Jag har svårt att tänka mig att en GP-laddare skulle förstöra batterier, men ditt sätt att hantera dem kan ändå göra att de inte håller så länge. Och visst finns det laddare som kan förstöra batterier; de som laddar på tio timmar utan någon kontroll, men det är nog rätt längesen det fanns såna i handeln. Alla laddare jag har sett de senaste åren har deltavolt-kontroll av laddningen, vilket är en mycket bra metod.
Däremot om man använder batterierna i en apparat som inte stänger av när batterierna går ner, utan fortsätter att dra sedan ett av dem har laddats ur, kan mycket väl förstöra batterierna på ganska kort tid. Typiska såna är allt som innehåller motor, ficklampor och cykellampor, och elektronblixtar, och det gäller främst de som använder tre eller fler celler.
Så om du använder AA till elektronblixt, gäller det att ha koll på att inte försöka ta ut för många blixtar. Batterierna ska bytas när man märker att det börjar ta lite längre tid att ladda om. Blixtar har vanligen inte något kontrollsystem för att stoppa urladdning när batterierna går ner i kapacitet, och det som då händer är att den cell som är svagast får inverterad laddning genom strömmen som de andra tre cellerna driver genom den. Det är vad som förstör AA-celler. Av det skälet är det också av värde att se till att alla celler som används i en apparat är så nära likvärdiga som möjligt. När man byter en cell som har tagit slut, så kommer den i sin tur att vara orsak till att nästa tar slut. Det är av värde att märka cellerna man har så att man alltid använder celler som hör ihop, är köpta i samma paket, tillsammans. Att blanda celler av olika ålder är ett ganska säkert sätt att få dem att ta slut fortare.
Laddare finns annars gott om, en av de billigare är den på IKEA, som tar fyra R6 (AA) men inte fler än två R3 (AAA). Två stycken såna kan man ladda åtta med.
Och om du har en apparat som tar så många som åtta celler, så är det där ditt problem ligger med att "batterierna tar slut" fortare, inte i laddaren. Men de flesta apparater som tar fyra celler har samma problem, den mest typiska är kanske elektronblixten. Man måste ladda om innan den första cellen går ner i spänning, och det är långt innan en elektronblixt ger upp andan. Första tecknet på att uppladdningen av kondensatorn tar lite längre tid är det som indikerar att man måste byta.