Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar för modefoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har hobbyfotograferat några år, mest naturbilder. Nu är jag sugen på att testa på studio och mode/modell-bilder. Jag är sugen på att köpa lite blixtar och pröva mig fram. Men jag vet inte alls vilken utrustning jag behöver till en början, vill gärna ha en "ministudio" hemma där jag kan leka lite men även kunna fota ute och jag antar att man använder sig av upplättningsblixtar och relflexskärmar.

Är det någon som är kunnig och kan ge mig lite råd och tips på vilken utrustning jag kan börja med?

Den kamera jag använder mig av just nu Canon 40D.

Att kombinera samma blixtar till både ute och inne bruk kan bli lite "problem". Köper du lite enklare och billigare blixtar för inomhusbruk, så fungerar de inte att ta med ut. Skulle din budget tillåta att satsa på t.ex. 2 st 430 blixtar? Du kan komma ganska långt med dessa och de fungerar om än med lite kompromisser både för inomhus och utomhus bruk.

Lägg några rader om tänkt budget och vad du prioriterar mest?
Tillgängligt utrymme?
Skall budget även innefatta en bakgrund, reflexskärm och kanske stativ till allt?

Jag föreslår att du köper små portablar blixtar, i storlek med 430EX II eller 580EX II istället för stora studioblixtar. Detta gör att du får ett set du kan oftast få med dig hyffsat enkelt, samt att du kan använda blixten på kameran också vid behov. För att få bra ljus behöver du ofta något som sprider ljuset så som t.ex. softbox eller vitt paraply att slå blixten genom.

Har du tillgång till eBay och Paypal så går det att komma undan rätt billigt till en början.
(Finns många varningstecken man måste kolla för att veta att man köper från seriös säljare, finns många guider om detta i forumet och på internet.)

Ett billigt sett från kina kostar ungefär:
* Vitt paraply ~50kr
* Stativ för blixt ~250kr.
* Blixt/paraplyhållare till stativet ~100kr.
* Billig extern manuell blixt utan E-TTL (t.ex. YongNuo YN-560) ~500kr.
* Billig trådlös blixtutlösare ~100kr.

Ett sett: 1000kr (+ca 250kr om tull/moms).
Totalkostnad för två sett med tull/moms: 2500kr.

Vill du få lite bättre ljus, mer avancerade blixtar och bättre styrning av blixtarna så du slipper gå fram till dem varje gång, samt att de kan sitta innuti en softbox rekommenderas följande.
Detaljer från Kina:
* Softbox 60*90 cm ~250kr
* Stativ för blixt ~250kr.
* Blixt/paraplyhållare till stativet ~200kr.
* Trådlös blixtutlösare med styrning för Canons blixtar för att kunna ändra inställnigar på avstånd, t.ex. Pixel King ~1200kr.

Begagnat:
Canon 430EX II ~1600kr beg.

Ett sett: 1900+1600 (+ca 600kr tull/moms)
Totalkostnad för två sett med tull/moms: 8200kr.

Har du inte tillgång till eBay och Paypal så får du lägga på ca 200-300% på prisern för detaljerna från Kina om du tänkt köpa allt i Sverige.

Bakgrund beror på vad du vill använda, vill du köra i naturlig miljö så kostar det ju inget. Vitt/svart lakan kan fungera som bakgrund till en början. "Riktiga" bakgrunder kan vara väldigt dyra.

Jag föreslår att du kolla på YouTube då där finns många filmer om vad för delar man kan behöva att börja med, samt visar hur du använder utrustningen.

Tack för era svar och tips!

Det känns som en djungel och jag vet inte var jag ska börja. Min budget är väl lite flexibel, men jag kan till en början tänka mig att lägga runt 10 000- 15 000 kr. Vill inte köpa på mig för mycket om jag märker att det inte är min grej. Att titta på youtube var en bra idé, det ska jag göra på en gång!

Det jag prioriterar mest är nog att kunna fota inomhus. Jag har inte så stort tillgängligt utrymme, en del av mitt vardagsrum. Mina väggar är vita så till en början kanske jag inte behöver någon bakrund. Jag vill egentligen inte bara fota i studiomiljö, utan fota modeller i fina miljöer på olika ställen.

En reflexskärm vill jag absolut ha, vad bör man välja för storlek och färg?

Senast ändrad:
Vilken storlek på reflexskärm du bör köpa beror på hur mycket av motivet du vill belysa. Generellt gäller ju större desto bättre, då det alltid går att luta bort större delen av reflexskärmen om man märker att det blir för mycket reflektion. Angående vilken yta på tycker jag att du bör köpa en reflexskärm med 5 i 1, så att du enkelt kan byta yta och inte behöver investera i flera olika reflexskärmar.

Jag rekommenderar starkt boken "Speedlighter's Handbook" skriven av Syl Arena om du inte tidigare har stor erfarenhet av blixtfotografering med små portabla blixtar (som t.ex. 430EX II). Mig veteligen finns den inte på svenska, men engelskan i boken är enkel att förstå.
Boken är vad jag skulle vilja klassa som en mycket välskriven lättläst lärobok, utan flum och onödiga skämt, som beskriver olika typer av utrusting för blixtfotografering, hur du använder utrustningen och beskriver även olika sätt att belysa motiven för att uppnå olika typer av ljussättning, både i studio och utomhus. Boken är främst fokuserad på blixtutrustning från Canon, men hoppar man över kapitlet om Canons inställningar så är resten av boken ändå generell information som går att applicera oberoende på vilken utrustning som används.

Om du tänkt köra blixtfotografering där det även finns befintlig belysning kommer du även vilja investera i CTO, CTB och CTG filter att sätta framför blixten för att anpassa blixtens färg mot befintligt ljus. (CTO = Color Temperature Orange, B=Blue, G=Green).
Anledningen är att nyansen från blixten motsvarar den nyans som solen har mitt på dagen, vill du få den att motsvara en solnedgång, glödlampor eller lysrör behövs filter framför blixten.

Vill tipsa att försöka köpa så mycket du kan antingen från Kina eller begagnat i fall att du upptäcker att det denna typ av fotografering inte var något för dig, då slipper du förlora ~30-50% av nypriset på utrustningen om du bestämmer dig för att sälja av dem.

Det finns också internetbutiker så som Kaffebrus som säljer i samma varor som finns på eBay från kina, fast säljer dem från Sverige. Priserna är ungefär de dubbla men leveranstiden kortare och enklare att reklamera om något är trasigt vid leverans.

Med din budget och osäkerhet om denna typ av fotografering är något för dig rekommenderar jag följande:
* 2 st 430EX II begagnat för 1500-1600kr/st.
* Trådlös utlösare av modell som kan styra blixtinställningarna direkt från kameran. (t.ex. Pixel King med en sändare och två mottagare).
* 2 stativ för blixt med 2 st hållare för blixt och paraply.
* 2 st billiga softbox i storlek 60 x 90 cm som monteras som paraply.
* 1 st stor rektangulär reflexskärm med 5 olika ytor.

Så kallade studioset som Pellepiano länkat till med stora blixtar har jag dessvärre ingen erfarenhet av, men om du enbart tänkt använda blixtarna inomhus kanske det kan vara ett alternativ.

Många goda råd. Det är dock en liten sak att tänka på. Satsar du på s.k. "hot shoe" blixtar (typ Canons 430) så får du gissa hur ljuset kommer att slå. Med studioblixtar, så finns ett inställningsljus och det kan vara en fördel för nybörjaren. Dock - allt går att lära sig om man bara är tillräckligt enveten och har en tålmodig modell......

Tack igen för alla tips!
Jag åker till Kuala Lumpur nästa vecka och det kanske är en god idé att titta efter blixtar där?
Problemet är väl att man inte får någon garanti?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto