Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixttips

Produkter
(logga in för att koppla)

Wibbe

Medlem
Hejsan alla och God Jul på Er.

Har precis inhandlat en extern blixt (Canon 430 EX) till min Canon 10D.
Vill gärna ha tips hur man får bra bilder i olika situationer.

/Mats

Är du inne och har vettig takhöjd försök att vikla blixten 45 grader uppåt, då får du ett större ljus och det brukar bli snyggt.

God jul

Det finns bara ett sätt att fixa deta på: Testa, testa igen och så testar du lite till. Sen finns det både böcker och hemsidar som handlar om ljussättning. SÖK! Och du skall finna. Och däremellan passar du på att ha en God Jul!

dude skrev:
Är du inne och har vettig takhöjd försök att vikla blixten 45 grader uppåt, då får du ett större ljus och det brukar bli snyggt.

God jul

Det beror ju lite på hur nära objektet är från kameran. Tex tar du porträtt på någon som står 1m ifrån dig så funkar det nog bättre med 90 graders vinkel eller 75.

Där ser du skillnaden när man fotar poträtt. Den här bilden är tagen i ett rum med vitt tak och normal takhöjd.

Jag föredrar att köra på det sista sättet vid såna här porträtt.

Rakt på blir det platt ljus och tråkiga skuggor.

Bara upp i taket så blir det mörkt vid ögonen.

Med ett vitt ihopvikt papper och ett gummiband blir det mycket trevligare ljus.

Blixten är en 430ex.

God jul!

Snyggt illustrerat Andreas, visar verkligen hur fel det blir med blixt rakt på och hur bra det blir när man utnyttjar väggar eller tak att studsa på.

andreasc89 skrev:
Där ser du skillnaden när man fotar poträtt. Den här bilden är tagen i ett rum med vitt tak och normal takhöjd.

Blixten är en 430ex.

God jul!

Men med reflektorn så får du ju en ful skugga av näsan, tycker att det ser bättre ut utan reflektor och bara i taket.

Det gamla tricket att hålla handen bakom blixten med två fingrar uppstickande bakom på samma sätt som pappret satt ger ungefär samma effekt, kanske något mjukare.

andreasc89 skrev:

Blixten är en 430ex.

God jul!

Bra exempel, tack för det, suger i mej vad jag hittar om blixtfoto då jag ska införskaffa en externblixt./Kenneth

Guldgruvan är ju www.strobist.com Hur mycket info och exempel som helst om att använda en eller flera kamerablixtar.

Exemplet här är två kamerablixtar, vid sidan om.

Bilagor

• tele_sitta_pp_400.jpg
    tele_sitta_pp_400.jpg
    71.2 KB · Visningar: 99
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar