Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir fel format på kort

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandlid

Medlem
Hej, jag har en fråga.
När min bror fotar med sin Sony A550 och 18-55 objektivet blir det i format 3:4 vilket
ger 11x15cm bilder. Helt ok.

Nu har han även ett äldre AF objektiv från en tid med Analog Minolta kamera, ett
100-300 objektiv.
Men,
med detta objektivet blir korten i 2:3 format. Vid beställning av 11x15 papperskopior
blir det 0.5cm uppe resp nere på pappret som är vitt.

Varför?

Är det ngn inställning i kameran som ändrat sig?
Är det objektivet som skickar data till huset med inst som ändrar?

Det borde rimligen bli 2:3 på alla bilder eftersom sensorn har det sidförhållandet. Är det inte bara så att ni skickat bilderna till olika labb?

Det borde rimligen bli 2:3 på alla bilder eftersom sensorn har det sidförhållandet. Är det inte bara så att ni skickat bilderna till olika labb?
Nja, på den här kameran kan man faktiskt ställa in olika bildformat. Fast jag trodde att man bara kunde välja mellan 3/2 och 16/9.

Jag ser nu att jag har rört till det.
18-55 gav 2:3-format
Det gamla ska ha gett 3:4-format
Men jag är själv tveksam om det verkligen var så för min bror.
Mvh
Håkan

Hej, jag har en fråga.
När min bror fotar med sin Sony A550 och 18-55 objektivet blir det i format 3:4 vilket
ger 11x15cm bilder. Helt ok.

Nu har han även ett äldre AF objektiv från en tid med Analog Minolta kamera, ett
100-300 objektiv.
Men,
med detta objektivet blir korten i 2:3 format. Vid beställning av 11x15 papperskopior
blir det 0.5cm uppe resp nere på pappret som är vitt.

Varför?

Är det ngn inställning i kameran som ändrat sig?
Är det objektivet som skickar data till huset med inst som ändrar?

Nja, på den här kameran kan man faktiskt ställa in olika bildformat. Fast jag trodde att man bara kunde välja mellan 3/2 och 16/9.
Oavsett så är 3:2 det sidförhållande som sensorn har, så allt annat är att beskära bilden. Man kan väl tänka sig att kameran får spader av elektroniken i det äldre objektivet och därför ändrar massa konstiga inställningar eller så.

ANNONS