Annons

Blinda fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det säljs mycket kameror har inget med det att göra. Kamerorna kan ju hålla sämre nu t.ex och bytas oftare? .
Att kamerorna byts oftare idag är ju sant. Det beror ju bl a på att utvecklingen av digitala kameror går mycket fortare än vad den gjorde för analoga kameror. Samt att förr räckte det att byta till det senaste i filmväg om man ville ha bästa möjliga resultat. Att byta kamera hjälpte inte så mycket.

Olle
 
Men det besvarar inte det jag frågade efter. Finns det fler systemkameror per familj idag än för 15-30 år sedan och i så fall hur många fler per familj? Och blev bilderna sämre för 15-30 år sedan tekniskt? Att det säljs mycket kameror har inget med det att göra. Kamerorna kan ju hålla sämre nu t.ex och bytas oftare? Och sen var optiken vanligtvis mycket mera ljusstark för 25-30 år sedan eftersom man mera körde med fast optik. En normal på 1,4-1,7 var standard för de flesta systemkameror för 30 år sedan. Idag har kit-zoomarna sällan bättre ljusstyrka än 3-3,5 och det är 2-3 steg sämre vilket innebär 1/30 sek där dagens ger 1/4-1/8. Sen fanns ju även blixt förr, helautomatiska dessutom med mätning mot filmplanet. Tror det var Contax som kom med TLA kring 1978.
Det är ju ganska uppenbart att det finns fler systemkameror nu än tidigare. Man ser att folk använder dem dagligen. Det fotograferas betydligt mer över huvud taget. Man ser betydligt fler bra bilder nu än under 80-talet, många fler dåliga också.
Egentligen är det ju antalet bilder och inte antalet kameror som i mycket större utsträckning ger fler bilder av högre kvalitet. En del som hade analog systemkamera framkallade bara några rullar om året. Det var något speciellt att plocka fram kameran och ta en bild. Mycket färre hade alltså tillfälle att skaffa någon vidare erfarenhet av varken det tekniska eller det bildmässiga. Nu tar man oftare många bilder och även den med uselt bildseende kan nog tänkas ta om en bild om den visar sig vara oskarp eller helt felexponerad på displayen. Varje sådan förbättrande bild blev aldrig tagen med de analoga kamerorna. De med någorlunda bildseende är än mer kräsna och nöjer sig inte förrän skärpan sitter och mormor inte råkar se sömnig ut. Förr var det mest entusiasterna och proffsen som tog extra exponeringar. Resten hoppades att bilden blev bra och fick sin återkoppling långt senare när de helt glömt vad de haft för inställningar, inte hade ljussituationen i färskt minne och alltså inte kunde lära sig särskilt mycket av sina misstag (dvs fotsatte göra bilder med tekniska misstag).

Vitbalansen var ju förresten väldigt svår att korrigera förr i världen.
 
Analog fotografi är inte att man lägger en film i kameran och lämnar in filmen för framkallning och att få en massa små bilder med sig hem. Analog fotografi är en process där en fotograf från exponeringen till den färdiga konstverken följer upp hela den mentala processen. Att göra eller att skapa ett unikt konstverk är målet och då är B/W är ett medium som ger avskalad verklighet eftersom man kan inte gömma sig bakom ord som fina färger eller underbara färger och dylikt. Vad är budskapen där? Vad är budskapen med att manipulera bilder eller korrigera.

Det är fortfarande så att jag tycker att ett konstverk av fotografi ska vara original kopia tillverkad av fotografen själv som reflekterar hela den mentala processen från början till den dagen man gör en bild i mörkrummet och inte nåt tryckprocess görs av en maskin som trycker ett affisch. Det är därför jag håller på med det analoga och för att jag kan det. Förutom det, jag tror på vad jag gör och vet varför jag gör det. Känner mig inte hotad av er heller (annars hade jag köpt mig digital länge sedan) men jag gillar inte ert skit snack vilket jag beskrivit i mitt andra inlägg. Dessutom jag är inte mörkrädd heller och trivs i mörkrummet.

Du har verkligen ingen som helst aning om hur digitalt fotograferande fungerar. Däremot är du uppenbarligen duktig på den analoga tekniken.

Det skulle vara intressant att veta mer om din syn på analogt fotograferande. Ditt inkompententa och otrevliga sätt att prata om digitalt fotograferande är enbart tramsigt.
 
Nu har jag följt denna tråd en bra stund och jag har inte sett TS svara på den grundläggande frågan.

Varför är enklare att få bra konst ur en Kodak Instamatic bara för att den blev digital och bytte namn till Kodak EasyShare?

Så mycket enklare att man faktiskt kan göra den med förbundna ögon.
 
Nu har jag följt denna tråd en bra stund och jag har inte sett TS svara på den grundläggande frågan.

Varför är enklare att få bra konst ur en Kodak Instamatic bara för att den blev digital och bytte namn till Kodak EasyShare?

Så mycket enklare att man faktiskt kan göra den med förbundna ögon.

Även jag väntar på det svaret. Frågan har ställts flera gånger, på lite olika sätt. För mig är fortfarande detta "projekt" helt obegripligt. Vad är det som ska visas?! Den som förstått får gärna förklara. :)
 
Även jag väntar på det svaret. Frågan har ställts flera gånger, på lite olika sätt. För mig är fortfarande detta "projekt" helt obegripligt. Vad är det som ska visas?! Den som förstått får gärna förklara. :)
Allt kommer att klarna när ni ser bildserien. Det handlar om att man alltid kan göra väldigt bra bilder om man har en digitalkamera. Konst däremot måste vara svårt att göra annars säger det inget om den som skapat den och blir heller ingenting värt (förutom möjligen pengar men de hör inte hit). Det ska vara krångligt att skapa konsten och det ska gärna vara ganska ångestladdat också. Då duger inte lättsinniga, glättiga datorbilder. Det besvärliga blir bara att sedan övertyga oss om att bildserien verkligen är så förträfflig som vi nu förväntar oss...

Jag tror att det blir en flopp.
 
Att man ser betydligt fler bra bilder nu än på 80-talet kan kanske bero på att man kan se i princip alla bra bilder på internet? Där hittar man dessutom sanslöst mycket usel fotografi också, trots fina och dyra digitala bildmaskiner som producerar mästerverk åt var och en lätt som en plätt och som gör oss till fullfjädrade proffs på en dag.

Jag tittade nyss på några hundra landskapsbilder från Scottland. Analogt fotade och inscannde diabilder men ändå. Förr fick man leta upp dom på gallerier och i tidningar/böcker. Men internet har alla tillgång till idag. På 80-talet skulle jag förmodligen bara haft möjlighet att se några enstaka av Ian Camerons bilder i någon tidning, men nu kan jag se hela hans produktion lätt som en plätt. Visserligen inte i original på projektionsduk, vilket skulle varit en än mer angenäm upplevelse tror jag.
 
Nu har jag följt denna tråd en bra stund och jag har inte sett TS svara på den grundläggande frågan.

Varför är enklare att få bra konst ur en Kodak Instamatic bara för att den blev digital och bytte namn till Kodak EasyShare?

Så mycket enklare att man faktiskt kan göra den med förbundna ögon.

Serien som sådant är ett experiment och hade det i tankarna många många år. Primära är att försöka använda andra sinnen också man har för att skapa bilder. Val av kameran är inte slumpmässigt. Det är på grund av att göra liknande bildserie med en filmkamera skulle kosta mycket pengar,

Jag har blivit erbjuden till att låna en mer avancerat digi kamera men valde Kodak easyshare samt gillar kodaks slogan "you push the bottom we do the rest"

Tyvärr jag kan inte svara på alla tilläg för att jag har mycket annat att göra med och kan inte spendera alla mina lediga stunder framför en PC.
 
Allt kommer att klarna när ni ser bildserien. Det handlar om att man alltid kan göra väldigt bra bilder om man har en digitalkamera. Konst däremot måste vara svårt att göra annars säger det inget om den som skapat den och blir heller ingenting värt (förutom möjligen pengar men de hör inte hit). Det ska vara krångligt att skapa konsten och det ska gärna vara ganska ångestladdat också. Då duger inte lättsinniga, glättiga datorbilder. Det besvärliga blir bara att sedan övertyga oss om att bildserien verkligen är så förträfflig som vi nu förväntar oss...

Jag tror att det blir en flopp.

Jag har alldrig skrivit att jag ska skapa konst bara att jag hoppas att bilderna blir bättre som några XX fotograf gör.
Flopp? Hey, det gör inget :) jag kan i alla fall kan säga att jag har prövat att använda andra sinnen också för att skapa bilder. Det är inte heller lätt att sätta sig in i blinda människors värd.
 
Det är några olika utgångslägen för fotografiet som krockar här.
Dels har vi fotografiet som materiellt objekt. Där kan det mycket väl finnas ett värde i att objektet kommit till enligt ett udda förfaringssätt.

En vän till mig håller exempelvis på med en alldeles underbar bildberättelse där mycket är taget på färgfilm med min halvtrasiga Olympus My1 och automatblixt, och det hade blivit något helt annat med andra metoder. Jag misstänker att han inte hade hållt med om att hans projekt skulle behöva tas med storformatskamera för att godkännas som fotografi, och jag gör det inte heller.


Eftersom jag plåtar inte för familjealbummen eller tar turistbilder när jag är ute och reser samt jag målar med olja därför för mig fotografin är ett komplettering till mitt konst, De faktorer gör att jag anser att vissa riktningar i fotografin är konst och jag säljer äkta vara till mina kunder i form av inramade signerade originalkopior av mig.

Riktigt, din vän använde en kamera som är perfekt för ändamålet .

Olika situationer gör att man använder några speciella kameror för att få fram det speciella eller att utnytja kamerans egenskaper.

En storformatare används för att utnyttja den enorma förmågan för tonala omfånget vilket du ser inte genom ditt monitor inte heller scannad eftersom de flesta scanner inte ens kapabel att reproducera informationen vad en 8x10" negative ger men, väll kommer till rätta i en kopia som görs från negativet.

Dessutom går att restituera med kameran då har man perspektiv kontroll som utnyttjas i arkitektur, landskap och dylikt. Är man på gatan då vill man ha en så liten kamera som möjligt för att vara diskret , att vara där men inte synnas.
 
Serien som sådant är ett experiment och hade det i tankarna många många år. Primära är att försöka använda andra sinnen också man har för att skapa bilder. Val av kameran är inte slumpmässigt. Det är på grund av att göra liknande bildserie med en filmkamera skulle kosta mycket pengar,

Jag har blivit erbjuden till att låna en mer avancerat digi kamera men valde Kodak easyshare samt gillar kodaks slogan "you push the bottom we do the rest"

Tyvärr jag kan inte svara på alla tilläg för att jag har mycket annat att göra med och kan inte spendera alla mina lediga stunder framför en PC.

Det du skriver nu är ju att det inte har någonting med analog vs digital utan att det är en ren kostnadsfråga!

Det är inte vad du skrivit tidigare, då hade tråden definitivt tagit en annan inriktning.
 
Det du skriver nu är ju att det inte har någonting med analog vs digital utan att det är en ren kostnadsfråga!

Det är inte vad du skrivit tidigare, då hade tråden definitivt tagit en annan inriktning.

Nej inte alls det är också att visa hur enkelt är med den digitala det står i mitt första inlägg det har jag inte kommit ifrån. Att det är också en kostnadsfråga (är bara ett tillägg) eftersom man kan inte bara bränna en hel rulle på en grej. Med den digitala jag kan ta massor med bilder och välja ut den bästa och pula lite i Photoshop. Är inte så ni gör? Det gör alla mina vänner med den digitala. :) Jag är ärligt i alla fall för att bilderna ska komma ut direkt ifrån kameran i form av ett små C-print.

Inlägg: Förresten vet du vad som är svårast i den här serien? Att få folk att ställa upp. .-)
 
Senast ändrad:
Hur många bilder har du tagit för projektet ännu så länge?
Ska det vara bilder direkt från kameran eller ska du "pula lite i Photoshop"?
 
Nej inte alls det är också att visa hur enkelt är med den digitala det står i mitt första inlägg det har jag inte kommit ifrån. Att det är också en kostnadsfråga (är bara ett tillägg) eftersom man kan inte bara bränna en hel rulle på en grej. Med den digitala jag kan ta massor med bilder och välja ut den bästa och pula lite i Photoshop. Är inte så ni gör? Det gör alla mina vänner med den digitala. :) Jag är ärligt i alla fall för att bilderna ska komma ut direkt ifrån kameran i form av ett små C-print.

Du får skaffa dig vänner som arbetar seriöst med digital fotografi ;-)

Jag tycker nog inte att det är så enkelt att arbeta med digital fotografi som du verkar göra. Om man ska göra riktigt bra bilder krävs det en hel del, både i form av utrustning och kunnande. Jag har ju rätt många års erfarenhet med silverbaserad fotografi också och tror att jag har lite lättare att jämföra vad som krävs att få fram bra bilder analogt och digitalt än vad du har, om nu din erfarenhet av digitalt begränsar sig till vänner som pular lite i Photoshop.

Och om nu dina bilder är ärligare för att du låter en japansk teknikers inställningar bestämma hur din bild ska se ut istället för att du gör det, det tycker jag är rätt tveksamt.
 
1:
Alagazam skrev: Du har verkligen ingen som helst aning om hur digitalt fotograferande fungerar. .
Aha. Det är bra och glädjer mig att du vet vad kan och inte kan

2:
...... Med den digitala jag kan ta massor med bilder och välja ut den bästa och pula lite i Photoshop. Är inte så ni gör? Det gör alla mina vänner med den digitala. :) ....


Nu är det du som förutsätter vad folk gör och vad folk kan. Du visar verkligen prov på att DU vet, men ingen annan... Otroligt trist, för återigen, de foton jag sätt från dig är kanon, men din syn på konst tar från bilderna när man nu tittar på dom :(


EDIT:
Bara för att lägga dina egna ord i munnen på dig:

Varje bild ger glädje åt nån någonstans, det är det enda som räckas och ingenting annat, även om bara upphovsmannen är den ända som gillar det. När du skapar en bild gör du det för att du gillar den eller hur?
Kör ditt eget "race" och låt framtiden avgöra vem du är.

http://www.foto.se/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=380894
 
Senast ändrad:
Nej inte alls det är också att visa hur enkelt är med den digitala det står i mitt första inlägg det har jag inte kommit ifrån. Att det är också en kostnadsfråga (är bara ett tillägg) eftersom man kan inte bara bränna en hel rulle på en grej. Med den digitala jag kan ta massor med bilder och välja ut den bästa och pula lite i Photoshop. Är inte så ni gör? Det gör alla mina vänner med den digitala. :) Jag är ärligt i alla fall för att bilderna ska komma ut direkt ifrån kameran i form av ett små C-print.

Ungefär som man gör med ett analogt negativ då. Lägger det på ett ljusbord och väljer ut det bästa och pular lite med förstoringsapparaten.

Är det inte så du gör?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.