Annons

Bra kompakt för landskaps foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Hej

Jag ska snart resa till Bhutan och vill köpa en bra kamera för landskaps fotografi. Prisklass 8000-12000kr. Men DSLR är lite för stora och inte begagnat. Syftet är att fota glasklara landskaps bilder.

Vilken kamera skulle ni föreslå att jag köper?

Tack!
 
Värda att överväga:

APS-C:
Sony A6000 med kitobjektivet 16-50/3,5-5,6 (för allmänt bruk) kompletterad med Sony E 35/1,8 OSS för landskapsbilder. I andra hand (men det beror förstås på hur du landskapsfotar) med det något billigare Sony E 50/1,8 OSS.

Sony A6000 hus och Zeiss 32/1,8 om du söker Zeiss-skärpa (med även kitobjektivet inkluderat överskrids din budget något).

Fullformat:
Två av dina tre punkter uppfylls med Sony A7 och Zeiss T* FE 35/2,8. Liten kamera som ger glasklara landskapsbilder, men då överskrids förstås din budgetgräns.
 
Hade jag varit i dina skor hade jag valt en Canon G3X, med tanke på att du efterfrågar en kompakt. Det beror mest på att jag själv tycker om att ta landskapsfoton med längre brännvidder. Nöjer du dig med mer normala brännvidder skulle jag rekommendera Panasonic LX100, Sony RX100 III (eller någon annan i serien) eller Canon G7X, så får du en behändigare kamera till lägre pris, och med större sensor i fallet LX100.

Vill du köpa in dig i ett system är toppkandidaterna M43, Sony E och Fuji X. Själv kör jag med Sony E (a6000) och är supernöjd, men de andra ska också vara mycket bra.
 
Tack!

Vad tror ni om Leica D-Lux (typ109)? Den är ju snygg dessutom, men kanske inte optimal för landskap?
 
Sony A6000 verkar bra. Men ser att den är 18 månader gammal. Finns det verkligen inte en nyare bättre kamera i samma stil i liknande prisklass? Känns alltid trist att köpa en kamera precis bör en ny version är på väg in på marknaden.
 
Tack!

Vad tror ni om Leica D-Lux (typ109)? Den är ju snygg dessutom, men kanske inte optimal för landskap?
Nu är det nog läge att gå tillbaka till rötterna i stället för att fortsätta med ännu mera "näme dropping". :)

Alltså tillbaka till dina tre angivna krav.
Kameran ska användas för landskapsfototografering.Således, det viktigaste kravet.är att den ska kunna ge "glasklara landskapsbilder".
Den får inte vara för stor.
Den ska hålla sig inom angivet prisintervall.


Tänkte försöka minska din "beslutsångest" genom att strukturera upp de olika modeller som tidigare föreslagits i tråden, för att försöka göra saken "glasklar" :)

Genom att sortera in de olika modellerna i kategorier efter deras lämplighet för landskapsfotografering. Det är principiellt enkelt - ju större sensor ju bättre lämpad är kameran för detta ändamål.

*********************************************

1) Viktigaste kriteriet - sensorstorlek

Kameror med fullformatssensorer.
Sony A7 med Zeiss T* FE 35/2,8. Bäst, inte stor (verkligen otroligt liten för en fullformatare), men den spräcker din budget.
RX1/RX1R är annu mindre och skulle vara eminent lämpliga (fasta objektiv Zeiss T* 35/2,0). Hamnar dock också över din prisgräns.


APS-C (sensorstorlek ca hälften av FF)
Sony A6000. Mycket bra pris i förhållande till prestanda. Världens mest sålda spegellösa kamera.
Ricoh GR. Har fast objektiv såväl i betydelsen icke zoomobjektiv som att det inte är bytbart. Bra kamera, men objektivet är lite väl vidvinkligt för de flesta.
Fujifilm X-serie.


Micro FourThirds (sensorstorlek ca fjärdedelen av FF)
M4/3-kameror
LX100 (fast zoomobjektiv)
Leica Q (i grunden samma som LX100, men dyrare)


Annu mindre sensorer
Canon G3 X. Har zoomobjektiv med mycket stort zoomområde. Långzoomare tillhör det sämsta man kan välja om man vill få ut få ut glasklara landskapsbilder.
Sony RX100 III har också fast zoomobjektiv men med betydligt mindre zoomomfång (24-70/1,8-2,8) samt ett Zeissobjektiv, vilket ger avsevärt bättre bildvalitet.
Canon G7 X är ett försök att kopiera RX100 III, men utan att lyckas. Objektiv med större zoomomfång ger sämre skärpa. Saknar EVF (något du vill du ha bl.a. när solen lyser), färre funktioner, ålderdomligare elektronik, slukar mera ström vilket ger färre antal bilder per laddning, inte alls lika "fältmässigt" utförande - ömtålig bandkabel ligger fritt exonerad (!)


2) Näst viktigaste kriteriet.
Fast obejktiv, för att undvika "zoomluddighet".


3) Vid resa till vissa ställen
Undvik Nikon eller Canon. de är mest stöldbegärliga (förutom Leica - ännu värre). Inte bara störst risk att bli av med sina grejer (inkl minneskorten) utan också risk för att bli utsatt för våld (t.o.m. mord). Sony och andra märken är de bästa i detta avseende, eftersom de inte är så lätta att avyttra till hälare, och därför sällan "intressanta".


Kamerorna i APS-C gruppen uppfyller alla dina krav, så bäst är att leta där.
Leica Q anser jag vara det allra sämsta valet - liten sensor, fast zoomobjektiv och mest stöldbegärlig. Och varför betala typ 3.000 kr mer för att få sämre grepp och en liten röd statusfläck som SÄNKER din status när du rör dig bland dem som har lite hum om Leica?
.
 
Leica Q är en fullformatare med fast objektiv. Du tänker på Typ 109 som är i princip identisk tekniskt med LX100
 
Tack igen!

Precis, tror han menade Leica D-Lux Typ 109.

Det står mellan den och Sony A6000. Sonyn är uppenbarligen det mest prisvärda alternativet och den verkar ha den bästa sensorn. Dock är Leican 109 betydligt snyggare (bryr mig inte om förhöjd stöldrisk) och mindre i storlek.

Är just nu i Sydkorea, och hinner inte leta efter nya objectiv till A6000 så jag skulle vara tvungen att leva med kit-lensen.

Svårt!
 
Det står mellan den och Sony A6000. Sonyn är uppenbarligen det mest prisvärda alternativet och den verkar ha den bästa sensorn. Dock är Leican 109 betydligt snyggare (bryr mig inte om förhöjd stöldrisk) och mindre i storlek.

Snyggare eller inte är ju en smaksak, men storleksskillnaden är ytterst marginell. Däremot gissar jag att Leicans fasta zoomobjektiv ger bättre bildkvalitet än Sonyns kitzoom, trots den mindre sensorn. Å andra sidan kan du köpa till ett par bra fasta objektiv till Sonyn, t.ex. Sigmas 19mm och 35mm f/2,8, utan att hamna över Leicans pris. De borde inte vara alltför svåra att hitta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.