ANNONS
Annons

Brännvidd på crop-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

pappawagner

Medlem
Hej forum-medlemmar.

En egentligen bus-enkel fråga och jag vill mest kolla om jag tänker "rätt"?

Har en 450D med två EF-S objektiv och två EF dito.
Så till frågan: Det är väl bara på EF-objektiven som jag ska multiplicera brännvidden med 1,6
på grund av crop-faktorn?

Hej & handslag //Jan

Den enda gången du ska bry dig om faktorer är när du jämför kameror med andra storlekar än din egen.

/Stefan

Alla stavfel beror inte mig utan på Tapatalk.

Den enda gången du ska bry dig om faktorer är när du jämför kameror med andra storlekar än din egen.

/Stefan

Visst det vet jag och planerar inte att byta hus (än) men kanske att köpa en del /något nytt objektiv.

Vill mest veta att mitt EF 50/1,8 motsvarar ett EF-S 85 och mitt
EF 100/2,8 Makro motsvara ett kort teleobjektiv på 160mm så
att jag kompletterar "rätt"

// Jan

Och för att verkligen besvara din fråga:

Nej, om det är ett EF eller EF-S objektiv spelar ingen roll. Ett EF-S 17-55 ger precis samma bildvinkel som ett EF 17-55 även på en cropkamera.

Du ska multiplicera brännvidden med 1,6 oavsett om det är ett EF eller EF-S objektiv.

EF och EF-S har med fattningen att göra. Brännvidden anges alltid relativt småbildformat/fullformat oavsett cropfactor på kameran.

Allt du sätter på din kamera motsvarar identiskt utsnitt med ett objektiv på en FF som multiplicerats med 1.6
Dvs för att så likvärdig bild med ditt 50 mm så måste jag använda 85 mm på min 5D

/Stefan

Och om du har någon av de vanliga Canon APS-C kamerorna så ska du multiplicera med 1.6 om du vill jämföra med en FF kamera.

Så ett 50mm objektiv på en cropkamera ger samma bildvinkel som ett 80mm objektiv skulle ge på en 1DX, 5D..6D

Hej forum-medlemmar.

En egentligen bus-enkel fråga och jag vill mest kolla om jag tänker "rätt"?

Har en 450D med två EF-S objektiv och två EF dito.
Så till frågan: Det är väl bara på EF-objektiven som jag ska multiplicera brännvidden med 1,6
på grund av crop-faktorn?

Hej & handslag //Jan
Brännvidd är alltid brännvidd:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brännvidd

Skillnaden mellan EF och EF-S är att ett EF-objektiv tecknar större bildcirkel än vad din sensor kan utnyttja. Ett EF-S gör det inte och därför blir de billigare att tillverka.

Tack allihop för uttömmande svar.
Jag hade med andra ord fel i min tanke, bra att man ännu är ung nog att lära sig nytt ;-)

Ha en bra dag allihop //Jan

Men så här har det ju alltid varit tvärsnittet på filmytan eller sensorn är dess normalvidd, eller? I så fall kan man slänga crop-uttrycket om man inte gillar att jämföras med FF.

Bara en tanke, om EF-S objektiv INTE kan användas på fullformat, varför kallas de då 17-55 EFS, borde de inte ha egen brännvid på vad blir det 28-90mm? För det är ju inte 17-55 egentligen.

Bara en tanke, om EF-S objektiv INTE kan användas på fullformat, varför kallas de då 17-55 EFS, borde de inte ha egen brännvid på vad blir det 28-90mm? För det är ju inte 17-55 egentligen.

Ett objektiv har alltid samma brännvidd oavsett vilken kamera det sitter på. Dvs en zoom på 17 - 55 mm är 17 - 55 mm oavsett om det sitter på en FF-kamera, en APS-C-kamera eller på en mobilkamera (om det nu går att få fast det;-).
Anders W

Hm, jag vet att det är samma brännvidd om det används på crop kamera, en 17-40 på fullformat och crop är inte samma. Men varför används EFS objektiv med betäckning 17-55, när de INTE är 17-55 egentligen....annan sak är om de kunde användas på fullformat.

Brännvidd är brännvidd, oavsett sensorns storlek. Om man hade döpt om EF-S objektivens brännvidder till vad de motsvarar i fullformat vad hade då hänt med benämningen på FF gluggar om de användes för crop. T ex skulle EF 17-40/4 L USM ha två namn då de kan användas på både FF och crop?

hehe ja det är det som är lite galet egentligen, de är ju två mått i verkliga livet. Man räknar om hela tiden. 17 är inte 17, utan något annat. Där blir det galet. Man frågar hur de tog bilden.....och då svarar de flesta med crop på 70mm....men det är ju inte 70mm utan ca130mm i verklig mått. Det är lite flummigt egentligen.

Hm, jag vet att det är samma brännvidd om det används på crop kamera, en 17-40 på fullformat och crop är inte samma. Men varför används EFS objektiv med betäckning 17-55, när de INTE är 17-55 egentligen....annan sak är om de kunde användas på fullformat.

Du läser men förstår inte vad du läst.
Som alla påpekar så är 17mm på APS-C sensor 17mm på FF även om det är samma objektiv.

Ta en ficklampa och lys ner mot golvet. Det blir en rund cirkel. Detta är objektivets projektion av bilden. Ta sedan och klipp ut en bit papper så den ryms i ljuset. Detta är sensorn på FF. Klipp denna pappersbit så den blir 1.6 ggr mindre. Detta är din APS-C sensor.
Det är därför du får ett annat utsnitt!

/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk

hehe ja det är det som är lite galet egentligen, de är ju två mått i verkliga livet. Man räknar om hela tiden. 17 är inte 17, utan något annat. Där blir det galet. Man frågar hur de tog bilden.....och då svarar de flesta med crop på 70mm....men det är ju inte 70mm utan ca130mm i verklig mått. Det är lite flummigt egentligen.
Det är inte alls flummigt. Brännvidd är ett mått som beskriver objektivets optiska egenskaper och mäts i mm. Det är vad det är oavsett kamerasensorns storlek eller om kameran ens sitter påskruvat på kamerahuset eller inte. Ett 70 mm objektiv kan aldrig vara något annat än 70 mm. Jämför t ex med dina glasögon som också har en brännvidd, oftast uttryckt i ett antal dioptrier.
Anders W

Ja men 70mm gånger 1.6 är inte 70mm?

Nej sist jag kollade är 70*1.6 = 112 mm
Det är denna siffra (brännvidd) du ska ha på FF om du vill ha samma utsnitt.
Men fakta kvarstår att 70mm på FF är 70mm på APS-C. Som ovanstående skribent skriver så är det objektivets egenskaper som är 70mm, inte sensorn!

/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar