köpa en kamera som har det inbyggt i huset? Sony och Pentax erbjuder detta. Sony har en elektronisk sökare med bra autofokus under filmning medan Pentax instegsmodeller (som förvisso kostar lite mer än 1100D) erbjuder dubbla inmatningshjul och en riktig prismasökare som konkurrenterna bara har i sina proffsigare modeller. Något som är trevligt om du vill utvecklas med din kamera och inte stanna kvar i auto.

Annars skulle jag i dagens läge titta noggrannt på de spegellösa alternativen. Sony NEX, Panasonic och Olympus med sina micro-4/3 t.ex. Behändigt format men med sensorer (dvs bildkvalitet) som de "riktiga" systemkamerorna.
 
Likt Nikons D3200 är den främst till för att med billigt pris locka in köpare till ett märke och efter något år få dem att köpa en till, dyrare kamera.

Eller så kan man säga att dessa instegsmodeller är kompetenta systemkameror som möter de allra flesta krav som en fotoamatör kan ha - och detta till ett förbluffande lågt pris....

Att säga att modellen är "sämst" må förvisso vara korrekt i ett jämförande perspektiv men för den oinvigde kan det ju intrycket att kameran är dålig - vilket den inte är.

Ungefär som att säga att en Audi A1 är sämst. Visst, det är den "sämsta" Audin och kanske är BMW 1-serien bättre, men är det en dålig bil? Skall man avråda från köp?
 
Sony A3000 säljer dom till ett bra pris på netonnet nu, 2990 kr!

Cyniskt formgiven som en SLR för att förvilla kunder som inte vet vad de köper. En spegellösing med endast kontrastautofokus och kass EVF sökare och kass skärm, manövreras genom NEX-menyer. 2990:- är inte billigt för det.
 
Canon 1100D är en riktigt bra kamera som man kan ha i många år innan man "växer ur" den, de allra flesta fotografer skulle lätt klara sig med en sådan kamera. Kameratillverkarna tjänar stora pengar på fotografer som förköper sig och alltid skall ha nytt så fort det kommit ut på marknaden.
 
Cyniskt formgiven som en SLR för att förvilla kunder som inte vet vad de köper. En spegellösing med endast kontrastautofokus och kass EVF sökare och kass skärm, manövreras genom NEX-menyer. 2990:- är inte billigt för det.
Vissa gillar en "cyniskt formgiven SLR" och priset kanske indikerar att EVF-sökare och skärm inte håller senaste snitt?? Focus peaking har den också vilket jag gillar!!
 
Tack igen för alla goda råd. Det slutade med att jag nu beställt en Canon 600D med 18-55mm is objektiv. Jag lyckades hitta den till ganska bra pris så det blir nog bra det här. :)
 
Tack igen för alla goda råd. Det slutade med att jag nu beställt en Canon 600D med 18-55mm is objektiv. Jag lyckades hitta den till ganska bra pris så det blir nog bra det här. :)

Bra val! Har själv en 600D som fick ersätta min 40D när den gick i graven efter ca 4000 exponeringar. Hoppas 600D håller bättre. Har dock redan tagit över 4000 bilder med den så det verkar lovande ;)
Lycka till med nya kameran!
 
Bra val! Har själv en 600D som fick ersätta min 40D när den gick i graven efter ca 4000 exponeringar. Hoppas 600D håller bättre. Har dock redan tagit över 4000 bilder med den så det verkar lovande ;)
Lycka till med nya kameran!

Tror jag lugnt du kan räkna med. Min 650D som nog har väldigt lik slutare+spegel - tom. antagligen identisk - börjar närma sig 30,000 exponeringar och visar ingen svaghet än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.