ANNONS
Annons

bra, billigt och snabbt labb?

Produkter
(logga in för att koppla)

0Andreas0

Avslutat medlemskap
Med risk för att ställa en fråga som kanske har kommit upp tidigare...

Jag ska "framkalla" mina digitala bilder, och har tidigare provat fujifilm, men gillade inte det, eftersom kontrasterna ändras väldigt mycket, ifrån det jag skickade in. -ungefär som att alla bilder automatiskt nivåjusteras, och det är ju inte så kul.

Jag vill gärna ha tips på andra framkallningstjänster, som levererar det jag skickar in, så att säga. -Vill gärna ha det snabbt behandlat och få det hem i brevlådan!

/tack.

Testa Proprint. Hos dom kan du ladda ner en färgprofil som du konverterar dina bilder med innan uppladdning så ser du hur resultatet blir efter utskrift med deras maskiner. Du kan välja bort "automatisk bildförbättring" om du redan har jobbat klart dina bilder i photoshop.

1st 10x15 kostar 2.95:- totalt för 30 bilder blir det 117.50:-

Jag har själv testat dom med bra resultat. Enligt tidningen "Allt om digitalfoto" får du bäst bilder på www.crimson.se, www.dox.se eller som redan nämnts proprint.

Lycka till

Jag lämnar till Proprint, de är mycket snabba med sin leverans å jag får bilderna såsom de ser ut i datorn, jag bara väljer bort deras automatiska korrigering. Jag behöver inte heller hålla på med färgprofiler osv., bilderna blir som jag förväntar mig dem. Proprint är kanske något dyrare än de stora sk. "dussinlabben" som t ex. Fujifilm, men det tycker jag det är värt med tanke på snabbheten och kvalitén (jag känner inte till Fujis priser, men antar att de är billigare).

själva bilderna är i stort sätt likadana på proprint, crimson och fotolabo.
med förutsättning att man på proprint och fotolabo använder deras färgprofil.
på crimson fixar dom själva in färgprofilen i bilderna man skickar.
crimson och fotolabo har sladdrigt trist papper men själva bilderna blir bra och de är väldigt billiga båda två.
proprint har tjusigt och tjockare papper och bilderna får en lyxig känsla i jämförelse.

proprints support är den snabbaste och trevligaste. crimson ligger god tvåa och på fotolabo varierar supporten väldigt från att vara utråkad och gäspa i örat på en till att vara käcka och glada. men snabba är dom verkligen inte.

så jag rangordnar labben precis så som jag skrev i mitt första inlägg.

Jag lade just min första order hos Crimson på 190 bilder 10X15 (hela semesterskörden). Dom tar 1:75 per bild om man kan vänta 4 dagar, det inkluderar en rabatt på 20% för att man inte har bråttom. Man kan få dom på en dag från labbet men då får man inte rabatten.

Jag skickade för några veckor sedan samma bilder till de tre labben proprint, crimson och fotolabo. Det var dels bilder i färg och dels svartvita och här är min summering:

Fotolabo = oskarpa bilder (fråga mig inte hur), felaktiga färger, långsam leverans men relativt billiga.

Proprint = Bra färger och snabb leverans men dyrt, överexponerar bilderna och extraval typ matt eller ram kostar extra vilket känns onödigt.

Crimson = Billigt, riktigt bra bildkvalitet och färger. Dessutom mycket valmöjligheter.

Det förvånade mig hur stor skillnad det var mellan olika labb men jag kommer i fortsättningen beställa från crimson som gav bra resultat. Även proprint var bra men för dyrt.

jag har gjort precis samma test och kommit fram till att själva bilderna (färg, kontrast, ljusstyrka) knappt skiljer alls.
på fotolabo måste du skärpa bilderna själv och det rätt mycket.
detsamma gäller på proprint men inte på crimson (om man använder frontweb pro dvs).
så länge du använder färgprofil på proprint och fotolabo och inte kör dTFS (som jag faktiskt aldrig testat då man aldrig vet hur resultatet blir) så ska färgerna stämma överens med ens kalibrerade skärm.

så har du verkligen använt färgprofilerna och angett rätt valmöjligheter vid beställningen?
för mig veterligen skiljer det alltså knappt någonting labben emellan, utan det är mer papperstjocklek, priser och annat som skiljer.

Nej, jag ska erkänna att jag laddade upp samma bilder till de olika labben men använde inte deras färgprofiler. Inser nu att det verkar vara ett måste.

Jaha, tillbaka till ruta ett för mig :( Jag får väl göra om mina försök...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar