Re: Några smakprov
nikon-d50 skrev:
Slutare 1/500. Kameran skötte allt. För mycket ljus. Oskarp.
Det blev bilder som blev bra och så när jag använde 1/500 men det var då motorcyklarna körde förbi sakta. Jag kan tänka mig att bilderna blir skarpa om det är mörkt ute. Men när ljuset är så där lite halv starkt så går det nog inte. Proffsen använder alltid blixt när dom fotar på tävlingar. Men har lite svårt att tro att dom tejpar över sina kontakter på sina 50000kr kamera. Eller? Föresten är det någon som vet varför det är en begränsning på slutartiden vid blixt användning?
Nej, ingen tejpar sina kontakter. Kör man med blixt så klarar man sig gott med 1/250. Sen ger en snabbare synktid andra möjligheter. Men det handlar inte om att frysa rörelser, utan att stänga ute befintligt ljus utan att förlora kraft från blixten eller påverka skärpedjupet.
Jag kollade precis på ett gäng cykelbilder där dom på 1/250 med blixt är betydligt skarpare än dom på 1/800 med FP-blixt och helt utan blixt. I fullt dagsljus.
Om du inte redan kör blixten på maxeffekt kan du gott köra utan tejp, blända ner ett par steg och saken är biff. Jag ser på ljuset i dina bilder att det är lungt, det är för lite befintligt ljus för att ställa till några problem på 1/500 och iso 200. Blir det inte rätt mörkt på t.ex. f/8 och 1/500?
Med lite övning så får du till det. Bra blixtfoto är svårt och kräver att man förstår ljuset. Det är inget man gör i en handvändning. Gadgets och synktider är underordnat.
Kör helt manuellt - både kamera och blixt. Då kan du testa systematiskt och se vad som händer.
Underexponera det befintliga ljuset 1-2 steg och kör blixten på max. Blända ner till det ser bra ut. Det funkar. Helt säkert.
Om du vill ha ett kortare skärpedjup när du fått rätt ljus så halverar du styrkan på blixten och bländar upp ett steg. Slutartiden rör du inte. Kör på 1/500.
En annan variant är att testa med 1/250, f/16 och full tutte på blixten. Då blir inte skärpedjupet lika kritiskt. Blir det skarpt då?
Vad det gäller bilderna så ligger skärpan fel på den sista. Gubben borde vara fryst, men ligger utanför skärpeplanet och är oskarp.