Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Ibland när jag fotar med blixt blir bilden överexponerad och jag förstår inte varför. Blixten är inställd på automatikt läge och jag använder av, tv och m på kameran. Säg att man fotar på en fest, kör iso800, av 2.8 och får överexponerade bilder, var startar ni felsökningen?

Blixten har också en exponeringskompensation. Kolla så att blixten inte är inställd på typ +1 1/3 EV eller så.

Hej Peter!

Nej, blixten är inte inställd på att överexponera. Det händer tvärtom ofta att den är inställd på att underexponera. Och ändå blir bilderna ibland överexponerade. Jag misstänker att det finns lägen då blixtmätningen inte riktigt fungerar. Någonstans läste jag om någon som hade samma problem när han fotade från mycket kort avstånd.

johnniedunberg skrev:
Nej, blixten är inte inställd på att överexponera. Det händer tvärtom ofta att den är inställd på att underexponera. Och ändå blir bilderna ibland överexponerade.

Förutom att du har högt ISO-värde, onödigt högt i mitt tycke, så funderar jag på om din inställning till underexponering är riktig.
All nödvändig fakta framgår ju inte av dina inlägg, men det kan inte ha varit så att du istället för en inställning som ger underexponering gjort en inställning som säger att blixt och kamera ska kompensera för underexponering?

Hej Kenneth!

Jag ska undersöka om det kan vara så att det är fel inställning.

Menar du att ISO800 alltid är för hög ISO vid blixtfoto?

Gäller det extern blixt eller inbyggd?
Det finns ju även en "närmsta gräns" för vad blixtautomatiken klarar. Med ISO800 och 2,8 flyttar du den gränsen längre bort från kameran. Ditt motiv är kanske helt enkelt för nära?

js1 skrev:
Gäller det extern blixt eller inbyggd?
Det finns ju även en "närmsta gräns" för vad blixtautomatiken klarar. Med ISO800 och 2,8 flyttar du den gränsen längre bort från kameran. Ditt motiv är kanske helt enkelt för nära?

Intressant! Det visste jag inte. Kan du förklara mer?

Det gäller en extern blixt, Sigma EF-500 DG Super.

Din blixt är ju rätt kraftig med ledtal 50.
Väljer du samtidigt ISO800 och f2,8 är ju kameran känslig för ljus. Är du då väldigt nära ditt motiv på en fest, 1meter kanske, behöver din blixt bara pytsa ut en liten mängd ljus.
Elektroniken kanske inte klarar att reglera ner blixtstyrkan så lågt.
Det borde finnas lite avståndstabeller i manualen till blixten som anger min resp max avstånd vid olika iso:n, bländartal osv.
Du kan väl även ställa ner effekten på blixten till 1/2 1/4 ner till 1/16 (tror jag).

Jag har tex en blixt där man vid iso100 och f11 anger arbetsområdet 0,7-3,2m och vid f2,8 blir arbetsområdet 1,5-13m

johnniedunberg skrev:
Tack för den förklaringen! Ska kika i manualen.

mvh

J
Vänj dig vid att slå blixten i taket eller mot en vägg så ofta som möjligt. Då spelar det nästan ingen roll hur nära motivet du är. Högre än 400 iso har jag svårt att förstå varför man skulle behöva för normal fotografering och bl 2,8 är väl knappast bländaren nummer ett för vanlig mingelfotografering.

paul innergård skrev:
Vänj dig vid att slå blixten i taket eller mot en vägg så ofta som möjligt. Då spelar det nästan ingen roll hur nära motivet du är. Högre än 400 iso har jag svårt att förstå varför man skulle behöva för normal fotografering och bl 2,8 är väl knappast bländaren nummer ett för vanlig mingelfotografering.

Nej, jag har precis fått upp ögonen för det där med ISOt vid mingelfoto. Jag har hittlls nästan uteslutande kört med 800-1600 och 2.8 men har läst att mycket lägre ISO och större bländare ska fungera bättre.

Om jag nu ställer in bländare 5.6, en halv sekund och iso 200 och märker att bilden blir suddig i förgrunden, ska jag då minska slutartiden så att inte de befintliga ljuset hindrar blixten från att frysa röresen?

johnniedunberg skrev:
Nej, jag har precis fått upp ögonen för det där med ISOt vid mingelfoto. Jag har hittlls nästan uteslutande kört med 800-1600 och 2.8 men har läst att mycket lägre ISO och större bländare ska fungera bättre.

Om jag nu ställer in bländare 5.6, en halv sekund och iso 200 och märker att bilden blir suddig i förgrunden, ska jag då minska slutartiden så att inte de befintliga ljuset hindrar blixten från att frysa röresen?
Ja det skall du göra. men att slå blixten i tak eller vägg har inte enbart att göra med att minska antalet överexponerade bilder. Jag gör det för att inte underexponera bakgrunden och ge motivem en jämnare belysning. Jag skulle nog hävda att i alla lägen när det är möjligt med indirekt blixt så bör du utnyttja den möjligheten. Du blir garanterat mer nöjd med bilderna. Du slipper röda ögon och blixt i pannan på folk.

Ok. Kvällens utgångsinställningar blir bouncer, riktad i taket, 50:an på 5,6 och 0,5 sek samt iso 200. Hoppas få mycket färre oskarpa bilder med det större skärpedjupet och förhoppningsvis inte lika många överexponerade bilder.

johnniedunberg skrev:
Ok. Kvällens utgångsinställningar blir bouncer, riktad i taket, 50:an på 5,6 och 0,5 sek samt iso 200. Hoppas få mycket färre oskarpa bilder med det större skärpedjupet och förhoppningsvis inte lika många överexponerade bilder.
Varför just 0,5 sekunder. sätt kameran på tidsautomatik så fixar blixten resten, och bl 5,6-8 skulle jag rekomendera. Om du vill få lite mer rörelse i bilden så ställ kameran på synk andra ridån och blända upp en aning för att inte få alltför långa tider, alternativt dra upp iso.

paul innergård skrev:
Varför just 0,5 sekunder. sätt kameran på tidsautomatik så fixar blixten resten, och bl 5,6-8 skulle jag rekomendera. Om du vill få lite mer rörelse i bilden så ställ kameran på synk andra ridån och blända upp en aning för att inte få alltför långa tider, alternativt dra upp iso.

Ska testa med tidsautomatik också.

Rörelsen har väl ändå inte med synk på andra ridån att göra? Det påverkar ju bara i vilken riktning ljuset ser ut att röra sig. Lång slutartid borde räckar för att få kunna snurra kameran. (Jag har ett otal bilder av den typen tagna med synk på främre ridån.)

johnniedunberg skrev:
Ska testa med tidsautomatik också.

Rörelsen har väl ändå inte med synk på andra ridån att göra? Det påverkar ju bara i vilken riktning ljuset ser ut att röra sig. Lång slutartid borde räckar för att få kunna snurra kameran. (Jag har ett otal bilder av den typen tagna med synk på främre ridån.)
Stämmer precis som du säger. men jag tror att med synk på andra ridån så fryser du rörelsen när slutaren slår igen och vi vanlig slow synk tvärtom. Själv så har jag helt enkelt vant mig vid synk på andra ridån, därför föreslog jag det.

johnniedunberg skrev:
Intressant! Det visste jag inte. Kan du förklara mer?

Det gäller en extern blixt, Sigma EF-500 DG Super.

Min Sigmablixt till Nikon överexponerade kraftigt...

jag löste det med att köpa en Nikon SB-800.

Din lösning kan kanske vara att köpa en Canonblixt?

paul innergård skrev:
Stämmer precis som du säger. men jag tror att med synk på andra ridån så fryser du rörelsen när slutaren slår igen och vi vanlig slow synk tvärtom. Själv så har jag helt enkelt vant mig vid synk på andra ridån, därför föreslog jag det.

Då är jag med dig igen.

Dajo skrev:
Min Sigmablixt till Nikon överexponerade kraftigt...

jag löste det med att köpa en Nikon SB-800.

Din lösning kan kanske vara att köpa en Canonblixt?
Alla detaljister som jag pratat med hävdar att kompabiliteten rent generellt är betydligt sämre med pirattillverkare, speciellt vad gäller blixtar. Fler garantiärenden med piratblixtar. Visst är ex en Sigmablixt förmodligen bra, men jag skulle inte chansa. Skillnaden i pris jämfört med en 430 EX är inte stor och det är en väldigt bra och välbyggd blixt. Kanske inte lika stark som Sigmas värsting, men det är fortfarande en stark blixt. Som Nikonägare är jag priviligerad med bra priser, även på värstingen SB 800, ser därför ingen anledning att gå på någon andrahandstillverkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar