Graal
Avslutat medlemskap
Inte helt sant. Vem som helst kan ha tur och råka ta en riktigt grym bild med kameran inställd på full automatik. Inte heller är den bilden sämre än om exakt samma bild skulle ha tagits fullt medvetet av ett proffs. Vägen från kamera till färdig bild spelar ingen som helst roll i en ovetande betraktares ögon.
Förstår inte riktigt vad du menar? Vad spelar tekniken för roll om du har turen att ta en grym bild en gång (eller någon enstaka) i ditt liv? Du har ju ändå inte förmågan att upprepa det om du saknar känslan/erfarenheten/förmågan/bildseenedet. Och fördenskull var det långt före digitalteknikens intåg som full automatik kom till kameravärlden. Fanns både Autofocus och programatomatik i slutet av 1970-talet vad jag kommer ihåg. I alla fall har jag själv en kamera med både autofocus och full programautomatik som köptes någon gång i början av 1980-talet. Bara att trycka på knappen så sköter kameran resten. Verkar som du slår in öppna dörrar, du resonerar likadant som jag, eller uppfattar jag dig fel?