Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bok för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

westsport

Ny medlem
Jag undrar om någon har några bra förslag på
böcker som tar upp grundläggande fototeknik,
hur man bygger upp bilder, att tänka på etc.
Gärna med inriktning på natur, men även allmänt.

Mvh Johan;)
 
Kanske kan "Fotokomposition" av Ulf Sjöstedt vara något? Den behandlar komposition rent allmänt, inte inriktat på natur speciellt. Däremot tar den inte upp teknik så mycket.
 
Jag har två böcker av John Hedgecoe. De är ganska inspererande och tar upp lite av mycket. Inte allt för djuplodande utan lättlästa med mycket bilder.

Dessa köpte jag när jag var nybörjare men tycker att de kan vara rätt okej fortfarande. Även om jag idag gärna läser lite mer teknikinriktade böcker/artiklar.

Stora Fotoboken tror jag den ena boken heter.

Återkommer om det

Mvh
Maverick
 
Jag rekommenderar varmt de engelska foto tidningarna. Främst Outdoor Photography och Practical Photography. Det finns en ganska ny tidnig som heter Photography Monthly. Förutom nybörjartips så har dom alltid aktuella tester på utrustning och läsarnas frågor m.m.

Så om du behärskar engelska och är villig att betala närmare 80 spänn för en blaska så tycker jag att det är den absolut bästa informations och tips källan. Jag läser dom om och om igen och hittar alltid nya intressanta ideer och tycker att det är väl investerade pengar just därför.

Dom svenska blaskorna som kostar nästan lika mycket kommer inte i närheten avseende kvalitet på bilder och pedagogik.

Ha ett riktigt gott 2K2!
 
Apropå böcker om naturfoto:
Jag är oerhört förtjust i John Shaws böcker, se följande länk:
http://www.johnshawphoto.com/frame_page.htm

Böckerna är pedagogiska och lättbegripliga och bildmaterialet är högklassigt. Rekommenderas både som läroböcker och som inspirationskällor!

(Den senaste boken "Nature Photography Field Guide" har jag inte läst, men jag utgår från att den är lika bra som de övriga...)

Mvh/Acke:)
 
Äger en bok av John Hedgecoe "Fotografera! Den kompletta handboken". Den tar på ett bra sätt upp de mest grundläggande teknikerna och man får också tips på en bilds uppbyggnad inom bla kategorierna människor, landskap och natur! Dessutom får man tips om extrautrustning så som tex filter och blixtar. Man får en lättare beskrivning hur man bla bygger upp sin egna hemateljé!
Jag har haft den nerpackad i en flyttlåda de senaste 5 åren, men har i dagarna, av en slump, packat upp den igen. Så jag håller som bäst på att gå igenom den igen, för att se om jag kan få några nya idéer!
Mitt betyg: 4 blixtar ****
:D
 
Instämmer i vad Mats Barrefors säger om Practical Photography och Outdoor Photography. Jag köper vartenda nummer av båda! OBS! Den senare kan lätt förväxlas med den amerikanska Outdoor Photographer, den brittiska varianten är klart bättre!

Håller också med Maverick om att John Hedgecoes böcker kan vara bra för nybörjare.
 
Bra bok!!

En bok som jag har nytta av (Är fortfarande i nybörjar lägret själv) är Canons bok för systemkameror. Finns att köpa genom canon.se 's hemsida och kostar en hundring!!
/
Mvh Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.