Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexaAndersson

Aktiv medlem
Jag har länge trånat efter en blixt, då den inbyggda är hemsk. Dock har jag aldrig hittat en riktigt bra blixt. Äger en Nikon D80, och behöver en relativt billig blixt som höjer bilderna till en annan nivå.

Har hört gott om Nikons sb-600 men som jag förstått funkar den bara till D70 ?

Skulle också vara kul att se en bild till den blixt ni rekommenderar, om så finns.

Lite råd här sitter bra! :)

SB-600 funkar lika bra till D80 som till D70.
SB-800 är en ännu bättre blixt som just nu verkar säljas ut för bara några hundringar mer än vad en SB-600 går för. Någon av dessa är ett rejält lyft jämfört med den inbyggda blixten.

Jag kör D80 och SB-600 och är väldigt nöjd. Kör den mestadels vid sidan om kameran och inte på. Har ännu inte känt behov av en SB-800 eller SB-900, men skiljer det inte mycket i pris är det ju värt att satsa på en SB-800.

En till som kör med kombon D80 + SB-600

Fungerar hur bra som helst, både direkt på kameran och trådlöst vid sidan av.
Komplettera med Nikons SG-3IR panel när du fotar trådlöst så slipper du ljuset från den inbyggda blixten.

SB-600/800/900 fungerar till alla nyare Nikon digitalsystem kameror direkt utan en massa krångel.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto