Annons

Bra bärbar dator för fotografer - hett tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jest

Avslutat medlemskap
Hej! Tänkte bara tipsa om att Dells onlinebutik just nu har väldigt bra erbjudande på sina bärbara datorer, jag lade själv en beställning igår.

Just nu får man:
- Mer minne utan extra kostnad
- Olika rabatter (700kr på min dator)
- Bläckstråleskrivare (som går att uppgradera till en fotoskrivare för 400kr)

Dells skärmar har fått bra kritik och byggkvaliten är solid!

Datorn jag beställde innehöll
- 1,73 ghz processor
- 1 gig ram
- 128 mbyte ATI X300 grafikkort med möjlighet att köra med två skärmar
- 60 gig 7200 rpm hårddisk
- 15,4" TFT WSXGA+ LCD-skärm
- DVD-brännare
- Fotoskrivare (jag har väl inte världens högsta förväntningar men jag 400kr är den värd)

Kalaset gick på 12900, helt klart överkomligt!

Glöm inte att om man ska beställa på Dell är det OERHÖRT viktigt att gå rätt tillväga. En liten steg-för-steg guide följer:

- Kolla först vilka erbjudanden och rabatter som gäller. För två veckor sedan fanns en 3000-kronors rabatt samt extra minne till en av deras bärbara datorer, nästa vecka när erbjudandet gått ut kostade datorn 4000 kr mer. Rabatter på 700-1000 kr är bra! Extra-minnesrabatter är också värda att vänta på.

- När du väntat in rätt erbjudanden och ska slå till, välj INTE att konfigurera allt från grunden. Klicka istället på "Dell rekommenderar" för just den modell du vill köpa. Här får du tre färdiga paket att välja mellan. En tumregel är att mittenpaketet är det bästa att utgå ifrån. Varför? Jo, för budgetpaketet innehåller oftast MINDRE minne och MINDRE rabatt. Som på Inspiron 6000 får du endast 300 kr rabatt om du väljer det billigaste alternativet. Om du istället väljer mittenalternativet och sedan "nedgraderar" din utrustning får du komponenterna billigare samt 700 kr rabatt. Rörigt javisst, men man lär sig :D

- När du sedan valt vilken Dell-rekommendation som är bäst, plocka ihop de komponenter du vill datorn ska innehålla. Klicka på nästa...

-... men beställ INTE än. Vill du ha en 7200 rpm-hårddisk måste man ringa Dell för att byta ut denna. Det kan även vara bra att snacka med en säljare personligen, de är inte omöjliga att fixa bra erbjudanden i sin tur. Blev själv erbjuden mer ram till ett bra pris men jag tyckte det räckte med det jag hade.

- Beställ datorn och vänta en vecka.

PS. Om du beställer inom en nära framtid och skrivar-erbjudandet finns kvar, tveka inte på att ta den lite dyrare fotoskrivaren. Du får nämligen bara med en testpatron till den förstnämnda och en ny kostar patron nästan lika mycket som fotoskrivaren gör (till den får du med fulla patroner)
 
Dell = Plastigt och dyrt.

Har en Dell Latitude D610 och är hyffsat nöjd med den.. den var dock dyr samt plastig.
 
Lyckat till och hoppas du blir nöjd! Jag väntar själv på en dator från Dell, fast en stationär. Fraktfirman ringde igår när jag var ute, så jag missade dom :-( Annars hade jag suttit med en ny dator nu... Får hålla mig till tåls tills på måndag ;-)

DELLs skrivare är i princip bara skräp enligt vad jag hört. Dessutom så måste du köpa nya färgpatroner genom dom. Det är dyrt och tar tid. Så argumentet att man får en skrivare på köpet är dåligt och inte värt mycket enligt mig.

Det där med dubbelt minne är jag väldigt tveksam över. Jag har hållit koll på deras erbjudanden nu ett tag. Ena veckan så var standard 512 Mb minne. Andra veckan, när dom erbjöd dubbelt minne, var standard 256, fast man fick 512 Mb. Alltså ingen skillnad! Man ska ta deras erbjudanden med en nypa salt ;-) Men datorerna är bra vad jag hört och deras service. Deras säljare är också mycket trevliga! Jag fick ingen känsla av att dom ville pådyvla mig mer än jag ville ha utan dom utgick från MINA behov och inte deras!
 
Dell är inte plastigt, inte vad jag har att jämföra med iaf. De står helt klart över allt vad Acer Aspire, Toshiba och Packard Bell har släppt. Självklart inte lika robusta som en Sony Vaio eller IBM Thinkpad för 20.000, men byggkvaliten är ändå god anser jag

Angående minnet så fungerar det så att det är dubbelt minne jämfört med just vilken Dell-rekommendation man väljer. Väljer man en rekommendation som tidigare haft 256 får den 512 osv. Storleken på minnet är INTE styrt till vilken modell man kikar på.

Angående fotoskrivaren har jag som sagt inte så höga förväntningar, men för 400 pix tycker jag det är värt att chansa på :D
 
Jest skrev:
Just nu får man:
- Mer minne utan extra kostnad
- Olika rabatter (700kr på min dator)
- Bläckstråleskrivare (som går att uppgradera till en fotoskrivare för 400kr)
Det tycks alltid vara "Just nu!" på Dells sajt... Så där har de hållit på i flera år. Du får t ex alltid "mer minne" än... ja, vadå?
Jest skrev:
Dells skärmar har fått bra kritik och byggkvaliten är solid!
Byggkvaliteten är ordinär.
Jest skrev:
- När du väntat in rätt erbjudanden och ska slå till, välj INTE att konfigurera allt från grunden. Klicka istället på "Dell rekommenderar" för just den modell du vill köpa.
Man måste passa sig för vad "Dell rekommenderar". De vill att man ska köpa till saker man inte behöver. Ett problem med Dell är även att lockpriserna som annonseras på förstasidan plötsligt är högre när du klickar på erbjudandet. Du måste välja annan service-nivå för att priset ska bli rätt. Annars får du slanta upp 1200 spänn till (i ett aktuellt exempel). Och tar du "Dell recommended" servicenivå blir det ytterligare 500 pix.
Jest skrev:
Om du beställer inom en nära framtid och skrivar-erbjudandet finns kvar, tveka inte på att ta den lite dyrare fotoskrivaren. Du får nämligen bara med en testpatron till den förstnämnda och en ny kostar patron nästan lika mycket som fotoskrivaren gör (till den får du med fulla patroner)
Vad menar Dell med "fotoskrivare"? Vilken typ av bläck är det? Arkivbeständighet? Vad är "Dell fotopapir"? Att även Dell tjänar sina pengar på bläck och papper skiljer dem dock inte från övriga skrivarföretag. Skrivarerbjudandet kommer att finnas kvar, var så säker!

Därmed inte sagt att Dell är dåliga. Men som du skriver är det lite rörigt på sajten och fällorna för att klämma ur dig lite extra ur plånboken är flera.
 
Jest skrev:
Hej! Tänkte bara tipsa om att Dells onlinebutik just nu har väldigt bra erbjudande på sina bärbara datorer, jag lade själv en beställning igår..........

Har du provision från Dell? ;-)

Smart sätt i så fall att slippa köpa reklamplats på Fotosidan. ;-)
 
Oscar skrev:
Dell = Plastigt och dyrt

Håller inte alls med.
Vi har köpt Dell till resande och "bofasta" på de senaste IT-företagen jag jobbat på. Har flera hemma också. Fungerar utmärkt. När försök gjorts med andra fabrikat har det inte fallit väl ut.

Visst, dom är inte direkt snygga, kanske känns dom plastiga det är möjligt. Men dom är definitivt driftsäkra, tysta och prisvärda.
Det räcker för mig.
 
Ulf - Nej. jag har inte provision från Dell, precis lika lite som de som hyllar Canon 20D, Nikon D2X osv har provision från sina kameratillverkare. ;) Minns bara att jag såg någon tråd där någon ville ha tips om bärbar dator för någon vecka sedan och tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Gjorde en sökning men hittade inte rätt tråd. Jag tänkte även att några tips om hur man får till ett extra bra pris om man väljer att beställa vore uppskattat.

Lönnbro - Att erbjudandena återkommer är självklart, jag skrev ju att man ska vänta in rätt erbjudande för att tjäna pengar.

Som sagt, jag har ingen aning om vad det är för sorts fotoskrivare, men jag tog mig mod att våga chansa, 400 kr är inte speciellt mycket anser jag. Planerar att skriva ut 10x15-bilder när jag inte orkar vänta på fotolabbens leveranser samt skriva ut några tentor till skolan då och då. Jag tror att den håller till det ;)
 
Re: Re: Bra bärbar dator för fotografer - hett tips!

niklasl skrev:

Man måste passa sig för vad "Dell rekommenderar". De vill att man ska köpa till saker man inte behöver. Ett problem med Dell är även att lockpriserna som annonseras på förstasidan plötsligt är högre när du klickar på erbjudandet. Du måste välja annan service-nivå för att priset ska bli rätt. Annars får du slanta upp 1200 spänn till (i ett aktuellt exempel). Och tar du "Dell recommended" servicenivå blir det ytterligare 500 pix.

Varför ska man passa sig för Dell rekommenderar? Läste du vad jag skrev om VARFÖR man just ska välja det? Min vän beställde en dator, Inspiron 6000, i torsdags och plockade ihop den genom att enbart välja konfigurera och köp. Igår satte jag mig och valde Dell rekommenderar, "nedgraderade" komponenterna till hans önskemål. Priset då? Jo, 1200 kr billigare och då med 768 meg ram istället för 512. Just nu ska hoppas vi att vi hinner ringa och ändra ordern innan datorn byggs
 
Ulf - Ja, det kanske stämmer. Om någon från Dell ser det här och vill ge mig pengar, tveka inte att maila mig så skickar jag gladeligen kontonumret :D

Aja, hoppas tråden är till hjälp för någon iaf. Jag skulle uppskattat den för några dagar sedan när jag själv satt och sökte information om Dell!
 
12900 kr är kanske överkomlig, men inte särskilt billigt även om du får en hyfsat kompetent maskin. Personligen skulle jag aldrig köpa från en tillverkare som inte även erbjuder maskiner med konkurrerande processorer oavsett om jag ville ha en med AMD eller Intel.
 
Re: Re: Re: Bra bärbar dator för fotografer - hett tips!

Jest skrev:
Varför ska man passa sig för Dell rekommenderar?
För att det är dyrare alternativ än det annonserade erbjudandet (det är alltså de alternativ som markerats med grönt och texten "Dell recommended"). Det här är ju klassiskt - lågt lockpris, sedan bygger man på... Tar man alla "Dell recommended"-alternativ så stiger priset kraftigt, i ett aktuellt exempel (Dimension 3000) med ca 12.200:-. Då är ursprungspriset 5.002:- på datorn, som annonserades till 3.790:- på förstasidan! Rena bondfångeriet! Titta själv på Dells sajt!
 
Olle skrev:
Finns det bärbara datorer i andra material än plast?

Olle

Javisst.. Acers senaste ferrari-modell är i kolfiber, sen har vi ju Mac som använder aluminium.. (även dell har någon modell i alu, om jag inte missminner mig). Problemet med acern är väl att den kostar från 24000:- eller nåt.. ;)
 
Dells kvalité

Kör en Dell inspiron 5100 2,4ghz 40gb sen ett par år och har väl blandade känslor,köpte som den trygghetsnarkoman jag är 3 års påplatsen nästa dag service och det har fungerat sisådär..några gånnger har de dykt upp som avtalat men ibland så vill telefonsupporten som inte alltid håller världsklass återkomma efter att ha konsulterat nån som är på en lite högre nivå en :har du uppdaterat till senaste bios,installerat om programmvaran,startat om datorn......och då hinner klockan bli efter det magiska klockslag på eftermiddagen som gör att det blir en dags väntan till och är det då helg fredag man ringer så är tisdag "nästa arbetsdag"Mitt största problem är att Dell vägrar fixa ett irriterande störningsljud som de switchade nätdelarna/laddaren genererar och som trots att det är proffsljudutrustning (>100.000skr) och kablage i andra änden inte går att få bort! Deras attityd är att ansvaret tar slut i och med att det fungerar i hörlursuttaget..Vilket är en trist inställning för de användare som liksom jag är Discjockeys detta har givit dell plats på svarta listan m.m. det är dock inte jag som placerat dem där utan kollegor med samma problem.4-5 servicetillfällen på c:a 2 år men den går hela dagarna och (halva nätterna ibland)
Annars är jag väl nöjd men nästa blir en powerbook
de dryga 30 en sån kostar får vägas mot all tid det tar att hålla brandväggar antivirus m.m. uppdaterat!!
 
Jag har själv använd Dell Inspirion 8600 och Precision M60.

Angående plastigheten så håller jag med. De känns plastiga och byggkvalitén är inte den bästa. Dock tycker jag de har bättre priser än de flesta.

Sedan så vill jag rekommendera WUXGA skärmen istället för WSXGA. WUXGA har högre upplösning (1920x1200) och enligt mig en bra färgåtergivning. Dessutom så skall den klydda mindre än WSXGAn som många har bytt vad jag har läst på diverse forum. Den kan självklart ha blivit bättre och problemfri de senaste året.

Angående Acerns så visst är den snygg, men du ska väl inte titta på en dator? Varför betala extra för något som inte gör att du jobbar effektivare eller snabbare? Dessutom så har jag hört att de har ganska mycket problem med den.

Mitt stora tips är att om du ska köpa en bärbar så surfa ut på hårdvaru-forum och liknande och läs all fakta och åsikter du kommer över innan du köper dig. En laptop är en dyr sak och du vill väl inte slänga bort pengarna i onödan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.