Annons

Blinda fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är väldigt kluven när det gäller analogt / digitalt.. Jag vill egentligen bara plåta analogt, men då kan jag hälsa adjöss till den lilla inkomsten som fotografin ger mig.. Ingen bildbyrå tar in svartvita analog bilder, och inte skulle de sälja nåt heller.. Usch, det är så tråkigt! Jag försöker att inte vara bitter.. men det är stört omöjligt. Jag önskar faktiskt att jag hade blivit född på 10-talet.. Mmm, tänk er att få genomleva fotografins guldålder.. aaaah..

Danny, the best way to deal with this that you got two cameras one for color and one for B/W if your heart is on B/W. I dont do any color as I know by proffesion that color is unstable it doesnt matter what they say. In painting the most expencive colors are marked with stars cause even oil fades with time. Some colors even eats up the other ones.
So dont worry just do your things!

Sorry it come in English but writing a letter and it comes natural right now. Learning one guy how to coat dry plate in the US. And got no time right now to rewrite it.
 
Då känner du fel. Jag är enbart intresserad av ditt projekt, och ditt syfte med det. Av den anledningen har jag bett dig svara på ett par mycket konkreta frågor, men du har valt att inte göra det.

Jag respekterar dem som förespråkar analogt fotograferande.

Jag respekterar dem som förespråkar digitalt fotograferande.

Jag respekterar inte dem som uttrycker sig nedlåtande och förringande om andras arbete, enbart för att förhäva sig själv.


Senses, that we have more than just an eye, you hear voices sound and communication with the person who is leading you and a lot more. Don't have more time today to explain everything but it's all in here. The digi is just easy and can take as many pic I want to, don't had to bother with anything just pushing and expose and in the end just choose one which is the best. Cost me no money either! .-)
The rest is just as easy.
 
Senses, that we have more than just an eye, you hear voices sound and communication with the person who is leading you and a lot more. Don't have more time today to explain everything but it's all in here. The digi is just easy and can take as many pic I want to, don't had to bother with anything just pushing and expose and in the end just choose one which is the best. Cost me no money either! .-)
The rest is just as easy.

Ja, om det ändå vore så enkelt med digitalt fotograferande som du beskriver. Tyvärr är det ju inte det - om du nu inte menar att en bild inte behöver vara mer än just en bild. Och den kan man ju ta med vilken kamera som helst - analog som digital.

Jag har dock lite högre krav på bilden än så ...
 
"The digi is just easy and can take as many pic I want to, don't had to bother with anything just pushing and expose..."

Har du provat dslr ordentligt? Du måste vara riktigt duktig som inte behöver göra annat än att titta och skjuta...jag är avundsjuk.
 
Jag är väldigt kluven när det gäller analogt / digitalt.. Jag vill egentligen bara plåta analogt, men då kan jag hälsa adjöss till den lilla inkomsten som fotografin ger mig.. Ingen bildbyrå tar in svartvita analog bilder, och inte skulle de sälja nåt heller.. Usch, det är så tråkigt! Jag försöker att inte vara bitter.. men det är stört omöjligt. Jag önskar faktiskt att jag hade blivit född på 10-talet.. Mmm, tänk er att få genomleva fotografins guldålder.. aaaah..

Nu är du ju inte född på 10-talet, men du lever faktiskt mitt i det. Och det är antagligen den bästa tid för fotografi som varit. Betydligt bättre än det var 1910-20 i alla fall. Intresset för fotografi är större än någonsin, möjligheterna att ställa ut sina bilder, sälja sina sina bilder har aldrig varit bättre.

Och rent tekniskt, du kan producera dina bilder med all möjlig teknik idag. Jag vet de som gör daguerreotyper idag, alltså teknik från 1840-talet. Det finns de som gör våtplåtar, gummitryck, palladium/platina. Det finns de som arbetar med silverfilmer och lever gott på det, som flera av de konstnärer som vi arbetar med. Lars Tunbjörk är väl ett utmärkt exempel, som arbetar både digitalt och analogt både när han fotograferar och när han gör printar. Andra arbetar med digital fotografi från början till slut, som Dawid.

Varför då vara bitter?
 
jag kanske har missat någonting viktigt här, men av det jag har märkt av så förändras inte motiven ifall kameran är laddad med film istället för ett minneskort.

aldrig märkt av det fenomenet då jag använt hasselblad istället för 5dn eller RZan istället för GF1an
mät ljuset, fokusera, tryck på en knapp...

"The digi is just easy and can take as many pic I want to," aldrig märkt av att någon av dom analoga kamerorna har sagt till mig att jag inte får ta mer bilder...
 
"The digi is just easy and can take as many pic I want to, don't had to bother with anything just pushing and expose..."

Har du provat dslr ordentligt? Du måste vara riktigt duktig som inte behöver göra annat än att titta och skjuta...jag är avundsjuk.

Now you are a technical genious too? Arren't you? what I use here is the Kodak easyshare! No other brand is interest me in this project..

But just in case what would be difficult with the DSLR?
 
Senast ändrad:
The digi is just easy and can take as many pic I want to, don't had to bother with anything just pushing and expose and in the end just choose one which is the best. Cost me no money either! .-)
Det här måste vara den märkligaste diskussionen på hela FS...

I början av tråden trodde jag att du var ute efter att (på ett något udda sätt) visa att analog fotografi är bättre än digital. Fast nu tycks du hävda att du ska använda digitalkamera för att den är överlägsen analog utrustning på de flesta sätt... Eller?
 
Now you are a technical genious too? Arren't you? what I use here is the Kodak easyshare! No other brand is interest me in this project..

But just in case what would be difficult with the DSLR?

Samma saker som är svårt med en analog kamera. Om du nu inte menar att man ska ha byggt sin kamera själv förstås - eller använda en analog kamera från 1950.
 
Det här måste vara den märkligaste diskussionen på hela FS...

I början av tråden trodde jag att du var ute efter att (på ett något udda sätt) visa att analog fotografi är bättre än digital. Fast nu tycks du hävda att du ska använda digitalkamera för att den är överlägsen analog utrustning på de flesta sätt... Eller?

Korkat. För dig kanske är överlägsen. Bara lätt som en plätt för mig men tyvärr den här dragit ut på tiden som sagts tidigare en treåring har hunnit före mig! :)

Det borde finnas spärr i den här forumet. Den här fortfarande kallas för det analoga mörkrummet Jag har inte ens begärt att nån ska kommentera nåt. Jag kom in eftersom jag är analog och har informerat de analoga om det fins någon kvar om vad jag håller på med. Så simpelt är det hela.
 
Det borde finnas spärr i den här forumet. Den här fortfarande kallas för det analoga mörkrummet Jag har inte ens begärt att nån ska kommentera nåt. Jag kom in eftersom jag är analog och har informerat de analoga om det fins någon kvar om vad jag håller på med. Så simpelt är det hela.

Haha. Du har gått betydligt längre än så. Du har fullständigt inkompetensförklarat dem som fotar digitalt. Så simpelt är det hela. :)
 
Känns som det sållas kraftigt med vad som svaras på från frank j menesdorfer...

Tänkte från början att det kunde vara ett skoj projekt, men just nu är det bara bla bla bla, och på en hög nivå dessutom.

För att ta det som fick mig att skriva detta, och sedan lägga tråden bakom mig, är att du postar galla och nedvärderar allt över digital fotografering i ett analogt forum. Fine, passar fint att gnälla på digitalt i ett analogt forum, det har jag inget att anmärka på, men att sen ha mage att gnälla på folk att dom ska ge tusan i att svara, då det är de analoga du vill informera.

Jag ställer mig då följande frågor:

Varför över huvudtaget lägga upp ett DIGITALT projekt i ett analogt forum?! Känns väldigt malplacerat...

Varför ta och jämföra en digital kompakt mot en analog system?

Tro tusan att du tar bättre bilder med kompakten om du inte vet hur du ska använda bländare,slutare och ljusmätare på den analoga... EXAKT på samma sätt blir det blir med en digitalsystem på Manuel och Manuel Fokus; Skit om du inte vet hur du ska hantera den...

Poängen går förlorad direkt när frågan är ställd!

Varför inte visa att glasplåt är bättre än film?
Eller lådkamera kontra analog system?

Mycket analogt är total skit, på samma sätt som mestadelen av det digitala i mina ögon inget ger eller säger, men TEKNIKEN har inget med bild, känsla och funderingar att göra.

En bra bild är en bra bild!

Oavsätt teknik.

Oavsätt efterbehandling/framkallnings teknik

Oavsätt erfarenhet

Oavsätt ålder på fotografen

Att det är ren och skär tur att en 3-åring tar en superb bild, med en digitalkompakt, tar inget från det faktum att bilden är superb.

Kalla bilden för konstverk?

Det är ett helt annat kapitel, vill själv se en tanke och röd tråd i en bild/bildserie, men andra ser det säkert från ett annat perspektiv än mig, och låt gå...

Fy farao vad tråkigt det skulle bli med en totalt likriktad fotografering...

Nu ska jag njuta av solen och inte reta mig en sekund till på insnöade ideer!

Ha det gott alla.
 
Det borde finnas spärr i den här forumet. Den här fortfarande kallas för det analoga mörkrummet Jag har inte ens begärt att nån ska kommentera nåt. Jag kom in eftersom jag är analog och har informerat de analoga om det fins någon kvar om vad jag håller på med. Så simpelt är det hela.

Vad skulle den spärren bestå av då om jag får fråga? Ordet digitalt. som du för övrigt själv var först att yttra? Eller ska det helt enkelt bara vara en spärr mot inlägg som ifrågasätter och kritiserar din högst personliga åsikt och ställningstagande? Tyvärr tycker jag ditt argumenterande tenderar att luta mer och mer mot det väldigt talande engelska uttrycket "If i want your opinion i'll give it to you".
Och visst du har inte bett någon kommentera ditt inlägg, men har du verkligen förstått konceptet forum om du inte vill ha andras åsikter och kommentarer till ditt inlägg?

//Rickard
 
Om du vill informera "dom analoga" och inte få några kommentarer så kunde du ju ha satt upp afficher istället ;)
 
Vad skulle den spärren bestå av då om jag får fråga? Ordet digitalt. som du för övrigt själv var först att yttra? Eller ska det helt enkelt bara vara en spärr mot inlägg som ifrågasätter och kritiserar din högst personliga åsikt och ställningstagande? Tyvärr tycker jag ditt argumenterande tenderar att luta mer och mer mot det väldigt talande engelska uttrycket "If i want your opinion i'll give it to you".
Och visst du har inte bett någon kommentera ditt inlägg, men har du verkligen förstått konceptet forum om du inte vill ha andras åsikter och kommentarer till ditt inlägg?

//Rickard

Jo, jag tror att jag förstår det! Men gör du det? Eller gör ni det? När du ser ett frågatäcken då är det en fråga och om du inte ser det , då är det inte. Då är det en information.

Jag går alldrig in ert tråd och över huvud taget ingestans där ni är och ni äger den här siten till 99.9%. Jag är inte ens medlem i nån grupp av principellt skäl. Så om du kommer in och ställer till då får du vänjer dig med a bli bemött på ett sätt du kanske inte gillar. Och detta till alla! GE FAN ATT SVARA PÅ MINA INLÄGG.
 
Jo, jag tror att jag förstår det! Men gör du det? Eller gör ni det? När du ser ett frågatäcken då är det en fråga och om du inte ser det , då är det inte. Då är det en information.

Jag går alldrig in ert tråd och över huvud taget ingestans där ni är och ni äger den här siten till 99.9%. Jag är inte ens medlem i nån grupp av principellt skäl. Så om du kommer in och ställer till då får du vänjer dig med a bli bemött på ett sätt du kanske inte gillar. Och detta till alla! GE FAN ATT SVARA PÅ MINA INLÄGG.

Ge fan i att nedvärdera det jag och andra gör med digital teknik, så kanske vi lämnar lämnar dig i fred.

Vad trodde du att reaktionen skulle bli egentligen, en puss på kinden?
 
Såna här "bitterhetsprojekt" brukar ha en och samma upprinnelse. Nämligen att projektstartaren inte står ut med att medelsvensson klarar av att prestera bättre med modern teknik än vad projektstartaren gör. Därför måste projektstartaren bevisa sig vara bättre än medelsvensson, genom att tvångsmässigt gå tillbaka till en teknik som projektstartaren sedan tidigare är familjär med, men som medelsvensson inte behärskar.

Att ta en bra bild med förbundna ögon är väl ingen konst. Det är bara att ta tillräckligt många och välja ut en som är bra. Alltså; jag anser att hela den här tråden är ett svårt bottennapp från en person som antagligen är frustrerad över sin egen oförmåga att hänga med i den tekniska utvecklingen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.