Vilken storlek på reflexskärm du bör köpa beror på hur mycket av motivet du vill belysa. Generellt gäller ju större desto bättre, då det alltid går att luta bort större delen av reflexskärmen om man märker att det blir för mycket reflektion. Angående vilken yta på tycker jag att du bör köpa en reflexskärm med 5 i 1, så att du enkelt kan byta yta och inte behöver investera i flera olika reflexskärmar.
Jag rekommenderar starkt boken "Speedlighter's Handbook" skriven av Syl Arena om du inte tidigare har stor erfarenhet av blixtfotografering med små portabla blixtar (som t.ex. 430EX II). Mig veteligen finns den inte på svenska, men engelskan i boken är enkel att förstå.
Boken är vad jag skulle vilja klassa som en mycket välskriven lättläst lärobok, utan flum och onödiga skämt, som beskriver olika typer av utrusting för blixtfotografering, hur du använder utrustningen och beskriver även olika sätt att belysa motiven för att uppnå olika typer av ljussättning, både i studio och utomhus. Boken är främst fokuserad på blixtutrustning från Canon, men hoppar man över kapitlet om Canons inställningar så är resten av boken ändå generell information som går att applicera oberoende på vilken utrustning som används.
Om du tänkt köra blixtfotografering där det även finns befintlig belysning kommer du även vilja investera i CTO, CTB och CTG filter att sätta framför blixten för att anpassa blixtens färg mot befintligt ljus. (CTO = Color Temperature Orange, B=Blue, G=Green).
Anledningen är att nyansen från blixten motsvarar den nyans som solen har mitt på dagen, vill du få den att motsvara en solnedgång, glödlampor eller lysrör behövs filter framför blixten.
Vill tipsa att försöka köpa så mycket du kan antingen från Kina eller begagnat i fall att du upptäcker att det denna typ av fotografering inte var något för dig, då slipper du förlora ~30-50% av nypriset på utrustningen om du bestämmer dig för att sälja av dem.
Det finns också internetbutiker så som Kaffebrus som säljer i samma varor som finns på eBay från kina, fast säljer dem från Sverige. Priserna är ungefär de dubbla men leveranstiden kortare och enklare att reklamera om något är trasigt vid leverans.
Med din budget och osäkerhet om denna typ av fotografering är något för dig rekommenderar jag följande:
* 2 st 430EX II begagnat för 1500-1600kr/st.
* Trådlös utlösare av modell som kan styra blixtinställningarna direkt från kameran. (t.ex. Pixel King med en sändare och två mottagare).
* 2 stativ för blixt med 2 st hållare för blixt och paraply.
* 2 st billiga softbox i storlek 60 x 90 cm som monteras som paraply.
* 1 st stor rektangulär reflexskärm med 5 olika ytor.
Så kallade studioset som Pellepiano länkat till med stora blixtar har jag dessvärre ingen erfarenhet av, men om du enbart tänkt använda blixtarna inomhus kanske det kan vara ett alternativ.