Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännviddsförlängningen

Produkter
(logga in för att koppla)

maag3377

Medlem
Hej

Är det någon som vet om det är väldigt svårt tekniskt att göra CCDer som motsvarar småbildsformatet. De flesta nya digitala systemkameror använder sig av ett mindre format vilket gör att gammal optik för många tusen kronor ej går att använda vid köp av en sådan. Eller i alla fall att optiken får en ofta oönskad förlängd brännvidd.

Är detta bara ett "trick" av tillverkarna att få oss att byta ut all optik vid köp av digital systemkamera eller är det tekniskt sätt alldeles för dyrt att göra CCDer i småbildsformat?

/Magnus
 
Finns ett antal trådar om detta, men som jag har förstått saken så är det tillverkningskostnaden som är problemet. När kiselplattorna tillverkas är andelen som kasseras oerhört hög (finns nåt fint ord för det här...) och den andelen ökar kraftigt ju större sensorerna blir. Finns flera här på forumet som har mycket bättre kunskap än jag om detta, men börja med att söka runt lite i gamla trådar så hittar du en hel del matnyttigt.

//David
 
Som sagt, det finns ett OTAL trådar om det i forumet. Senaste veckan har jag och flera andra skrivet en rad inlägg i just den debatten. Tror det borde stå en del i tråden om att använda LCD som sökare på DSLR som varit uppe senast igår.
 
maag3377 skrev:
Är detta bara ett "trick" av tillverkarna att få oss att byta ut all optik vid köp av digital systemkamera
Det där förstår jag inte, "byta ut alla optik"..det enda man behöver göra är att kompletera med ett objektiv som ger mer vidvinkel, inget mer.
 
D76 skrev:
Finns ett antal trådar om detta, men som jag har förstått saken så är det tillverkningskostnaden som är problemet. När kiselplattorna tillverkas är andelen som kasseras oerhört hög (finns nåt fint ord för det här...) och den andelen ökar kraftigt ju större sensorerna blir. Finns flera här på forumet som har mycket bättre kunskap än jag om detta, men börja med att söka runt lite i gamla trådar så hittar du en hel del matnyttigt.

//David

Det fina ordet är "Yield" (kan översättas med "utbyte") :)

Stora sensorer har för det mesta ett lägre utbyte på grund av att de innehåller fler komponenter. Vid tillverkningen av t.ex TFT-skärmar till datorer så finns det strikta krav på hur många 'döda' pixlar det får lov att vara på en skärm (ligger vanligtvis mellan 0 och 5). Detta påverkar också priset för skärmen. Om det utlovas 0 döda pixlar kommer sannolikt skärmen också att vara betydligt dyrare i.o.m att fabrikens utbyte av dessa är lägre än t.ex skärmar med 1-5 döda pixlar. Döda pixlar är kanske smått accepterat på en datorskärm men i en digitalkamera-sensor hade det ju medfört att varje bild skulle innehålla ett "fel" och det tror jag inte hade varit särskilt populärt.
 
Det är ju inte så enkelt, några enstaka pixlar går ju att interpolera bort i mjukvara, men på dom största sensorerna så får du inte ut så många av varje skiva, och varje deffekt i skivan ökar priset rätt markant.

Jag kollade lite snabbt, från en normal 200mm skiva får du bara ut 24 fullformatssensorer om du har en 100% "yield". Det är rätt lite jämfört med APS storleken som ger typ 75 stycken. Och då går vi ju bara in på rena deffekter i kiselskivan och antalet, inte komplexiteten av den ökade mängden pixlar, etc.
 
En annan aspekt

Tack för dessa svar. En annan fråga jag tänkte på är följande:

Om jag använder mig av ett 50mm objektiv på en (digital)kamera som ger mig 1.6 i brännviddsförlängning så blir den reella brännvidden 80mm. Kommer något annat förutom detta att påverkas?

Tex:

(1) Är en kvalitetsmässigt bra optik för småbild automatiskt en kvalitetsmässigt bra optik när den förlängts 1.6 gånger.

(2) Kommer min 50mm optik efter förlängning till 80mm uppföra sig som ett 80mm objektiv för småbild (tex kommer skärpedjupet vid olika bländare att motsvara ett 80mm småbildsobjektiv)?

/Magnus
 
Re: En annan aspekt

maag3377 skrev:
(1) Är en kvalitetsmässigt bra optik för småbild automatiskt en kvalitetsmässigt bra optik när den förlängts 1.6 gånger.
Kortversion: Ja.
Längre version: Det beror på. Det är andra egenskaper som är viktiga på digitalaren. Det är t ex viktigare med hög kontrast vid mellanhöga linjefrekvenser på digitalaren än att objektiven är superhögupplösande, eftersom digitalaren ändå inte kan ta tillvara all upplösning.

Digitalkameran förminskar problemen med ljusbortfall i kanterna men kan i gengäld förstora problem med kromatiska avvikelser.
maag3377 skrev:
(2) Kommer min 50mm optik efter förlängning till 80mm uppföra sig som ett 80mm objektiv för småbild (tex kommer skärpedjupet vid olika bländare att motsvara ett 80mm småbildsobjektiv)?
Nej, det är fortfarande ett 50 mm-objektiv. Bilden beskärs bara.
 
Ock hur ändras perspektivet?

Mycket klurigheter detta med "crop factor"
Jag tror jag har grepp på hur hur jag kommer uppleva breänviddförstoringen, skakningoskärpan ovs, med min nya D7D (förhoppningsvis min nya).
Men någon som altid spökat lite är perspektivet. Och nu med en crop factor att ta hänsyn till blir det kortslutning i huvudet.
Någon med en bra förklaring om hur jag skall tänka vid Foto/Kopiering?
 
Perspektivet ändras inte. Det finns bara ett sätt att förändra perspektivet och det är att förflytta sig.

Det enda som förändras är utsnittet. Det är precis samma sak som att ta en filmbit och klippa ut en ruta från mitten av den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.