Annons

Blixt till Eos40D

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Tänkte kolla om någon har tips då jag ämnar köpa en blixt till min kamera inom kort.

Min ursprungstanke var att köpa en 430EX II men har haft lite funderingar om vad det finns för andra märken som kan vara alternativ.

Någon som har lite tips?

430 EXII är mycket kompetent, jag har den till EOS 7D.
En av fördelarna med Canons originalblixtar är att med nya kameramodeller så passar deras blixtar.
Köper du t.ex Sigmas blixtar och byter kamerahus framöver så är det risk för att det inte funkar så bra.

Till EOS 40D har jag haft två Sigmas EF- 500 DG Super och de var jättebra.
Det brukar gå att hitta begagnade Sigmablixtar till lågt pris.

NIssin har också fina blixtar. Deras stora modell Di 866 skall också gå att uppdatera via USB när det kommer nya kameramodeller.

Jag har länge haft en 430 EX och nyligen köpt en Nissin 866 som jag använder till 40D och 7D.

Nisin blixten är visserligen kraftfull men Canon-blixten känns bättre och säkrare. Med Nissin-blixten får jag ibland lite "lustiga" resultat. Om det beror på min okunskap eller på blixten vill jag låta vara osagt...

En sak kan jag dock säga, om du köper en 430 EX II blir du inte missnöjd.

Jag har länge haft en 430 EX och nyligen köpt en Nissin 866 som jag använder till 40D och 7D.

Nisin blixten är visserligen kraftfull men Canon-blixten känns bättre och säkrare. Med Nissin-blixten får jag ibland lite "lustiga" resultat. Om det beror på min okunskap eller på blixten vill jag låta vara osagt...

En sak kan jag dock säga, om du köper en 430 EX II blir du inte missnöjd.

Intressant.
Fungerade Nissinblixten med 7D direkt vid inköp eller har du själv uppgraderat den?

430 EXII gillar jag bestämt. Ihop med 7D så exponerar den väldigt bra. Direkt, indirekt med studs eller genom paraply/softbox spelar ingen roll. Det finns starkare blixtar men med dagens känsliga kameror så räcker ljusmängden gott.

MVH J O

4
En av fördelarna med Canons originalblixtar är att med nya kameramodeller så passar deras blixtar.
Köper du t.ex Sigmas blixtar och byter kamerahus framöver så är det risk för att det inte funkar så bra.

.

Vad har du fått det ifrån? TTL funktionerna är desamma oavsett vilken blixt du köper, Canon lär inte ändra på dessa när de skeppar en ny modell, därför lär Sigmas blixtar funka oavsett vilken Canonmodell du har.

Sen att Canons blixtar kanske har mer Canonspecifika egenskaper är en helt annan sak, typ blixtstyrning etc

Det kunde man ju tro, men så är det inte alls. Det är bara att titta på en del kombinationer av blixtar och senare kamerahus, så ser man att det inte fungerar. I vissa fall finns det inget att göra åt det - bara köpa en annan blixt. I andra fall har man en av de nya blixtar som går att uppdatera, och då fungerar det ju så snart tillverkaren av blixten räknat ut vad det är för fler finesser i kommunikationen med blixten som Canon börjat använda, och hur.

Blixttillverkarna får inte specifikationerna från kameratillverkarna, uppenbarligen, utan måste skaffa ett kamerahus och sedan sätta på någon dator som analyserar signalerna. Så kan de programmera sin blixt till att svara på detta, och så testar de tills de är övertygade om att det fungerar. Men det är inget som säger att kameratillverkaren utnyttjar hela protokollets innehåll i kamera X. Så när någon gjort en blixt som passar med kamera X, får de testa på nytt när kamera Y kommer ut. Den gick kanske bra, men så kommer kamera Z med någon finess som inte fanns tidigare, och då lägger det av. Detta då inom det ursprungliga protokollet, som man in X och Y inte utnyttjade fullt ut. Kanske inte i Z heller, men i alla fall lite mer.

Sen är det en annan sak att protokollet kan utökas. Så har ju Canon uppenbarligen gjort när de introducerade 1D Mark III och 40D, som var de första kamerorna med fullständig menykontroll av blixten via kameran. Men då blev man ju inte ens kompatibel med sina egna tidigare E-TTL blixtar, inte fullt ut, så då har man gjort det så att kameran berättar att det är en inkompatibel blixt man använder, eller gör vissa menyalternativ otillgängliga.

Intressant.
Fungerade Nissinblixten med 7D direkt vid inköp eller har du själv uppgraderat den?

Enligt Nissins hemsida skulle just 7D kräva en firmware uppdatering. När jag äntligen lycakdes komma in på rätt menysida på blixten (instruktionerna på Nissins hemsida var inte glasklara) så visade det sig att min blixt redan hade den senaste firmwaren och den fungera tillsammans med min 7D.

Det är en dj-kla kraft i blixten men jag litar inte riktigt på att det blir rätt exponerat och den känns väldigt mycket "Kina" om du förstår vad jag menar! :)

Men det visste/gissade jag när jag köpte den och jag tycker den är prisvärd och jag har den bara som komplement. Skall jag gå farsans 80-års kalas tar jag nog Canon-blixten som jag kan lita på men skall jag fota småfåglar i trädgården så provar jag gärna med Nissin-blixten.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto