Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra Kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Haschel

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har börjat fundera på att köpa en ny digitalkamera. Den gamla Olympus C-920 Zoom på 1,3 Megapixel hänger inte riktigt med längre. Något bra tips på en kamera som kan ta bra bilder utomhus. Kanske uppemot 4 Megapixel och inte mycket dyrare än 5000:-. Går det att hitta? Kolla in mina bilder förresten och säg vad ni tycker. Jag tycker de är OK trots att kameran är lite gammal nu.

Att hitta en 4 M-kamera för 5000 blir svårt. Tycker dock inte att du ska stirra dig blind på megapixlarna utan fundera istället på vad du ska använda kameran till & vilka funktioner den ska ha & om optiken håller måttet.

Om du vill utvecklas som fotograf så bör kameran ha möjlighet till manuella inställningar av tid, bländare & skärpa. Om du inte tänkt göra stora fotografier så kan jag verkligen rekomendera Olympus 2100 UZ, den tillverkas inte längre & är lite svår att få tag på. Jag tror dock att kamerahuset i Stenungsund har några ex. kvar, ring & kolla.

Det är en 2.1 M-kamera med en 10 x zoom & är förmodligen det bästa man kan köpa för mindre än 5000. Jag råder dig att ringa butiken snarast eftersom jag märkt att det finns många här på fotosidan som är ute efter just denna kamera. Annars så kan du kika på begagnat 2-3 M-kameror, finns ett & annat att hitta där. Kika på blocket.se eller bbonline.se. Som sagt megapixlar är inte allt, optiken är viktigare.

Lycka till, Larsa.

Ja helt klart är optiken viktigare.

Gjorde ett test mellan min gamla Minolta Dimage V(ingen aning om Mpix på den, max upplösning 640*480) och farsans Canon S20 (3.3 Mpix, tror jag).

Ställde ner upplösningen på S20'n till 640*480 och tog några bilder, sen tog jag några bilder med Minoltan.

Resultatet var slående...

I den upplösningen så utklassade Minoltan S20'n.
Skärpan var mycket bättre.

Tack för svaren. Jag känner dock tyvärr att jag inte vågar köpa begagnad. Eftersom jag inte är särskilt rutinerad på det här med kameror så känns det som att risken att jag blir blåst finns. Det känns "säkrare" att köpa en ny kamera.

Nje, jag vet att megapixlarna inte gör så mycket. Men mer är 1,3 vill jag nog ha iaf. =)

Tips på någon ny kamera?

HEj

Nappa på tipset om 2100Z om det finns några kvar.

Du kan knappast få mer kamera för pengarna.

Jag har bla en Canon S90 pro, den är i princip samma kamera för 8 000:- mer pengar.

Roine

Haschel skrev:
Tack för svaren. Jag känner dock tyvärr att jag inte vågar köpa begagnad. Eftersom jag inte är särskilt rutinerad på det här med kameror så känns det som att risken att jag blir blåst finns. Det känns "säkrare" att köpa en ny kamera.

Nje, jag vet att megapixlarna inte gör så mycket. Men mer är 1,3 vill jag nog ha iaf. =)

Tips på någon ny kamera?

Har du ringt kamerahuset (det är en butik som heter så alltså) i Stenungsund, om nån i Sverige har Olympus 2100 Uz kvar för ett bra pris så är det dom. Den är ett klipp under 5000 kr.

Larsa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar