Annons

Blixten överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)
johnniedunberg skrev:
Ok. Kvällens utgångsinställningar blir bouncer, riktad i taket, 50:an på 5,6 och 0,5 sek samt iso 200. Hoppas få mycket färre oskarpa bilder med det större skärpedjupet och förhoppningsvis inte lika många överexponerade bilder.

Jag menar så här:

Ska du köra indirekt blixt blir blixtljuset mer som en allmän belysning som i huvudsak belyser hela motivet. Då kör man typ 1/60s och f5,6. I ett vanligt vardagsrum ger det ett mjukt bra ljus som belyser huvudmotiv, bakgrund osv.

Kör man slowsynk kör jag alltid blixten rakt på. Då utgör det befintliga ljuset huvudbelysningen men eftersom det i regel är mörkt landar tiderna kanske på 1s vilket onekligen ger rörelseoskärpa. Då används blixtljuset för att "frysa" rörelsen och skapa skärpa på huvudmotivet. För att inte blixten ska dominera alldeles brukar jag ställa ner den lite kanske
-0,7ev på blixtkompen.
Den här bilden tex där flickan är skarp är tagen med 1s slutartid iso200 men blixten ger skärpa på huvudmotivet. (Sen gillar jag om effekten av att man rör kameran under exponeringen för att skapa lite mer liv i bilden)

Bilagor

• skiathos33small.jpg
    skiathos33small.jpg
    58.8 KB · Visningar: 161
Jag hänger inte riktigt med på varför direkt och indirekt blixt skulle höra ihop med att blixten är huvudsaklig ljuskälla eller bara fyllnadsblixt. Eller missar jag något i ditt inlägg?

johnniedunberg skrev:
Jag hänger inte riktigt med på varför direkt och indirekt blixt skulle höra ihop med att blixten är huvudsaklig ljuskälla eller bara fyllnadsblixt. Eller missar jag något i ditt inlägg?
Med synk på andra ridån eller slow så får du hjälp av befintligt ljus att belysa hela scenen, därför är inte indirekt blixt lika viktig. Du får täckning i bakgrunden i alla fall. Du kan dock använda dig av indirekt även när du kör på långsammare tider, det blir bra ändå. Ett tips på fräna bilder är att köra på andra ridån och samtidigt zooma under exponeringen. Det blir inte bra varje gång men ibland får man väldigt häftiga effekter. Tider runt en sekund upp till en halv sekund rekomenderas.

paul innergård skrev:
Med synk på andra ridån eller slow så får du hjälp av befintligt ljus att belysa hela scenen, därför är inte indirekt blixt lika viktig. Du får täckning i bakgrunden i alla fall. Du kan dock använda dig av indirekt även när du kör på långsammare tider, det blir bra ändå. Ett tips på fräna bilder är att köra på andra ridån och samtidigt zooma under exponeringen. Det blir inte bra varje gång men ibland får man väldigt häftiga effekter. Tider runt en sekund upp till en halv sekund rekomenderas.

Näru, nu tror jag att du snurrar till det igen. Synk på andra ridån säger inget om hur mycket av det befintliga ljuset du släpper in. Bländare, slutartid och ISO är de enda faktorerna som påverkar den saken såvitt jag kan förstå. De är dessa du måste ställa in för att kunna zooma eller tex snurra kameran med effekt.

Däremot tror jag att jag förstår resonemanget om direkt/indirekt blixt nu.

Edit: stavfel

Jag bifogar en bild tagen på andra ridån, och med Zoomning under exponering. Slutartiden är på 1/3 sekund, -0,7 kompensation och bländare 5,6. ganska fränt eller hur?

Bilagor

• johans svensexa 225.jpg
    johans svensexa 225.jpg
    99.5 KB · Visningar: 157
johnniedunberg skrev:
Näru, nu tror jag att du snurrar till det igen. Synk på andra ridån säger inget om hur mycket av det befintliga ljuset du släpper in. Bländare, slutartid och ISO är de enda faktorerna som påverkar den saken såvitt jag kan förstå. De är dessa du måste ställa in för att kunna zooma eller tex snurra kameran med effekt.

Däremot tror jag att jag förstår resonemanget om direkt/indirekt blixt nu.

Edit: stavfel
Du har i huvudsak rätt men rent praktiskt fungerar det som jag beskriver. När du ställer in kameran på andra ridån och kör med något av kamerans automatiklägen så slår kameran om till slow synk andra ridån.

Det kan vara Nikon-terminologin som ställer till det lite nu men menar du att du ställer in slowsync? Är inte det bara ett sätt att säga att du har lång slutartid och blixt? I så fall - varför blanda in sync på andra ridån? Nåja, ska inte tjata mer om det men det tycks ibland som om det blir lite begreppsförvirring.

Nä, nu ska jag ut och fota mingel.

Godnatt!

johnniedunberg skrev:
Det kan vara Nikon-terminologin som ställer till det lite nu men menar du att du ställer in slowsync? Är inte det bara ett sätt att säga att du har lång slutartid och blixt? I så fall - varför blanda in sync på andra ridån? Nåja, ska inte tjata mer om det men det tycks ibland som om det blir lite begreppsförvirring.

Nä, nu ska jag ut och fota mingel.

Godnatt!
Nej jag ställer inte in slow synk, utan jag ställer in synk på andra ridån och kameran själv ställer om sig på slow. Om du enbart ställer in slow synk så får du det, men kameran ställer inte in att blixten utlöser på andra ridån.

Synk på första resp andra ridå har störst betydelse när du fotograferar ett rörligt objekt med långsam synk.
Kör du med första ridå kommer föremålets "släpljus" framför föremålet men kör du med andra ridå kommer släpet efter vilket känns mer naturligt. (jmfr fartränderna efter t ex en bil i en tecknad serie)
Tar du på ett stillastående föremål blir skillnaden första/andra ridå marginell.

Första eller andra ridån

Synk på första ridån har fördelen att blixten fångar motivet som det ser ut när man trycker på avtryckaren. Ett leende försvinner fort...

Synk på andra ridån har fördelen att blixten fångar motivet slutet av rörelsen, och det brukar se naturligare ut.

Alltså: Om ansiktsuttrycken är viktiga, väljer jag synk på första ridån. Om frysning av stora rörelser skall se bra ut, väljer jag synk på andra ridån.

johnniedunberg skrev:
Kolla gärna bilderna från igår kväll på www.nattstad.se. Det är alltså bilderna från Nivå, Locatelli och Excet den 16 december. Vore väldigt tacksam för synpunkter och råd.
Jag tittade på bilderna från Nivå och tyckte ljuset var bra på alla utom de som tagits med ordinär synk, där resultatet blev lite platt. Det jag reagerade på var lite bristande variation. Inga bilder på dansgolv eller större ytor, mest på två eller tre personer. Själv sjulle jag ha tagit bilder ute där folk röker, och lite allmänna miljöbilder i komb med personbilderna. Bara mina synpunkter som självklart inte är någon fotografiskt praktika.

paul innergård skrev:
Jag tittade på bilderna från Nivå och tyckte ljuset var bra på alla utom de som tagits med ordinär synk, där resultatet blev lite platt. Det jag reagerade på var lite bristande variation. Inga bilder på dansgolv eller större ytor, mest på två eller tre personer. Själv sjulle jag ha tagit bilder ute där folk röker, och lite allmänna miljöbilder i komb med personbilderna. Bara mina synpunkter som självklart inte är någon fotografiskt praktika.

Tack för synpunkterna. Jag håller med dig både vad gäller ljuset och variationen. Översiktsbilder och kanske även lite detaljbilder hade varit ett lyft.

johnniedunberg skrev:
Kolla gärna bilderna från igår kväll på www.nattstad.se. Det är alltså bilderna från Nivå, Locatelli och Excet den 16 december. Vore väldigt tacksam för synpunkter och råd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar