Annons

Bouncer i olika färger??

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Att man bhöver en bouncer är ju inte så svårt att förstå,, men varför olika färger? JAg tycker inte att man någonsin ser någon som har gul, eller blå, eller annan färg. Varför inte??

Att man bhöver en bouncer är ju inte så svårt att förstå,, men varför olika färger? JAg tycker inte att man någonsin ser någon som har gul, eller blå, eller annan färg. Varför inte??

Vill man ha samma färg på blixtljuset som på det befintliga ljuset så får man ju anpassa färgtemperaturen på det ena eller det andra och då är det ju oftast enklare på blixten. Har man befintligt glödljus och brassar på med blixt kommer de områden som träffas av blixten att få en mycket kallare ton.
Sen kan man ju skita i att kompensera, såklart. Sen kan man ju använda det för rena effekter, såklart.
Sen använder man ju inte alltid boucer utan man kan även sätta ett gelfilter framför blixten. Dessa går såklart att kombinera med en vit bouncer, om man vill (även om effekten blir något lägre).

Vitbalansen påverkar alla färger, inte bara blixtljuset eller det ambienta ljuset. För att få homgent ljus bör det justeras innan man tar bilden.

Man kan ju även lägga en färgad plastfilm innanför bouncern antar jag. Då ser bouncern ut som vanligt (mjölkvit) men ljuset färgas.

På vilket sätt behöver man en bouncer?? Frågan är seriös, jag har mycket svårt att förstå varför man behöver en bouncer! (Jag antar att du syftar på "omnibounce")

Jodå, jag har testat omnibounce. Och jag har kommit fram till att den är fullkomligt värdelös. Den ger, enligt mig, fulare skuggor än utan. Dessutom slösar den på blixteffekt.

På vilket sätt behöver man en bouncer??

När man vill efterlikna ett fritt blixtrör, exempelvis SB-800 i tillbehör avsedda för studioblixtar. Men ja, plastbit på blixt på kamera har jag inte sett några bra exempel på.
För att kommentera originalfrågan så har jag inte sett några färgade som varit för korrigering, bara effekt. Billigare och betydligt mer användbart med en bunt vanliga färgfilter.

Jodå, jag har testat omnibounce. Och jag har kommit fram till att den är fullkomligt värdelös. Den ger, enligt mig, fulare skuggor än utan. Dessutom slösar den på blixteffekt.

Om man är relativt nära sitt motiv så funkar det "sådär" att studsa i taket. Resultatet blir lite som när man ska vara "läskig" och sätter en ficklampa under ansiktet, fast ljuset kommer uppifrån istället. Då tycker jag att en omnibounce ger bra/bättre resultat. Jag har dock skurit hål i "toppen" så att blixtljuset går obehindrat upp i taket och bara lite kastas framåt. Då försvinner mindre blixteffekt och man får en, tycker jag, bättre balans på studsat/direkt ljus.

Om man är relativt nära sitt motiv så funkar det "sådär" att studsa i taket. Resultatet blir lite som när man ska vara "läskig" och sätter en ficklampa under ansiktet, fast ljuset kommer uppifrån istället. Då tycker jag att en omnibounce ger bra/bättre resultat. Jag har dock skurit hål i "toppen" så att blixtljuset går obehindrat upp i taket och bara lite kastas framåt. Då försvinner mindre blixteffekt och man får en, tycker jag, bättre balans på studsat/direkt ljus.
Ungefär samma resultat som man får om man drar ut den lilla vita skivan på de blixtar som råkar ha en sådan?

Ja, fast jag kör med billigare saker även om plastfilmen kommer från Rosco eller Lee. Finns lite olika "strobist kit" med olika fastsättningar, jag har kardborreband runt blixthuvudet och mindre kardborrebitar i ändarna på plastfilmen. Kardborrebandet tar jag bort om jag ska klämma fast plastfilmen med en bouncer. Inte så lyxigt, men funkar bra för mina behov.

Ungefär samma resultat som man får om man drar ut den lilla vita skivan på de blixtar som råkar ha en sådan?

Ja, det bör ge ett liknande resultat (bortsett att omnimouncern även ser till att en del ljus studsar på väggarna i rummet och/eller på andra föremål som är närmare). Jag har inte gjort några direkta jämförelser dock. Jag tycker att vidvinkeldiffusorn på min SB-600 känns rätt bräcklig och vill inte ha den i detta "mellanläge" så därför använder jag en moddad omnibounce istället. Annars skulle nog den åxå ge ett liknande resultat, även om den inte är vit och därför kanske skulle skicka mindre ljus framåt.
Finns ju andra varianter åxå, som att sätta fast en pappskiva med tejp eller gummiband osv, men det är inte lika smidiga lösningar.

I boken Hot Shoe Diaries finns många bra exempel på hur man kan laborera med blixtljuset (ljusets temperatur) och vitbalansinställningen på kameran för att antingen få blixtens ljus att samstämma med bakgrundsljuset, eller tvärtom justera blixtljusets temperatur för det ska skilja sig mot bakgrundens. Det går att variera detta på många sätt för olika effekter.

Tycker själv att det är bättre med små plastremsor (gelfilter), i olika färg och "styrka", som man kan fästa på blixten med gummiband eller klämma fast med omnibouncern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar