Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra info om detta m bildrätt på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Har ibland kunder som inte förstår innebörden av det här m copyright på bilder och att man oftast måst köpa rättigheter till att få publicera bilden. De blir ofta lite chockade över att bilder kan kosta så mkt.

Finns det någon bra sida på nätet som förklarar detta m bildrättigheter och copyright som jag skulle kunna hänvisa till ev?

Uttryck skrev:
Har ibland kunder som inte förstår innebörden av det här m copyright på bilder och att man oftast måst köpa rättigheter till att få publicera bilden. De blir ofta lite chockade över att bilder kan kosta så mkt.

Finns det någon bra sida på nätet som förklarar detta m bildrättigheter och copyright som jag skulle kunna hänvisa till ev?

Kanske finns lite matnyttigt här: http://www.bildombudsmannen.se/

Nja, inte riktigt så användbart i detta läge. Då detta mer riktar sig till den som säljer bilder än tvärtom. Behöver en sida att hänvisa till för köparen av en bild som inte förstår detta m att man t ex måste köpa bildrättigheter osv.

Vilken bra länk Anders. :)

Den behöver jag nu för att visa killarna i ett rockband vad som egentligen gäller. Jag plåtade en spelning eftersom dom vill ha bilder till en hemsida. Jag mailade över några bilder i 600 pixlar och 75 kB för att de skulle få se hur det blev. Jag skrev att dom bilderna inte var tänkta för hemsidan.
Bilderna för hemsidan tänkte jag ge på cd.

Något förvånad ser jag att de mailade bilderna finns på hemsidan, omgjorda till sv/v dessutom.
Mitt namn som fotograf finns inte med.

Så nu har jag mailat över länken http://www.sfoto.se/grafik/generella/kopare.pdf
till bandet. :)

mohei skrev:
för att visa killarna i ett rockband vad som egentligen gäller.

Du skulle ju också kunna dra en liknelse, ni försöker båda tjäna in en slant genom att sälja kopior. De på sin musik och CD skivor, inte att ge bort studions mastertape. Du på att sälja publiceringsrätt på kopior av dina bilder.

Jag tror att killarna ganska snabbt fattar, eftersom ni rent affärsmässigt har en del gemensamt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar