Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en fråga om D70-objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Köp inte!

HRL skrev:
Hej, Du ska absolut undvika Sigma 18-50 och 55-200 mm - jag gjorde misstaget att köpa de objektiven och blev fruktansvärt besviken. Köp
kit-optiken, eller varför inte Nikon 24-85 AFS,
skarp, snabb, tyst.

/RL

Jag har också just dom objektiven, och har risat dom som f_n.

Men...just 55-200 är inte så dåligt som jag förut har bablat om. Kollar man kurvor och annat så visst..men gluggen tar faktiskt hyfsade bilder med tanke på priset. Givetvis går det inte att jämföra med Nikkor 80-200 2,8 som är helt outstanding.För en nybörjare duger det gott och väl, men efterhand som fotointresset biter sig fast och kraven höjs, vill man nog ha lite vassare grejor. Som nybörjare kan det kanske vara korkat att slänga ut 10-12 laxar på en glugg, för att sedan upptäcka att foto inte var så kul som man i början fick för sig.

Det här skiljer sig lite mot vad jag tidigare sagt..men man kan väl ändra sig.. ;)

Jo Kent för det priset bör det bli en gammal skjutzoom. Optiskt sett är den kanonbra men AF är verkligen slö, även om man har en F5.

Jag köpte min d70 med sigma 18-50....
Jag skall inte säga att jag är besviken för det blir väldigt skarpa bilder med den.

Men det är klart att det beror ju på vad man jämför med för nått. Så direkt pissdålig som vissa antyder att sigman är håller ja inte med om. Nu kan det ju såklart bero på bristande kvalité på vissa objektiv åxå, alla kanske inte är bra helt enkelt.

Men hade jag haft mer pengar skulle jag givetvis ha valt nikons 18-70 så här i efterhand.

Man får ju vad man betalar för så att säga, ett objektiv för 1000 kr ger ju inte samma kvalité på bilderna som ett för 3-4 eller 5 tusen kronor.

Jonke O skrev:
Jag köpte min d70 med sigma 18-50....
Jag skall inte säga att jag är besviken för det blir väldigt skarpa bilder med den.

Varför skulle du då i efterhand valt kit-optiken? Vore intressant att veta vad det är för skillnad. Kanske man själv som gjort bort sig när man köpte det dyrare.. (hörde många som sa att att Sigman inte var så skarp alls)

Utan att blanda in skärpan överhuvudtaget (jag har inte testat sigmaoptiken) så får du ju dessa fördelar med Nikon 18-70:

Större omfång, något bättre ljusstyrka, snabbare och tystare autofokus.

Det är väl ändå värt de extra kronorna?

mvh fluffen

Var inne på på Expert och kände på en D70. Dom sålde den i paket med Sigman på. Det stod ett pris på en skylt. Frågade vad dom ville ha för bara huset. Försäljarn gick iväg och knappade lite på sin dator och kom tillbaka med svaret att "priset är samma för bara huset"!!??!!???? Säger kanske lite om Sigman.

elohim skrev:
Varför skulle du då i efterhand valt kit-optiken? Vore intressant att veta vad det är för skillnad. Kanske man själv som gjort bort sig när man köpte det dyrare.. (hörde många som sa att att Sigman inte var så skarp alls)

Du har definitivt inte gjort bort dig!
Jag har bägge, Sigma 18-50 och Nikkor 18-70.

En klar skillnad i kvalitet/resultat...

elohim skrev:

Nä man har väl aldrig gjort bort sig om man köper ett dyrare/bättre objektiv....om inte man ställer till det så "fogden" eller nått flåsar en i nacken. :))))
Det var inte så att jag menade att man skall välja bort nikon 18-70 till fördel mot sigma 18-50 utan att man inte skall kalla det ett "skitobjektiv" bara. Sen angående expert och deras priser så har de väl kanske inte samma prissättning överallt. Jag köpte min kamera på en expert butik. (Vet inte varför man kallar sig Expert då dess personal inte kan ett skit om produkterna de säljer..) Där var priset enl. följande: Kamerahus 8995:- kamerahus + sigma 18-50 9995:- kamerahus + nikon 18-70 12500:- alla priser inkl. moms. Så för tusen kronor har jag enligt mig själv fått ett helt ok. objektiv.
Men det är som det är med SLR-kameror oavsett märke, man köper en "dyr verktygslåda" som man fyller med verktyg av den kvalité man behöver..... man kan köpa skruvmejslar på biltema eller köpa proffsmejslar. Båda verktygen gör jobbet men den ena håller bättre, snabbare, skönare att hantera osv... Jag har ju tillgång till ett antal manuella objektiv så jag tyckte att ett sigma dög åt mig så länge och väljer hellre att komplettera med andra dyrare objektiv så småningom. Skillnaden som du efterfrågade anser jag att nikon objektivet är superprisvärt när man köper det i ett kit. Vidare är objektivet tystare, snabbare och har längre brännvidd än sigman.
Jag använder mitt sigma objektiv utan att vara "dödsrädd" om det, som ett standard objektiv som alltid sitter på till vardags.
Oj oj detta vart rena romanen....måste lära mig att skriva kortare...(flyttar om tangentera på tangentbordet så det tar längre tid..då kanske jag tröttnar.:))
/Jonas

Handlar man hos Expert ska man naturligtvis pruta....

Jag köpte D70 med kitobjektivet samt 512MB minne för 12 000kr.

I en av dom andra expert i Trollhättan är det i princip standard att man prutar ner priserna till samma nivå som Scandinavianphoto eller annan webshop i Sverige ligger på.

Är ordinarie pris 1800kr och jag kan visa att den andra affären tar 1200kr + ca 100kr i frakt går dom per automatik ner till 1300kr.

Då får man "internetpriser" samt servicen i den lokala butiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar