Annons

Blixt och slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

nikon-d50

Aktiv medlem
Jag tar en del bilder på motocross och har hitils kört utan blixt. Men nu har jag köpt en Nikon SB-600 blixt och använder en Nikon D50. Men när jag ska ställa in slutartiden så är 1/500 det snabbaste som går att få. Har hört att på Canon så är det 1/250 det snabbast som man kan använda.När man ska ta på motocross mm så är det för långsamt tycker jag och vill använda minst 1/1000 del. Men när man ser alla fotografer som tar på tävlingar så får dom ju skarpa och bra bilder med blixt. Är det någon som vet hur dom gör för att få snabbare slutartider??
Ove
 
Kolla i manualen till blixten och se om du kan hitta något om "snabb blixtsynctid". På min Sigma DG super heter det "FP-sync". Du slår helt enkelt på denna funktionen på blixten, och kan sen välja snabbare slutartid.

Någon som har mer erfarenhet av den blixten som du använder kanske kan hjälpa dig.
 
Du behöver inte snabbare slutartider när du plåtar med blixt. Det är blixtens brinntid som avgör hur snabba rörelser som kan frysas.

Slutartiden använder du bara för att stänga ute det befintliga ljuset. Bländaren styr mängden blixtljus.

FP-sync eller high speed sync gör inget för att frysa rörelser. Även om du kan ha kortare slutartider så lyser blixten under hela exponeringen och fryser inte rörelsen på samma sätt. Dessutom tappar den mycket i effekt.

Den här bilden är tagen på 1/8 sekund med blixt.

Sök på "brinntid" så finns det massor av gamla trådar.
 
Ska ut och prova båda förslagen som jag fått

Oki. Två förslag på problemet, jag ska läsa på i instrutionsboken om blixten och ut och testa båda förslagen som jag fått från er. Funderar lite på det som Magnus skrev,
"""Du behöver inte snabbare slutartider när du plåtar med blixt. Det är blixtens brinntid som avgör hur snabba rörelser som kan frysas.

Slutartiden använder du bara för att stänga ute det befintliga ljuset. Bländaren styr mängden blixtljus."""
Får jag inte rörelseoskärpa vid 1/500? Motorcycklarna rör sig ju väldigt snabbt och om man tar när dom kommer mot sig så kan man inte följa med med kameran på samma vis som när dom åker "förbi" mig. Men jag ska söka på brinntid och studera mera.
Jag tycker att Fotosidan.se är en jätte bra sida där jag fått massor av tipps och inspiration till att ta nya och bättre bilder. särskillt för nybörjare.
Tack än en gång till alla här.
Ove
 
Stiffneck skrev:
Du behöver inte snabbare slutartider när du plåtar med blixt. Det är blixtens brinntid som avgör hur snabba rörelser som kan frysas.

Hmmm... blixten fryser snabba rörelser enbart om befintligt ljus är svagt i förhållandet till blixtljuset. Om man fotograferar mitt på dagen utomhus (och vill att det ska se ut som mitt på dagen), s.k. upplättningsblixt, måste man ha kortare slutartid för att frysa rörelser.
 
timofej skrev:
Hmmm... blixten fryser snabba rörelser enbart om befintligt ljus är svagt i förhållandet till blixtljuset. Om man fotograferar mitt på dagen utomhus (och vill att det ska se ut som mitt på dagen), s.k. upplättningsblixt, måste man ha kortare slutartid för att frysa rörelser.

Då tar vi den här bilden som exempel i stället. 1/200 och blixt. Nu är den så liten att det inte syns, men ansiktet är knivskarpt.

Som jag ser det är det absolut bästa man kan göra för bra sportbilder med blixt att flytta bilxtarna från kameran och synka med radio. Då kan man styra ljuset som man vill och frysa rörelser utan problem. Med "långa" slutartider.

Annars är det bara att skippa blixten och plåta på kortaste möjligt slutartid.
 
Stiffneck skrev:
Då tar vi den här bilden som exempel i stället. 1/200 och blixt. Nu är den så liten att det inte syns, men ansiktet är knivskarpt.

I det där exemplet vill jag påstå att blixten inte har gjort ett skvatt för att frysa rörelsen utan enbart lättat upp skuggorna. Exponeringsmässigt så är det nog liten skillnad om man kör high speed sync och snabb slutartid eller om man kör liten bländare och inom kamerans synktid, blixten har nog avfyrat nära full styrka ändå. Detta gäller såklart bara i fullt dagsljus. För nattbilder som skidåkaren så hjälper blixten säkerligen till att frysa rörelsen.
 
Stiffneck skrev:
Då tar vi den här bilden som exempel i stället. 1/200 och blixt. Nu är den så liten att det inte syns, men ansiktet är knivskarpt.
Att bilden är någorlunda skarp i detta fall beror inte på att blixten fryste rörelsen. Två möjliga förklaringar finns:

1. Panorering (jag får för mig att det syns på skylten i backgrunden).
2. Cyklisten rör sig inte tillräckligt snabbt i förhållande till kameran (högsta punkten i hoppet?).

Eller en kombination av de ovannämnda.

Ove, panorering kan faktiskt hjälpa för att behålla huvudmotivet skarpt om du vill använda blixt med relativt långa slutartider (dock på bekostnad av backgrunden).

*edit Medan jag skrev hann Staffan före mig.
 
Senast ändrad:
Hehe.. ni är underbara

Det är härligt att läsa era åsikter och tipps här. Men det är det som driver mig till att fortsätta att läsa här. Det är ju så här man får tipps om vad man KAN göra men en kamera om man vill experimentera för att få bättre och bättre bilder.
Tack igen Ove
 
Tjoohoo! Pissing contest! Igen...

Tittar man på originalbilden i 100 % så finns ett minimalt "släp", det är exponeringen från det befintliga ljuset. Slutartiden är för lång för att frysa gubben helt. I slutet av "släpet" ligger en skarp "hinna". Där brann blixten. Så är det.

Ove, du kommer kunna ta skarpa bilder på 1/500. Med blixt. Helt säkert.
 
Blixt och dunder

Jag ringde till Nikon support nu och frågade hur man skulle göra för att ställa in blixten i FP- synkronisering. Har läst manualen flera gånge min inte lyckats. Dom hade ingen D50 och sb600 blixt där men det verkar som om man inte kan ställa in blixten I FP läget. Man ställer blixtens FP läge från kameran men det finns inget läge i menyerna för det så det går troligen inte. Men, Nikon säger att även om jag ställer en blixt I FP läget för att kunna få kortare slutartider så blir den maximalt 1/650 med en D200. Det går inte att få snabbare. Så jag rekommenderades att prova med ”rear” läget på blixten. Har provat lite med det läget på en detaljrik bakgrund och det verka bli rätt så bra. Får ut och testa live och se hur det blir.
Ove
 
Re: Blixt och dunder

nikon-d50 skrev:
Man ställer blixtens FP läge från kameran men det finns inget läge i menyerna för det så det går troligen inte.
Tror inte heller att D50 är kapabel att sanbbsynka. Däremot kan du lura kameran att snabbsynka genom att "fördumma" blixten.

Det fanns ett forum (på nikonians får jag för mig) om hur man tejpar till en av kontakterna på blixtskon så att kameran slutar känna igen blixten. Då kan du synka med alla tillgängliga slutartider (nästan i alla fall). Nackdelen att du måste köra blixten helt manuellt då. Det är dock ett mindre problem om du fotograferar från samma avstånd vilket du oftast gör vid motortävlingar antar jag.

*edit: Har hittat forumet: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8243892 Det var på dpreview istället.
 
Senast ändrad:
Har testat lite i kväll.

Nu har jag testat lite bland förslagen. Att använda blixt på rear läget och max 1/500 del fungerar inte. Det var för ljust ute. Det blir rörelseoskärpa. Att tejpa över kontakterna på kameran så att man kan använda snabbare slutartider blir det som jag kommer att exprimentera med. Fick ställa ner blixter rejält mycket för att det inte skulle bli för ljust. Ska läsa manualen för att se vad man kan använda för inställningar i det läget.
Ove
 
Nått tok gör du... Du måste ha mer blixtljus än befintligt för att frysa rörelser. Antingen står du för långt bort, har för lite kräm i blixten. Eller så är det något helt annat... :)

Kan du inte lägga upp ett par misslyckade bilder?
 
Re: Blixt och dunder

nikon-d50 skrev:
Nikon säger att även om jag ställer en blixt I FP läget för att kunna få kortare slutartider så blir den maximalt 1/650 med en D200.

Är det verkligen så? Det låter inget vidare, i FP-läge (HSS) kan jag köra min kamera på 1/4000.
 
Några smakprov

Här använde jag 1/1250. Tejpat kontakterna på blixten. Lite för ljus men skarp.
 

Bilagor

  • dsc_9476.jpg
    dsc_9476.jpg
    97.4 KB · Visningar: 294
Några smakprov

slutartid 1/500. Kameran skötte allt själv. Jag hade dock sänkt blixt styrkan. Hyfsade färger men suddig.
 

Bilagor

  • dsc_9498.jpg
    dsc_9498.jpg
    90.9 KB · Visningar: 294
Några smakprov

Slutare 1/500. Kameran skötte allt. För mycket ljus. Oskarp.
Det blev bilder som blev bra och så när jag använde 1/500 men det var då motorcyklarna körde förbi sakta. Jag kan tänka mig att bilderna blir skarpa om det är mörkt ute. Men när ljuset är så där lite halv starkt så går det nog inte. Proffsen använder alltid blixt när dom fotar på tävlingar. Men har lite svårt att tro att dom tejpar över sina kontakter på sina 50000kr kamera. Eller? Föresten är det någon som vet varför det är en begränsning på slutartiden vid blixt användning?
 

Bilagor

  • dsc_9518.jpg
    dsc_9518.jpg
    95.3 KB · Visningar: 290
Re: Några smakprov

nikon-d50 skrev:
Slutare 1/500. Kameran skötte allt. För mycket ljus. Oskarp.
Det blev bilder som blev bra och så när jag använde 1/500 men det var då motorcyklarna körde förbi sakta. Jag kan tänka mig att bilderna blir skarpa om det är mörkt ute. Men när ljuset är så där lite halv starkt så går det nog inte. Proffsen använder alltid blixt när dom fotar på tävlingar. Men har lite svårt att tro att dom tejpar över sina kontakter på sina 50000kr kamera. Eller? Föresten är det någon som vet varför det är en begränsning på slutartiden vid blixt användning?

Nej, ingen tejpar sina kontakter. Kör man med blixt så klarar man sig gott med 1/250. Sen ger en snabbare synktid andra möjligheter. Men det handlar inte om att frysa rörelser, utan att stänga ute befintligt ljus utan att förlora kraft från blixten eller påverka skärpedjupet.

Jag kollade precis på ett gäng cykelbilder där dom på 1/250 med blixt är betydligt skarpare än dom på 1/800 med FP-blixt och helt utan blixt. I fullt dagsljus.

Om du inte redan kör blixten på maxeffekt kan du gott köra utan tejp, blända ner ett par steg och saken är biff. Jag ser på ljuset i dina bilder att det är lungt, det är för lite befintligt ljus för att ställa till några problem på 1/500 och iso 200. Blir det inte rätt mörkt på t.ex. f/8 och 1/500?

Med lite övning så får du till det. Bra blixtfoto är svårt och kräver att man förstår ljuset. Det är inget man gör i en handvändning. Gadgets och synktider är underordnat.

Kör helt manuellt - både kamera och blixt. Då kan du testa systematiskt och se vad som händer.

Underexponera det befintliga ljuset 1-2 steg och kör blixten på max. Blända ner till det ser bra ut. Det funkar. Helt säkert.

Om du vill ha ett kortare skärpedjup när du fått rätt ljus så halverar du styrkan på blixten och bländar upp ett steg. Slutartiden rör du inte. Kör på 1/500.

En annan variant är att testa med 1/250, f/16 och full tutte på blixten. Då blir inte skärpedjupet lika kritiskt. Blir det skarpt då?

Vad det gäller bilderna så ligger skärpan fel på den sista. Gubben borde vara fryst, men ligger utanför skärpeplanet och är oskarp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.