Annons

Blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Dicken

Aktiv medlem
Hej!

Jag har lite funderingar kring Blixt...

Jag har en Canon 7D och blixtar jag funderar på är ju 430 eller 580
Vad är skillnaden förutom styrkan?
Kan jag styra båda dessa utan att ha dom monterade på cameran?

Kan man få stämmningsfulla innomhus julbilder med blixt eller ska jag köpa en ljusstark
glugg istället?

Hjälp mig jag är helt kass på blixt alldrig ägt en.

Nu är jag ingen blixtexpert men jag ska göra ett tappert försök att svara ändå :)

Både 430 och 580 är bra bilxtar, jag kör själv med 580 till min 7D och den funkar riktigt bra där. Andra fördelar förutom mer kraft i 580'n är ju att den kan agera som master och styra andra, den återladdar sig snabbare så du kan avfyra fortare, huvudet går att rotera uppåt och nedåt mer än vad det går på 430'n. Sen så är det säkert något mer som skiljer också men det minns jag inte just nu. Jo just det, 580'n är dubbelt så dyr. :(

Blixt är användbart till en massa roligt, googla lite så kan du se vad för kreativt folk kan göra med dem. Ljusstarka objektiv är naturligtvis aldrig fel men en blixt kan bredda din kameras arbetsområde en hel del bara du lär dig hantera den.

/ Magnus

Sen har vi ju det där med knappar.
580EXII har en ratt precis som Canons mer proffsiga kameror medans 430EXII har knappar typ Eos 450D
Knapparna är ruskigt svårarbetade tycker jag. Man får använda naglarna för att det ska hända nått..
Sen har 580'n fördelen att kunna använda externa batteripack om man ska använda blixten mycket.
I övrigt så håller jag med om att båda är mycket bra blixtar, har en av varje själv.

Ladda hem båda manualerna och läs dem så ser du vilka skillnader som finns. 430EX räcker utmärkt för mig och min 7D och ja, en vettig blixt måste du ha oavsett om du har ljusstarka objektiv eller ej. Om du blir tänd på blixtfoto vill du säkert ha flera och då kan du fundera på om 580EX eller 430EX blir din nästa blixt.

En 430EX version 1 gör jobbet. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=138439. Köper du nytt är der 430EX version 2 som gäller. http://www.japanphoto.se/product/blixt/canon/canon-blixt-speedlite-430exii/

Sammanfattad fakta här: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-430EX-II-Speedlite-Flash-Review.aspx

OK tack för info

Jag tror det får bli en 430ex II och se om det något för mig...

Om jag vill ha blixten från sidan på det jag ska fota måste jag ha 2st blixtar då? en 580 på cameran som master eller kan 7D styra 1st blixt trådlöst?

Hoppas ni fattar vad jag menar....

Nä du kan styra din 430EX med hjälp av den inbyggda blixten i 7D, det står i manualen hur du ställer in det i kameran och blixtens manual berättar om hur du ställer in så din externa blixt funkar som en slav. Då kan du placera den nästan vars du vill på sidan om subjektet och fota.

/ Magnus

ÅÅÅ tack ska sticka å köpa en imorgon.

Antar att man ska ha lite batterier + laddare + en "bouncer" också.

Nu fick jag super kli i köp tarmen.

Hehe inga problem :)
Du lär nog bli nöjd med den, det är en fin blixt med många användningsområden.
Jo det skadar ju inte ha batterier och extrabatterier, laddare och en sån mjölkig diffuser om du inte vill tillverka en själv vilket många gör.

Köptarmen lär bli klad hest och slå frivolter imorrn :)

/ Magnus

OK tack för info

Jag tror det får bli en 430ex II och se om det något för mig...

Om jag vill ha blixten från sidan på det jag ska fota måste jag ha 2st blixtar då? en 580 på cameran som master eller kan 7D styra 1st blixt trådlöst?

Hoppas ni fattar vad jag menar....

Läs manualen till din 7D.

Om 7D skall styra blixtarna skall ingen av dem sitta i kamerahusets blixtsko. Inbyggda blixten måste vara uppfälld. 7D kan styra många blixtar samtidigt i olika grupper, mixat 430 och 580, alla som slavar där 7D är master.

Läs manualen till din 7D.

Om 7D skall styra blixtarna skall ingen av dem sitta i kamerahusets blixtsko. Inbyggda blixten måste vara uppfälld. 7D kan styra många blixtar samtidigt i olika grupper, mixat 430 och 580, alla som slavar där 7D är master.

Tack för svaren...

Det där med manualen är så jobbigt det är ju så mycket lättare att fråga er som är kunniga =)
Dessutom är det väll det som är kul med forum? hjälpa varandra kanske känna sig snäll duktig osv.

Men tack för mycket snabba svar allihop.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto