Annons

Bra bilder... ? Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade precis tänkt att föreslå att du ska titta på inställningarna på din D70, men där hann ju Anders före...

Huruvida du ska fota RAW eller inte tänker jag inte lägga mig i, men du kan ju titta på den 50 sidor långa diskussionen om jpg vs RAW som föregått här på FS i några dagar. Jag vet dock att Janne förespråkar jpg, men vi ska nog inte gå in på den diskussionen här också... :)

Men är det klarheten i dina bilder du är missnöjd med kan du ju pröva att dra lite i nivåer och kurvor i PS, jag tycker att en svag S-kurva och/eller justering av svart och vitpunkt brukar göra underverk med en del bilder.

En sak man kan göra är ju att analysera sina bilder och se vad man inte är nöjd med - är det ljuset, kompositionen osv? Och sen försöker man igen när man är på det klara med vad som är fel, alternativt fixar det i PS (går ju inte alltid).
 
:) har inte tänkt på dessa inställningar. Man kanske ska gå nikons d70 skola... så man nån gång lär sig och slipper ställa dumma frågor på FS.. :p
Eller är det någon annan kurs (som passar en heltidsjobbande amatörfotograf) som ni kan tipsa om?
Eller om vi säger så här... Hur har Ni lärt er?
 
tritub skrev:
:) har inte tänkt på dessa inställningar. Man kanske ska gå nikons d70 skola... så man nån gång lär sig och slipper ställa dumma frågor på FS.. :p
Eller är det någon annan kurs (som passar en heltidsjobbande amatörfotograf) som ni kan tipsa om?
Eller om vi säger så här... Hur har Ni lärt er?

jag har provat mig fram :) har aldrig varit ngn manualläsande typ. fippla lite, kolla hur det blev, fippla lite till, kolla lite.
 
Hur jag lärt mig?

Det mesta kunde jag sedan tidigare då jag fotat med Canon A70 (som tar i betydligt mer i kameran än en D70 gör). Det D70-specifika är antingen självlärt eller läst på internet.

En början kan vara att använda en tonkurva med högre kontrast. Man kan även öka färgmättnaden och för att få lite mer punch i färgerna kan man välja Färgrymd III (har jag för mig det är).
Då bör du få lite klatchigare bilder direkt ur kameran.

I D70:n finns det åxå möjlighet att ladda upp tonkurvor i kameran och bestämma själv hur mycket kontrast som ska läggas på. Man kan, om man vill, även ställa in färgbalans osv mha dessa kurvor.

Här finns mer info om kurvor och kurvor för nedladdning:
http://www.pbase.com/oldskoo1/d70_curve_tests
http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html
 
Programvara för redigering...

Hur stor skillnad är det att använda Photoshop Elements jämfört med "stora" Photoshop?

Vad missar/saknar jag i Elements?

/Anders
 
Tittade runt i menyerna och hittatde bla konstrast och egna färginställningar. Men Hur funkar de olkia RGB inställningarna? Nån som har ngn koll?
tar inte kameran me hela färgregistret i klass 1?
Och när har man användning av detta?
 
Nej, det är bara med Adobe RGB som alla färger kommmer med. Med de andra inställningarna så optimeras bilden lite olika. Står i manualen tror jag. En är lite mer lämpad för porträtt, med mer nyanser i det röda och en är mer lämpaf för naturbilder, men mer utrymme i grönt.
Jag har inte järnkoll på detdär då jag alltid fotar RAW och använder Adobe RGB vid konverteringen.
 
dumbo skrev:
Nej, det är bara med Adobe RGB som alla färger kommmer med. Med de andra inställningarna så optimeras bilden lite olika. Står i manualen tror jag. En är lite mer lämpad för porträtt, med mer nyanser i det röda och en är mer lämpaf för naturbilder, men mer utrymme i grönt.
Jag har inte järnkoll på detdär då jag alltid fotar RAW och använder Adobe RGB vid konverteringen.

Inte ens en gång Adobe RGB räcker till för att fånga in alla de färger som en skapligt bra digitalkamera kan registrera. Om du arbetar i råformat rekommenderar jag att man börjar i Prophoto RGB. Sedan kan man kontrollera om det finns färger utanför det omfång som Adobe RGB hanterar, om man nu vill konvertera till den färgrymden.

För de som arbetar i jpeg går det alltså aldrig att få med alla de färger som kameran registrerar.

MVH/Stefan
 
Nu har jag tagit en bild med andra inställningar i kameran. Bilden heter "Ett helt naturligt träd" och ligger i albumet "Naturens underverk".

Vore tacksam om ni som hjälp mig med tips kunde ta ett titt och se om man är på rätt väg.
Bilden är tagen med d70, 18-70 (kitgluggen) samt på manfrottostativ.

Ja tycker själv att det blev bra mkt bättre, och att man vill ta om alla andra bilder man har... :)
 
tritub skrev:
Bilden heter "Ett helt naturligt träd"
...
Ja tycker själv att det blev bra mkt bättre ...

Ja, dynamiken är betydligt bättre i din nya bild men kan naturligtvis skapas på flera olika vis. Det du i första hand skall fundera över är vad du vill visa med bilden. Är det trädstammen i förgrunden så finns det flera tekniker för att lyfta fram den. Du har ju t ex lagt skärpan där, vilket är elementärt.

Arbeta sedan vidare med ljuset och kompositionen för att ta det ytterligare några steg framåt. Huruvida det är en kompositionsmässigt bra bild är naturligtvis helt subjektivt och hör egentligen hemma i kritikpoolerna, men här får du ett exempel hur man kunde gå vidare.

/G
 

Bilagor

  • hammarberg_web_trad.jpg
    hammarberg_web_trad.jpg
    55.1 KB · Visningar: 86
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.