Annons

Blixt och slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska ut och testa.

Ja du har nog rätt. Det är nog bara övning som gäller för att få bilderna bra. Det har varit så enkelt förut när jag bara tog med kit objektivet Nikon 55-200. Bilderna blev skapliga hela tiden. Sedan började objektivet strula. Var på verkstad 3ggr totalt 3mån och det är 1 år nu i dagarna. Bestämde mig för att köpa ett objektiv som jag kunde ha till nästa kamera med. Det blev ett Nikon 70-200vr men nu gick det ju inte att fota i sportläget som jag gjorde tidigare. Nu valde kameran bländare 2.8 jämt, så det blev till att börja köra A läget.. Märkte att jag kanske behöver köra i ”manuellt” läge för att kunna justera slutartid… bländare ..iso. mm. Mitt Nikon 70-200 är bra tungt så det är ganska lätt att missa skärpan med det märkte jag.. fick sedan på blixten.. nu är det tungt.. pust. Så det är mycket nu att tänka på med alla tider mm. Men det är nog träning som gäller. Men det är kräm i blixten, körde i manuellt läge på full effekt. Det blev helt vitt, fick gå ner till 1/32 del för att det kulle bli hyfsat. Det går nog att experimentera en hel del med blända up eller ner . Under eller överexponering.
Jag ska testa lite med olika bländare och effekter på blixten för att se vad som funkar bäst. Det kanske blir lite motocross i helgen. Men jag hör av mig när jag fått till det.
 
Som vanligt är FS ett bra ställe att söka information: http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Där finns bland annat förklaring varför finns begränsning på kortaste synktiden.

Fotograferna som har 50000 kr kameror har möjlighet till HSS (High Speed Synk) och därmed behöver inte tejpa till kontakterna.

Råd som Magnus ger kommer att fungera på bekostnad av underexponerad backgrund (och eventuellt överexponerad förgrund).
 
timofej skrev:
Fotograferna som har 50000 kr kameror har möjlighet till HSS (High Speed Synk) och därmed behöver inte tejpa till kontakterna.

Men det krävs fortfarande väldigt korta slutartider för att kompensera för brinntiden. Dessutom tappar man rejält med effekt. Vet inte hur många steg, men jag kan mäta upp det ikväll.

FP/HSS lämpar sig mer för porträttbilder än sport.

Råd som Magnus ger kommer att fungera på bekostnad av underexponerad backgrund (och eventuellt överexponerad förgrund).

Det är så mycket mer än teknik som väger in. Det ska se bra ut också. Med bra satt blixtljus kan man få det fulaste mitt-på-dagen-ljuset att blir hur snyggt som helst. Genom att underexponera.

Ta en titt Vincent Skoglunds hemsida. Där finns mängder av "underexponerade" (välbalanserade skulle jag säga) och sjukt snygga blixtbilder.
 
Nar du platar crossen som kommer mot dig sa tror jag mer det handlar om att du inte hinner fokusera, ditt objektiv laser focus och sedan trycker du av nar han kommit narmare dig. Det ar val det vanligaste felet.
 
Hur gör man då om man i dagsljus ska ta en porträttbild (kort skärpedjup = stor bländare) med upplättningsblixt när man inte kan få slutartider på under 1/200 s?
 
downtown skrev:
Hur gör man då om man i dagsljus ska ta en porträttbild (kort skärpedjup = stor bländare) med upplättningsblixt när man inte kan få slutartider på under 1/200 s?

Det går inte om du inte har möjlighet till high speed sync. Ett ND filter kan dock fungera om blixten är tillräckligt kraftig.
 
Jag har en Canon Eos 300D med en gammmmmal blixt en Nikon SB-20 speedlight från min fars gammla analoga. tur att den funkar på min.. jag får ha slutar tiden på 1/350som mest.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.