ANNONS
Annons

Bra batteriladdare för AA-batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag har jag en GP-laddare som jag upplever "förstör" batterierna så att de inte går att ladda upp så många gånger som jag önskar... :/ Så jag vill köpa en bättre laddare nästa gång.

Jag har svårt att tänka mig att en GP-laddare skulle förstöra batterier, men ditt sätt att hantera dem kan ändå göra att de inte håller så länge. Och visst finns det laddare som kan förstöra batterier; de som laddar på tio timmar utan någon kontroll, men det är nog rätt längesen det fanns såna i handeln. Alla laddare jag har sett de senaste åren har deltavolt-kontroll av laddningen, vilket är en mycket bra metod.

Däremot om man använder batterierna i en apparat som inte stänger av när batterierna går ner, utan fortsätter att dra sedan ett av dem har laddats ur, kan mycket väl förstöra batterierna på ganska kort tid. Typiska såna är allt som innehåller motor, ficklampor och cykellampor, och elektronblixtar, och det gäller främst de som använder tre eller fler celler.

Så om du använder AA till elektronblixt, gäller det att ha koll på att inte försöka ta ut för många blixtar. Batterierna ska bytas när man märker att det börjar ta lite längre tid att ladda om. Blixtar har vanligen inte något kontrollsystem för att stoppa urladdning när batterierna går ner i kapacitet, och det som då händer är att den cell som är svagast får inverterad laddning genom strömmen som de andra tre cellerna driver genom den. Det är vad som förstör AA-celler. Av det skälet är det också av värde att se till att alla celler som används i en apparat är så nära likvärdiga som möjligt. När man byter en cell som har tagit slut, så kommer den i sin tur att vara orsak till att nästa tar slut. Det är av värde att märka cellerna man har så att man alltid använder celler som hör ihop, är köpta i samma paket, tillsammans. Att blanda celler av olika ålder är ett ganska säkert sätt att få dem att ta slut fortare.

Laddare finns annars gott om, en av de billigare är den på IKEA, som tar fyra R6 (AA) men inte fler än två R3 (AAA). Två stycken såna kan man ladda åtta med.

Och om du har en apparat som tar så många som åtta celler, så är det där ditt problem ligger med att "batterierna tar slut" fortare, inte i laddaren. Men de flesta apparater som tar fyra celler har samma problem, den mest typiska är kanske elektronblixten. Man måste ladda om innan den första cellen går ner i spänning, och det är långt innan en elektronblixt ger upp andan. Första tecknet på att uppladdningen av kondensatorn tar lite längre tid är det som indikerar att man måste byta.
 
Laddaren som trådskaparen länkat till verkar ha individuella kanaler för varje batteri. Tidigare använde jag en vanlig laddare som körde två batterier i serie, och detta dödade de flesta uppladdningsbara batteri jag hade.
Efter att jag köpt ny laddare med kanal för varje enskilt batteri så har jag inte upplevt detta längre.
Vill också passa på att tipsa om så kallade LD-NMHi batterier (t.ex. Eneloop) som till skillnad från vanliga NHMi kan ligga i flera månader utan att tappa för mycket av sin laddning.
Detta gör att man inte behöver oroa sig för om batterierna laddat ur sig för mycket innan man ska ut och använda dem.
 
Kan inte snabbladdare slita mer på batterierna ? De blir iallafall rejält varma i sådana

Nej, snabbladdare med deltavoltkontroll och individuella kanaler sliter inte mer på batterierna. Det är okej att de blir ungefär femtio grader vid laddning. Tvärtemot vad man kanske föreställer sig kan en snabbladdare regenerera batterier som är dåliga på att släppa ifrån sig sin laddning. Det är oftast bra att använda en snabbladdare emellanåt om man har tillgång till en sån. Nackdelarna jag ser är närmast att fläkten låter en hel del, och att batterierna är så varma att man bör låta dem svalna innan man använder dem.
 
Jag har svårt att tänka mig att en GP-laddare skulle förstöra batterier, men ditt sätt att hantera dem kan ändå göra att de inte håller så länge. Och visst finns det laddare som kan förstöra batterier; de som laddar på tio timmar utan någon kontroll, men det är nog rätt längesen det fanns såna i handeln. Alla laddare jag har sett de senaste åren har deltavolt-kontroll av laddningen, vilket är en mycket bra metod.

Däremot om man använder batterierna i en apparat som inte stänger av när batterierna går ner, utan fortsätter att dra sedan ett av dem har laddats ur, kan mycket väl förstöra batterierna på ganska kort tid. Typiska såna är allt som innehåller motor, ficklampor och cykellampor, och elektronblixtar, och det gäller främst de som använder tre eller fler celler.

Så om du använder AA till elektronblixt, gäller det att ha koll på att inte försöka ta ut för många blixtar. Batterierna ska bytas när man märker att det börjar ta lite längre tid att ladda om. Blixtar har vanligen inte något kontrollsystem för att stoppa urladdning när batterierna går ner i kapacitet, och det som då händer är att den cell som är svagast får inverterad laddning genom strömmen som de andra tre cellerna driver genom den. Det är vad som förstör AA-celler. Av det skälet är det också av värde att se till att alla celler som används i en apparat är så nära likvärdiga som möjligt. När man byter en cell som har tagit slut, så kommer den i sin tur att vara orsak till att nästa tar slut. Det är av värde att märka cellerna man har så att man alltid använder celler som hör ihop, är köpta i samma paket, tillsammans. Att blanda celler av olika ålder är ett ganska säkert sätt att få dem att ta slut fortare.

Laddare finns annars gott om, en av de billigare är den på IKEA, som tar fyra R6 (AA) men inte fler än två R3 (AAA). Två stycken såna kan man ladda åtta med.

Och om du har en apparat som tar så många som åtta celler, så är det där ditt problem ligger med att "batterierna tar slut" fortare, inte i laddaren. Men de flesta apparater som tar fyra celler har samma problem, den mest typiska är kanske elektronblixten. Man måste ladda om innan den första cellen går ner i spänning, och det är långt innan en elektronblixt ger upp andan. Första tecknet på att uppladdningen av kondensatorn tar lite längre tid är det som indikerar att man måste byta.

Tack för informationen. Ja, det är till Canon-blixtar jag använder AA-batterierna, så kanske är det dem som sliter på batterierna...? Fast å andra sidan hade jag allra först en riktigt långsam laddare och under den tiden gick inget batteri sönder.

Och om enda lösningen är att ta ut batterierna "i god tid", så kanske jag hellre går över till engångsbatterier. Det känns krångligt att hålla koll på sånt där när jag kör 4-5 blixtar samtidigt, vilket jag ofta gör.
 
Och om enda lösningen är att ta ut batterierna "i god tid", så kanske jag hellre går över till engångsbatterier. Det känns krångligt att hålla koll på sånt där när jag kör 4-5 blixtar samtidigt, vilket jag ofta gör.

Ett skäl till att inte använda engångs är så klart miljöaspekten. Annars är engångs billiga så det räcker till om man köper dem på IKEA, sjutton kronor för tio stycken. Det är rätt mycket enklare än att hålla på och ladda, men man får så klart räkna med ett viss spill, då det alltid är bäst att börja med helt fräscha batterier. Just i situationen när man har väldigt många saker som alla ska ha fyra celler är ju också risken stor att man stoppar i celler som inte är balanserade, så att en lite äldre kan halka med tillsammans med tre nya.
 
Ett skäl till att inte använda engångs är så klart miljöaspekten. Annars är engångs billiga så det räcker till om man köper dem på IKEA, sjutton kronor för tio stycken.
Ett problem är att med engångsbatterier måste du byta oftare än med laddningsbara.
 
Ett problem är att med engångsbatterier måste du byta oftare än med laddningsbara.

Jag tror faktiskt inte det. Engångsbatterier har i regel högre kapacitet än laddbara, men de kan inte driva lika mycket ström, och därför blir blixtarnas uppladdningstid längre. Man kanske tolkar det som att batterierna är slut, eftersom det kan bli betydligt längre än när man använder laddbara, men ofta kan man få ut dubbelt så många blixtar ur engångs. Dock med längre och längre laddtid mellan blixtarna.

Så kanske dem största nackdelen med engångs är att de tar längre tid på sig för att ladda blixten. Förr var det en fördel för många blixtar, eftersom de enklare oscillatorerna ofta inte tålde den starka ström som NiCad-cellerna kunde leverera, så att man körde sönder blixten om man använde NiCad. De har nästan ingen inre resistans alls, och det är den höga inre resistansen som gör att engångsbatterierna inte förmår driva lika stark ström.

Också NiMH har låg inre resistans jämfört med engångs, vilket är skälet till att de trots lägre spänning laddar blixten fortare. Engångscellerna har ursprungligen en spänning av omkring 1,7V, medan de laddbara har 1,2V. Engångscellen kan leverera ström ända tills spänningen är nere vid knappt 1V, men man brukar betrakta den som slut när den är nere vid ungefär 1,2V. Förutom att spänningen sjunker vid urladdning, ökar också den inre resistansen, vilket är skälet till att det blir väldigt långt mellan blixtarna när batterierna har gått ner. Större och större del av energin går åt till att bara värma batterierna.
 
Vet nu

Jo det är skillnad på bränsleceller (batterier), har kvar NiCd från 80-talet,
men har slängt många NiMh från senare år...
Har skaffat laddaren i länken ovan men oxå misstänkt att NiMh inte tål kraftig urladdning,
ofta extremt dålig info på hemsidorna men vet nu...
Engångs R3 o R6 finns oxå billigt på Rusta.
På min senaste blixt kan både engångs och NiMh användas,
men inte NiCa som gick bra på äldre blixtar.

Fråga: NiMh typ I skulle laddas före användning,
typ II ska inte laddas före har jag hört, men stämmer det?
 
Min ovetenskapliga erfarenhet är att de flesta dubbela-batterier inte tål för snabb uppladdning. Kanske batterierna blir för varma? Jag köpte ett kit med batterier och laddare i fotoaffären, som faktiskt fungerat väldigt bra och som jag laddat batterierna åtskilliga gånger med. Enda kruxet har varit att tagit hela natten att ladda batterierna.

Så åkte jag till Mexico där man har 110 volt i väggen. När jag satte i mina batterier i laddaren som i sin tur satt i en spänningsomvandlare funkade det inte alls. Nada laddning, så jag satte i batterierna i min GP-laddare som klarade av både 230 och 110 volt. Batterierna funkade att ladda en gång, sen var de skvatt odugliga. Visar tomt i kameran efter tre tagna bilder fast de är nyladdade.

Så min slutsats är att GP-laddaren gör sönder batterierna fast den gör anspråk på att ladda individuellt och avbryta när det är färdigladdat. Men, känner jag på batterierna är de glödheta på slutet.
 
Jag har en MAHA MH-C9000 som jag har brukat i några år nu.

Fördelen med den gentemot MAHAs laddare för 8 batterier är att jag kan rekonditioner mina batterier om det skulle behövas.

Jag har haft Ni-Mh batterier som inte har tagit laddning längre, körde dom 2 gånger i Break-In mode och vips så var dom med i matchen igen.
Nu förtiden använder jag uteslutande batterier av LSD typ, fördel ENELOOP.


Skulle jag köpa en ny laddare eller en till, så skulle det bli en MH C-9000 till. Fördelarna med dom olika laddningsmöjligheterna överglänser möjligheten att ladda fler batterier.
 
Fråga: NiMh typ I skulle laddas före användning,
typ II ska inte laddas före har jag hört, men stämmer det?

Nja...

Batterier typ Eneloop och ReCyko behöver inte laddas innan man använder dem, eftersom de håller sin laddning i flera månader och levereras laddade, medan andra laddbara levereras oladdade. Men också den nyare generationen självurladdar, så om de har legat länge är det en fördel att ladda upp dem innan man använder dem, eftersom de inte har full kapacitet på hyllan.
 
Jag har en Pentax K 100 D som är kinkig på batterier. Nya uppladdningsbara batterier funkar bra, men när de har laddats några gånger börjar det krångla. Till saken hör att jag håller ihop batterierna i satser om 4. Jag har provat flera olika fabrikat av såväl batterier som laddare, både dyra snabbladdare (dock inte Maha) och lite mer gammeldags som laddar batterierna parvis i 16 timmar. Den senare fungerar bra och är skonsam, men då och då behöver batterierna en sväng i en laddare med delta-t laddning för att jämnas ut.

Men de blir väldigt varma och om jag använder snabbladdarna för mycket så börjar krånglet. Om jag däremot sätter ett tidur på snabbladdarna och stoppar dem efter ca 45 min (då har de inte hunnit bli så varma) och sedan efter en stund laddar ytterligare 15 min och låter batterierna svalna och sedan 5-10 min till, så fungerar de betydligt mycket bättre under längre tid i kameran. Jag kan inte dra annan slutsats än att batterierna påverkas negativt på något sätt vid snabbladdning, och då troligen av att de blir för varma.

Om jag mäter spänningen på krånglande batterier under belastning och med en analog multimeter så har jag observerat att spänningen fluktuerar och det är troligen det som orsakar att kameran lägger av. Kapacitetsmässigt är det inget fel på batterierna, använder jag dem till andra saker, blixtar tex, funkar de länge och bra, men kroknar sedan utan förvarning så det gäller att ha en packe nyladdade i fickan. I en del applikationer spelar det liten roll att spänningen varierar medan andra prylar reagerar negativt, som min kamera t.ex.

Numera kör jag engångs litiumbatterier i kameran, de verkar hålla hur länge som helst och tål kyla mycket bättre än andra alternativ. Litiumbatterierna har sjunkigt i pris senaste året och ekonomiskt skulle jag tro att det är billigare än att behöva köpa nya laddningsbara gång på gång.
 
Hej, jag är på jakt efter en bra laddare som tar 8st batterier.

Vad tror ni om denna:
http://www.chargeit.se/shop/product_info.php?cPath=35_46&products_id=1628

Idag har jag en GP-laddare som jag upplever "förstör" batterierna så att de inte går att ladda upp så många gånger som jag önskar... :/ Så jag vill köpa en bättre laddare nästa gång.

Jag har haft den laddaren i flera år. Jag är jättenöjd. Laddaren kan även konditionera batterierna, trots vad Team Member säger.

Mvh
Thomas
 
Nja...

Batterier typ Eneloop och ReCyko behöver inte laddas innan man använder dem, eftersom de håller sin laddning i flera månader och levereras laddade, medan andra laddbara levereras oladdade. Men också den nyare generationen självurladdar, så om de har legat länge är det en fördel att ladda upp dem innan man använder dem, eftersom de inte har full kapacitet på hyllan.

Jag har råkat ha några paket Eneloop (nominellt 2000 mAh, det mer realistiska minimivärdet är 1900 mAh) liggande i rumstemperatur sedan ca tre och ett halvt år. När jag nu testade dem genom att ladda ur dem med 400 mA (standardurladdning för celler är ju 1/5 C) så klarade de faktiskt hela 1300 mAh så självurladdningen är verkligen rejält mycket lägre än med den gamla typen. De fyra cellerna var också påfallande jämna och låg alla mellan 1297-1306 mAh.

Har f.ö. också MAHA C-9000 och kan bara rekommendera den.
 
En annan sak som förstör batterier är om man laddar dem när de redan är fulla. Många verkar tro att en bra laddare känner av att batterierna i så fall är fulla, vilket de inte gör. För att terminera (avsluta laddningen) med deltaV måste batteriet vara något urladdat, annars upptäcker inte laddaren "peaken" i spänningskurvan.
Bra laddare brukar dock kunna terminera även genom maximal spänning och temperatur (extra säkerhet).

En annan batteridödare är att ladda med för låg ström. Batterier (NiMH/NiCd) ska laddas med 0,5-1,0C (1000mA-2000mA för batterier på 2000mAh. Laddar man med lägre ström kan laddaren missa att terminera, och överladdning sker. Med högre ström blir batterierna för varma och man inte kyler dem. Laddare som tar 4h på sig är alltså inte att rekommendera, då de laddar med lägre än 0,5C.

En bra laddare ska:
*Ha en kanal per batteri.
*Kunna ladda och ladda ur med inställningsbar ström.
*Ha flera olika termineringsmetoder (deltaV, max-spänning, temperatur).

Utöver detta är det skönt med funktioner såsom standardladdning, analys, etc.

Jag har en Maha c9000 vilken jag tycker fungerar bra. Kostade mig 600kr, och det tycker jag den är värd.
Saknar dock två funktioner som jag skulle vilja ha: Ladda ur och ladda, samt standardladdning (0,1C i 16h).
 
En annan sak som förstör batterier är om man laddar dem när de redan är fulla. Många verkar tro att en bra laddare känner av att batterierna i så fall är fulla, vilket de inte gör. För att terminera (avsluta laddningen) med deltaV måste batteriet vara något urladdat, annars upptäcker inte laddaren "peaken" i spänningskurvan.
Bra laddare brukar dock kunna terminera även genom maximal spänning och temperatur (extra säkerhet).

En annan batteridödare är att ladda med för låg ström. Batterier (NiMH/NiCd) ska laddas med 0,5-1,0C (1000mA-2000mA för batterier på 2000mAh. Laddar man med lägre ström kan laddaren missa att terminera, och överladdning sker. Med högre ström blir batterierna för varma och man inte kyler dem. Laddare som tar 4h på sig är alltså inte att rekommendera, då de laddar med lägre än 0,5C.

En bra laddare ska:
*Ha en kanal per batteri.
*Kunna ladda och ladda ur med inställningsbar ström.
*Ha flera olika termineringsmetoder (deltaV, max-spänning, temperatur).

Utöver detta är det skönt med funktioner såsom standardladdning, analys, etc.

Jag har en Maha c9000 vilken jag tycker fungerar bra. Kostade mig 600kr, och det tycker jag den är värd.
Saknar dock två funktioner som jag skulle vilja ha: Ladda ur och ladda, samt standardladdning (0,1C i 16h).

Bra inlägg i en bra tråd, men för häftig laddning är inte bra heller.
Li-ion kan däremot laddas halvfulla till skillnad mot NiCa/NiMh.
Ska ladda mina (oanvända)Eneloop som har blivit liggande,
har MaHa 9000 och tror jag ska köra refresh alt. urladdning och
sen laddning.
MaHa9000 är bra men kräver att man vet en del och läser på
bruksen, köpte den från Nikon Holland.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar