Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt, dagsljus och stor bländaröppning?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Är det möjligt att kombinera dessa tre på ett bra sätt? Blixt, dagsljus och stor bländaröppning?

Situationen är denna: det är fullt dagsljus och jag vill ta ett porträtt utomhus, använda stor bländaröppning för att få kort skärpedjup och dessutom använda upplättningsblixt för att slippa de hårda skuggor som solen ger. Ett fiktivt scenario, men anta att jag använder ca 50 mm brännvidd på en 1,5-crop-kamera och står 2-3 meter från personen. Är det möjligt?

Antag att en normal exponering utan blixt ligger på ISO 100, bländare 16 och slutartid 1/100 (sunny sixteen). Om jag istället vill använda bländare 2,8 så måste jag minska slutartiden till 1/3200 om jag inte räknar fel (5 stegs skillnad).

Eftersom min kamera har 1/180 synktid så funkar uppenbarligen inte detta. Vad har man då för alternativ, om några alls?

En blixt med high-speed-sync (vilket jag tyvärr inte har) kan man ju få att "synka" på 1/3200 sekund (antar jag?) men den tappar ju effekt av detta också, vilket gör att den kanske inte orkar lysa upp skuggorna tillräckligt? Eller?

Ett gråfilter på objektivet som dämpar ljuset med säg 4-5 steg gör att jag kan använda bländare 2,8 och en slutartid på 1/180 eller längre, men gråfiltret dämpar ju förstås även blixtens ljus i motsvarande grad. Vilket gör blixten för svag, eller?

Att leta upp skugga är ju också en variant, men även skuggan är väl för ljus i detta fall för att komma till 1/180 och 2,8?

En reflexskärm kanske är det bästa alternativet? Ingen synktid att ta hänsyn till, alltså funkar 1/3200 och 2,8 utan problem. Men då har man en till sak som man måste hålla i (såvida man inte har en assistent), och som kanske kan vara lite otymplig och osmidig att hantera jämfört med en blixt. Men en skärm kanske ger en annan/bättre/naturligare sorts upplättning än en blixt å andra sidan?

Varför testar jag inte själv då, kanske någon undrar? Det ska jag, i helgen. Men jag tänkte bara passa på att se om någon har nån bra synpunkt på detta innan jag själv prövar.
 
Du måste jobba i ett område/plats där du justerar blixtstyrkan så att du kan få ner bländaren till 2.8, och då på lägsta iso.
Alltså att du kan få korrekt exponering vid bländare 2.8 vid den justerade blixtstyrkan.

Om det befintliga ljuset överstiger 1/180 f2.8 iso 100 (om detta var ditt fall) så kommer det inte vara fysiskt möjligt att köra blixtar och få din önskade effekt, om du inte minskar bländaren.

Du kan ta till diffusor, vilket kräver någon form av boom stand, eller assisstent, för att få ner det befintliga ljuset.

Du kan köra med reflektor istället, funkar bra. Men har efter mina erfarenheter haft en tendens att blända modellen, och det blir vidare problem att tex få "lyster" i ögonen.

Hoppas detta hjälper lite.

Lycka till
 
Ja, enda sättet är val att använda ett NDfilter. Även om du "slöar" blixten så är det väl skuggorna du vill få bort. Så om du använder ett ND-filter som förlänger slutartiden med ex 5 steg så ska allt fungera.

Enda skillnaden skall ju bli eventuell rörelseoskärpa, för exponeringen ska ju bli lika.

Sedan kan man ju använda flera blixtar eller flera reflektorer också. Eventuellt något som 'skuggar' modellen också. Tält, paraply, parasoll eller nåt. Men tänk på färgsticket. Beror på var du skall fota. Det är lite svårt i dagsljus.

Edit: Va jag otydlig? Menar att enda skillnaden mellan 1/3200 och 1/180 (med ND-filter) är rörelseoskärpan. Det är ju oftast precis därför man använder gråfilter i såna här situationer, eller när man vill fota rörelseoskärpa i ljusa bilder. Som vågor, vattenfall en solig dag.
 
Rörelseoskärpan vid 1/180 borde ju vara försumbar vid porträttfoto, så det är nog inget problem. men att försvaga en blixt med 5 steg med ett ND-filter kanske är värre...

Jag får väl erkänna att jag har för lite praktisk erfarenhet av detta, men... med min blixt med ledtal 32 (tror jag) så når jag enligt skalan 16 meter vid bländare 2,8. Tar jag bort 5 steg så blir det 3 meter... ja, kanske kan funka... om jag nu tänker rätt. Och så behöver man ju inte full exponering med blixten heller eftersom det bara är upplättning jag är ute efter.

Synd bara att jag inte har något ND-filter att testa med.
 
Men är du säker på att du inte har high sync på blixten, känns ju absolut lättast att lösa det så, eller att fota senare på eftermiddagen.

Reflexskärm som redan nämnts är iannat fall ett bättre val. Och om det är i direkt solljus kan det vara bra med en stor vit diffus yta att ha en meter ovanför modellens huvud.
 
High speed sync hjälper aldrig för att rå på
solen. Du förlorar mer på karusellerna än du vinner på gungorna.

Om du rår på solen med blixten på minsta synktid
kan du med lämpligt ndfilter välja en större bländare.

sunny16 ljus, ledtal 32 du når 2 meter med blixten
kanske 3 om du inte vill ha full exponering på blixten.
Håll dig innom 3 meter, sätt på ett 32x ndfilter
(du lär inte se så mycket genom sökaren)
shoot!
 
Allemyr skrev:
Men är du säker på att du inte har high sync på blixten, känns ju absolut lättast att lösa det så, ...

Nej, blixten är ett gammalt tröskverk som dessutom bara går att köra helt manuellt. Det är i sig inget problem. Men HSS klarar den inte.
 
Summa sumarum: reflexskärm är nog det vettigaste alternativet när situationen är såpass svår?
 
det är nåt jag inte förstår i all resonemang...

utgå nu ifrån att blixten har HSS (vilket ju var lite OT men skit samma...)

varför skulle det vara för svagt för upplättning...

jag testade:
1/3000 s
f5,6 (alltså mer krävande av blixten än 2,8)

utan blixt så blir bilden helt svart (glödlampsbelysning)
slår jag på blixten med HSS (eller FP som min SB-800 kallar det) så blir rummet bra exponerat där grejerna som står längst bort är ca 3-4 meter bort... (kanske liiiite underexponerad...)

alltså: om exponeringen ger 1/3000 f 2,8 så borde blixten på 3 meter själv kunna belysa objektet... vilket betyder att den definitivt klarar av att lätta upp...

eller har jag bara missförstått nåt...
 
Alltså problemet är att rå på sol-ljuset.

Om du har en ridåslutare som synkar på
1/250 sekund, alltså detta är den kortaste tid
då hela slutaren är öppen.
Enkelt kan vi tänka oss att blixten slår så snabbt
att det räcker att hela slutaren är öppen en puttestund.
Alltså när vi exoperar så öppnar första ridån
på en 250/dels sekund, blixten slår och sen stänger andra ridån på 1/250 dels sekund.
varje del av sensorn har fått 1/250dels exponering.

Om vi i stället kör på en 500dels sekund måste
andra ridån börja stänga när första ridån är halvvägs, 1000/del så får du en ridåöppning som är en fjärdedel osv.
Higspeedsynk innebär att man låter blixten lysa
hela tiden som ridåspringan far förbi. Tyvär
så faller ju då hälften av blixtljuset på ridån i stället för på sensorn/filmen. om du går upp till 1/1000 del så blir det bara 1/4 del kvar osv.

detta var lite förenklat, har du synktid 1/250del
så måste det finnas lite tid att slå blixten
kanske 1/1000 del sekund, ridåerna måste vara lite snabbare än 250del, detta leder till att man inte tappar fullt så mycket, men samtidigt
så måste blixten lysa mycket längre än vanligt och det gör man genom att pulsera ut ljuset under en längre tid. Här förlorar man energi.

Alla siffror jag sätt så förlorar man mer blixtljus än man minskar det befintliga.

Jag tycker i och för sig att ditt exempel visar
att man inte förlorar så mycket, men jag vet inte vad du har för snabbste synktid och vad du kör på för ISO, I och med att du inte slåss med nåt solljus kan du vrida upp isot hur mycket du vill
för att få tillräcklig exponering, men det funkar ju inte om du slåss med solen.

Om du har en nikon med elektronisk slutare så
synkar den på i stortsätt alla tider,
om du har iso200 så försvinner ett steg där
och sb800:an är starkare än ledtal 32 där har du
1/2 steg, sen är blixten hjälpt av att köras innomhus där en del ljus studsar i väggar och tak, utomhus försvinner det istället.
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
det är nåt jag inte förstår i all resonemang...

utgå nu ifrån att blixten har HSS (vilket ju var lite OT men skit samma...)

varför skulle det vara för svagt för upplättning...

jag testade:
1/3000 s
f5,6 (alltså mer krävande av blixten än 2,8)

utan blixt så blir bilden helt svart (glödlampsbelysning)
slår jag på blixten med HSS (eller FP som min SB-800 kallar det) så blir rummet bra exponerat där grejerna som står längst bort är ca 3-4 meter bort... (kanske liiiite underexponerad...)

alltså: om exponeringen ger 1/3000 f 2,8 så borde blixten på 3 meter själv kunna belysa objektet... vilket betyder att den definitivt klarar av att lätta upp...

eller har jag bara missförstått nåt...

äääh jag gjorde bort mig lite grann... när jag testade hade jag råkat glmma kameran på ISO 1000...
jag trodde jag hade ISO 100...
 
Solupplättning med Canon 20D/580EX, HSS-läge, 1/4000s, f/2.8 utan blixt (mörka skuggor):
 

Bilagor

  • hss-2.jpg
    hss-2.jpg
    51.3 KB · Visningar: 1,167
Solupplättning med Canon 20D/580EX, HSS-läge, 1/6400s, f/2.8 med blixt. Upplättade fast fula skuggor.
 

Bilagor

  • hss-1.jpg
    hss-1.jpg
    48.3 KB · Visningar: 343
Blixten ser inte ut att ha gjort mycket nytta där.

EDIT: Menar första bilden
 
Robin Gyllander skrev:
Blixten ser inte ut att ha gjort mycket nytta där.

EDIT: Menar första bilden

Fast blixten var ju inte riktigt igång där. På den nedre bilden skulle det vara ett lyft om blixtljuset hade en varmare temperatur på ljuset, ngt varmare än dagsljus skulle göra susen, ngt CTO gel skulle passat fint.
 
Att blixten blinkar så man kan köra med blixten på alla slutartider.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar