matti
Aktiv medlem
Inte mycket lika - Exakt lika!
Det handlade ju om D800 med inställd crop 1,5.
Just ja...rätt där! Vet inte varför jag blandade in D7000...kanske för att få jämförelse med en 'ren' DX-kamera
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte mycket lika - Exakt lika!
Det handlade ju om D800 med inställd crop 1,5.
Inte ett dugg! Vad är den vettiga anledningen till att ex. 100% av marknadens kompaktkameror och många telefoner, videokameror etc. har brännvidsomfånget stämplat runt frontlinsen?
Det är 100% värdelös information om man inte har tillgång till sensorns storlek och en miniräknare.
Ska man googla fram uppgifter om sensorstorleken eller hur är det tänkt?? Uppgifterna står ju sällan på kamerorna....
EF-S optik etc. skulle förstås från början haft omräknad brännvidd som angivits. Nu är det helt kört att ändra på det.
Vad gäller mellanformat etc. finns knappast behov att ändra på någonting.
...
-"Jag har ett 600mm F2.8 på min µFT-kamera...!"
Nej det har du inte. Antingen har du ett 300mmF2.8 vilket är vad objektivet i verkligheten är, ELLER så har du ett ekvivalent 600mm F5.6 som fyrdubblar ditt ISO-tal.
...
Nu tappade du bort mig, så du får gärna förklara/förtydliga vad du men med som fyrdubblar ditt ISO-tal
Det du skriver skulle ju kunna tolkas som att du med ett och samma objektiv, samma slutartid och bländare.
Skulle behöva använda olika ISO beroende på om du använder APS-C eller "FF".
Så är det ju inte, och jag tror inte heller att det är vad du menar.
(Annars så skulle jag ha fått väldigt olika exponeringar på mina bilder, beroende på vilket hus jag sätter mitt objektiv på, i ett och samma ljus. Och så är ju inte alls fallet).
Misstänker att det är bruset du syftar på!?
I så fall så är vi överens på samtliga punkter.